• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-01-27 16:31:44 följande:
    Nu har jag varit hos barnmorskan. Lillen e helt fixerad nu och har en vikt på ca 2,4 kg. Mitt sf mått ligger på 32 vikten är +18,4 kg så allt var kanon. Ser ut att bli en jätte bebis detta. :-/ och jag som är så liten. Hur ska detta gå? Haha

Det kommer gå fint. Det är väl en helt normal vikt för den veckan du är i?
  • Längtanefterlilladig
    Lovely90 skrev 2014-01-27 16:44:54 följande:
    Så har jag det med! Fast bebis här är redan fixerad men jag tror den borrar sig ännu längre ner. Igårkväll kändes det som bebisen höll på att gräva SKF ur. Hade jag inte vetat att man skall ha jävligt ont när bebisen kommer ut hade jag trott att den var påväg!

Samma här. Känns som huvudet är påväg ut när jag rör mig & den riktigt borrar sig ner
  • Längtanefterlilladig
    Hallonpaj88 skrev 2014-01-27 17:16:17 följande:
    Hemkommen från bm här med:) Precis som jag trodde är nu vår kotte fixerad. Känns skönt! Han växer som han ska o allt såg bra ut. Däremot är min magont förvärkar. Är helt normalt men jag måste ta det ännu lugnare och inte bära tungt. Jobbar den här veckan o två veckor till. Nu ska jag vila så mycket jag bara kan.

Verkar vara många med samma problem med sammandragningar & förvärkar. Därför är det bra att ha fixat mycket innan det blir ännu mer av den varan. Skönt att allt såg bra ut hos BM
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2014-01-27 17:33:37 följande:
    Jag har under hela graviditeten tänkt att jag vill föda vaginalt och att jag verkligen inte vill snittas. Först idag vände det helt. Jag vill fortfarande egentligen inte snittas, men känner att det är det bästa för på något sätt ska ju lillen ut och jag kommer verkligen inte orka en vanlig förlossning. Mitt järnvärde är lågt och det finns inte mycket att göra för att höja det bra, jag testade ett järndropp men fick en anafylaktisk chock efter en knapp minut och magen tål inte niferexdropparna(mår illa/spyr ca 2 timmar efter). Samtidigt har jag haft en väldigt tuff graviditet med mycket sjukdom osv och just nu är både min kropp och mitt psyke ganska slut och att få ett datum som man säkert kan räkna ner till skulle kunna få mig att stå ut bättre. Det känns lite sent för att påbörja det här med att få ett snitt men jag ska in på torsdag för att träffa en läkare och göra ul igen så jag ska ta upp det lite då så får vi se om jag får en ny tid eller vad som händer. Som tur är verkar läkarna i skövde inte vara så svåra att "övertala" när det gäller planerade snitt. Sedan har jag även träffat många av dem, pga alla ultraljud och den tiden jag låg på BB. De känner ju till mig och min historia också.

Ja du verkar ha det riktigt tufft. Och naturligtvis ska man orka gå igenom en förlossning. Du kan ta upp det med läkaren hur du känner. Jag har samtal med aurorabarnmorskan den 5/2. Är i vecka 35 då. Känns också lite sent. Här i Halmstad måste man gå igenom samtal med en aurorabarnmorska innan beslut om snitt. Tycker man ska få välja själv över sin kropp.
  • Längtanefterlilladig
    Joma skrev 2014-01-27 19:12:54 följande:
    Jag känner honom lite överallt faktiskt, men har jag förstått dem på Emmas ultraljudklinik rätt så ligger han med rumpan på vänster sida å huvudet neråt! De gör så jävla ont rent ut sagt när han prickar revbenen.. Tycker de känns mer än nånsin nu faktiskt å magen hoppar å står åt alla håll :p Är de fler av er nu som har ont i blygdbenet? Eller ja, foglossning är de ju! Fyfan va ont jag har å har haft nu sen i december, å de blir bara värre å värre :( Känns som om någon har sparkat mig rakt upp mellan benen :/ Gör riktigt ont å resa sig, gå å framförallt vända sig i sängen.. 60 dagar kvar idag......känns som en evighet!

Ibland gör det ont i blygdbenet. Är det foglossning du har? Det verkar så. Sjukt jobbigt!!Testat foglossningsbälte??
  • Anki84
    biodynamisk skrev 2014-01-27 18:41:17 följande:

Om du känner dig jätteorolig tycker jag att du ska ringa dem.Hellre en gång för mycket än en gång för lite och det är inte bra för bebisen att gå omkring att oroa sig. Både jag själv och flera här har haft dagar som vi inte känt bebisen så mycket eller knappt alls och det har inte varit ngt alls! Det verkar som att de har vissa dagar då de inte är så aktiva smile1.gif
    Tack o lov så började han röra sig för ett par timmar sen. Han är nog bara lite trött idag :)
  • Anki84
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 22:21:28 följande:

Alltid bra att ringa & rådfråga förlossningen. Har du gjort testet med att ligga på sidan i 1 timme & räknat rörelser?Det ska ske när bebisen har sin normala aktiva period t.ex kvällen eller morgonen. Oftast är det ingenting med bebisen men kan vara skönt att få veta & kunna slappna av.
    Ja provade de redan mitt på dagen vilket kanske inte var så smart med tanke på att han är som mest vaken på kvällarna. Det hjälpte iaf när hans pappa kom hem och prata med honom plus satte på hans favoritlåt :)
  • Längtanefterlilladig
    Anki84 skrev 2014-01-27 22:36:49 följande:
    Ja provade de redan mitt på dagen vilket kanske inte var så smart med tanke på att han är som mest vaken på kvällarna. Det hjälpte iaf när hans pappa kom hem och prata med honom plus satte på hans favoritlåt :)

Så skönt att höra Men ett tips om man inte känner rörelser är att dricka/äta något sedan lägga sig på vänster sida i 1 timme utan titta tv/mobil & räkna rörelser. Du ska känna 10 rörelser/timme minst. Gör du inte det, ring förlossningen för vidare rådfrågning.
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 22:27:06 följande:

Ja du verkar ha det riktigt tufft. Och naturligtvis ska man orka gå igenom en förlossning. Du kan ta upp det med läkaren hur du känner. Jag har samtal med aurorabarnmorskan den 5/2. Är i vecka 35 då. Känns också lite sent. Här i Halmstad måste man gå igenom samtal med en aurorabarnmorska innan beslut om snitt. Tycker man ska få välja själv över sin kropp.
    Oj, men då borde det gå ganska fort sen ändå. Men visst känns det nervöst? Tänk om de nekar, men samtidigt så tycker jag att det skulle vara riktigt dåligt om de skulle neka, för som du skriver: man ska ju få välja själv när det handlar om sin egna kropp.
    Vad jag har förstått så får man prata med läkare direkt här i skövde och läkaren jag ska träffa på torsdag var tydligen inte så svår att få ett snitt beviljat av, så vi får hålla tummarna!
    Tycker det är självklart att du ska få ett snitt om du vill det så jag hoppas sjukvården inte sviker nu, men det tror jag inte. Lycka till!
  • Joma
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 22:29:36 följande:

Ibland gör det ont i blygdbenet. Är det foglossning du har? Det verkar så. Sjukt jobbigt!!Testat foglossningsbälte??
    Ja de är foglossning :/ Riktigt hemskt! :( Har provat de men de hjälper inte..
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014