• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Ananas86: nä jag har absolut inte heller någon koll på hur något ska kännas. Försöker söka mycket på nätet och sen kolla med vänner som har barn :-P
    De e de jag tycker e skrämmande när förlossningen närmar sig. Hur vet man att de e dax att åka in? Så man inte åker in för tidigt och inte försent :-P

• j3nnyy

Jag frågade min bm igår om förvärkar och sammandragningar, då hon va rätt säker på att jag kommer slippa gå över tiden, eftersom jag inte haft en enda sammandragning eller känning o de känns typ som att alla andra har de så tänkte att min bebis kommer väl aldrig komma ut haha Hon sa att vissa får inga sammandragningar alls utan går direkt på värkarna och att man kan få hur tidigt som helst fast man inte har sammandragningar.

Då blev jag ju såklart ännu mer orolig o tänkte att jag kommer väl knappt fatta att de e dags? Men hon sa att "jag lovar att du känner när det är på riktigt!"

• paulineee
    ananas86 skrev 2014-01-30 16:58:15 följande:
    *trycker och känns som kraftig mensvärk..

Samma här. Till och från mensvärk hela dagen. Och stundvis blir magen stenhård. Men verkar ju vara vanligt att man känner såhär runt v 35?
  • Hallonpaj88

Jag har haft förvärkar sedan 2 veckor tillbax. Börjar med en sammandragning, sen ont i nedre delen av magen och ryggen. Det är normalt och betyder inte att bebisen är på väg.

För mig känns det dock som det då han är fixerad och ligger långt ner :)

Vecka 35 (34+0) på lördag.

• zizuna

Minns när jag väntade min första och tusen funderingar..hur vet jag att det är dax?? Hur ska det kännas?? Hur länge vågar man stanna hemma??

1. Jo DU vet när det är dax genom att den sammandragningar du känner nu går över och du kan röra på dig när den sitter i. Det kan du ej när det är värk då stannar hela du upp och går in i dig själv och automatiskt börjar du med andningen.

2. Hur det känns den känns som dina sammandragningar fast mycket mer det sliter från svanken/ryggen ner mot ljumskarna på framsidan.

3. Har du ej regelbundna värkar så stanna hemma tills du ej längre vågar chansa. För är du ej öppen mer än 3cm kan man bli hem skickad som först föderska. Så klocka alla värkar när dem börjar hur länge dem sitter i och hur ofta dem kommer.

Öppnings fasen är väldigt lång för vissa så stressa inte. Går vattnet så klart ring in direkt och hör med dem läcker du vatten ring in. Annars är det bara vänta tills man ej står ut med smärtan men som sagt. Du vet din kropp vet det klickar bara till när det är på riktigt. Konstigt men sant ;)

Hoppas min story hjälper er lite iaf :D

• Zobeideh

Samma vecka som dig hallonpaj88 :)
    Min är oxå fixerad nu och låg rätt långt ner enligt BM sist jag va där. Och idag kände jag för första gången förvärkar. Men de e som du säger. De e vanligt nu och inget som e farligt mer än ifall de skulle börja göra ont :)

• Hallonpaj88
    Zobeideh skrev 2014-01-30 19:37:29 följande:

Samma vecka som dig hallonpaj88 :)
    Min är oxå fixerad nu och låg rätt långt ner enligt BM sist jag va där. Och idag kände jag för första gången förvärkar. Men de e som du säger. De e vanligt nu och inget som e farligt mer än ifall de skulle börja göra ont :)

Ja så kul att vi är lika :)

Vissa av mina sammandragningar gör ont, då passar jag på att öva på andningen :p haha. Men det gör inte så pass ont att jag tror jag ska föda. Känns mer som när man är magsjuk och behöver spy, haha, förlåt men det var min bästa beskrivning =)
  • Ziiah

Var inne på ul idag för att kolla bebisens njurar som i vecka 17 såg lite konstiga ut osv och som sedan inte gått att se ordentligt då revbenen skuggat dem. Njurarna såg nu helt normala ut och vi slipper extra undersökningar för det nu! 

Jag pratade även med läkaren om snitt och han tyckte att jag kunde prata med en aurorabarnmorska och sedan fick jag en tid hos läkaren igen efter det. Det verkar som att om jag fortfarande känner att jag vill snittas nästa gång jag träffar läkaren så kommer jag få ett datum för snitt. Men annars så skulle vi göra en förlossningsplan, och då kunde jag tydligen också få ett datum för igångsättning precis runt BF och sedan om jag under förlossningen skulle känna att jag inte orkar med det mer (eller att det tar för lång tid eller inte går som planerat) så skulle jag få snittas då istället. 

Direkt efter mötet kände jag mig lite besviken och skeptisk men nu tycker jag ändå att det känns bra att de ändå lyssnar, även fast det inte bestämdes något direkt och att de först och främst vill vara säkra på att jag förstår innebörden av både vaginal förlossning och kejsarsnitt innan jag får ta mitt beslut.

• Zobeideh

Hallonpaj88: de e ju bra att öva andningen :P ska ni gå på profylax? Vi ska gå nästa månad. Spännande och se om man kommer ha användning av de sen när man väl ligger på förlossningen

• Hallonpaj88
    Zobeideh skrev 2014-01-30 20:08:12 följande:

Hallonpaj88: de e ju bra att öva andningen :P ska ni gå på profylax? Vi ska gå nästa månad. Spännande och se om man kommer ha användning av de sen när man väl ligger på förlossningen smile1.gif

Nej vi har inte tänkt på en sån kurs ens. Kanske vore bra? Nästa vecka ska vi på en 2,5 timmes föräldrakurs så tror de tar upp lite av varje och veckan efter ska vi på bb:s föreläsning. Får se hur vi känner efter om det räcker. Jag är rädd att jag ska börja oroa mig för just nu är jag rätt lugn :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014