• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2014-01-30 20:01:52 följande:
    Var inne på ul idag för att kolla bebisens njurar som i vecka 17 såg lite konstiga ut osv och som sedan inte gått att se ordentligt då revbenen skuggat dem. Njurarna såg nu helt normala ut och vi slipper extra undersökningar för det nu!  Jag pratade även med läkaren om snitt och han tyckte att jag kunde prata med en aurorabarnmorska och sedan fick jag en tid hos läkaren igen efter det. Det verkar som att om jag fortfarande känner att jag vill snittas nästa gång jag träffar läkaren så kommer jag få ett datum för snitt. Men annars så skulle vi göra en förlossningsplan, och då kunde jag tydligen också få ett datum för igångsättning precis runt BF och sedan om jag under förlossningen skulle känna att jag inte orkar med det mer (eller att det tar för lång tid eller inte går som planerat) så skulle jag få snittas då istället.  Direkt efter mötet kände jag mig lite besviken och skeptisk men nu tycker jag ändå att det känns bra att de ändå lyssnar, även fast det inte bestämdes något direkt och att de först och främst vill vara säkra på att jag förstår innebörden av både vaginal förlossning och kejsarsnitt innan jag får ta mitt beslut.

Så skönt att bebisens njurar såg bra ut Gissade att du också skulle få gå hos aurorabarnmorska. Det måste tydligen alla som inte har klara medicinska fel såsom sätesbjudning eller föreliggande moderkaka osv. Det där med en förlossningsplan är jag skeptisk till. Känns som att de vill förhala att man ska få kejsarsnitt. Att när man väl är inne på förlossningen så föder man vaginalt & inte med snitt. De försöker nog få en att föda vanligt så långt det går. Jag tror att du måste vara säker på din sak & inte ge dig. Säg inte att du kan försöka föda eller att du helst vill det. För då kommer du inte få snitt. Jag ska träffa min aurorabarnmorska på torsdag & jag tänker inte ge mig. Jag tänker säga att jag aldrig velat föda vaginalt & att jag VILL ha snitt.
  • j3nnyy

Håller tummarna för er att ni får snitt!! Hade fått för mig att det var svårt att få, om man inte hade medicinska anledningar. E ju helt sjukt att man inte skulle få bestämma över sin egen kropp. Kanske är olika från län till län också, som det verkar vara med allt annat :p

Själv är jag livrädd för att bli snittad, så hoppas verkligen att allt går bra på förlossningen haha

• Zobeideh

Hallonpaj88: vi blev erbjudna den kursen av BM. Den har tydligen kostat förr. Och då va den rätt dyr om jag förstod det rätt. Men nu va den gratis här i Helsingborg. Så då får man passa på när man blir erbjuden den :) Jag missa anmäla oss till föräldrakursen sen tyckte jag inte de kändes så lönt att börja nu i feb :-/

• Hallonpaj88
    Zobeideh skrev 2014-01-30 20:45:07 följande:

Hallonpaj88: vi blev erbjudna den kursen av BM. Den har tydligen kostat förr. Och då va den rätt dyr om jag förstod det rätt. Men nu va den gratis här i Helsingborg. Så då får man passa på när man blir erbjuden den :) Jag missa anmäla oss till föräldrakursen sen tyckte jag inte de kändes så lönt att börja nu i feb :-/

Oj det är ju jättebra:) då är det klart ni ska gå!

Dom har tagit bort föräldrakurser här så det är bara en föreläsning på 2,5 timmar. Får se hur det är :)
  • MiCorazon

Här blir det info på bb i två h, en föräldrautbildning hos bm och sen Föda utan rädsla kurs med Susanna Helin. :)) vi kör all in!

• j3nnyy
    Zobeideh skrev 2014-01-30 20:45:07 följande:

Åh va bra! Här i Sthlm kostar profylax kurserna runt 1000kr/person.

Känns dyrt med 2000 för att lära sig andas haha men dom flesta verkar tycka att andningen vart det viktigaste!
  • Zobeideh

Herregud vilken summa för Att lära sig andas hehe. Då e de bara att tacka och ta emot nu när dem bjuder på kursen

• ananas86
    j3nnyy skrev 2014-01-30 20:36:59 följande:
    Håller tummarna för er att ni får snitt!! Hade fått för mig att det var svårt att få, om man inte hade medicinska anledningar. E ju helt sjukt att man inte skulle få bestämma över sin egen kropp. Kanske är olika från län till län också, som det verkar vara med allt annat :p

Själv är jag livrädd för att bli snittad, så hoppas verkligen att allt går bra på förlossningen haha

Längtanefterlilladig skrev 2014-01-30 20:25:24 följande:
    Så skönt att bebisens njurar såg bra ut Gissade att du också skulle få gå hos aurorabarnmorska. Det måste tydligen alla som inte har klara medicinska fel såsom sätesbjudning eller föreliggande moderkaka osv. Det där med en förlossningsplan är jag skeptisk till. Känns som att de vill förhala att man ska få kejsarsnitt. Att när man väl är inne på förlossningen så föder man vaginalt & inte med snitt. De försöker nog få en att föda vanligt så långt det går. Jag tror att du måste vara säker på din sak & inte ge dig. Säg inte att du kan försöka föda eller att du helst vill det. För då kommer du inte få snitt. Jag ska träffa min aurorabarnmorska på torsdag & jag tänker inte ge mig. Jag tänker säga att jag aldrig velat föda vaginalt & att jag VILL ha snitt.

För mig är det raka motsatsen, jag vill egentligen inte föda med kejsarsnitt!

Har alltid varit nyfiken och förväntansfull på hur jag skulle vara vid en vanlig förlossning! Hur värkarna känns, hur man vet att allt kommit igång och ögonblicket när bebis får se värden..

Jag får ingen möjlighet att välja och känner mig mer rädd för ett kejsarsnitt än vaginal förlossning!

Är lite orolig att jag inte ska hinna åka in i tid om förlossningen kommer igång innan snittet, vill inte vara med om ett akut snitt! :S
  • ananas86

Vi verkar vara många med förvärkar, så det är väl helt normalt i de veckorna vi är i nu..

Så länge det blir bättre när jag vilar och inte börjar göra mer ont helt plötsligt känner jag mig lugn.. :)

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-30 20:25:24 följande:

Jo, jag kände mig väldigt skeptisk till det också. Jag sa precis så till killen och mamma när jag pratade med dem efter om tankar osv, att jag inte litar på att de faktiskt kommer lyssna på mig om jag skulle vilja snittas. Men samtidigt ser jag både fördelar och nackdelar i båda sätten men känner innerst inne att jag inte klarar av en vanlig förlossning med min fysiska och psykiska hälsa. Men det är tiden efter som oroar mig när det gäller snitt... Man får väl inte bära tungt osv? Hur länge är det man inte får göra det? För man vill ju klara av att ta hand om bebisen så mycket som möjligt direkt... 

Dom kan ju inte neka någon ett snitt om man är väl medveten om riskerna osv så jag tror absolut att de lyssnar på dig och att du snart kan få ett datum då du vet att lillen är ute. Jag tror att om jag kommer tillbaka till läkaren då jag ska träffa honom igen och säger att jag tänkt igenom båda sätten och att jag bestämt mig för snitt så kommer jag få ett datum för det. Han verkade ändå inte så svår att "övertala". Men lycka till! Du får berätta hur det gick sedan :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014