• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Lovely90

Lämnade precis jobbet, har bitit ihop hela dagen och försökt vara både glad och positiv. Hann inte mer än ut genom dörren innan det brast. Fan vad jobbigt det känns att lämna alla goa barn och kollegor!

• anaconda

Kurs 1 av 2 avklarat idag, så nu vet vi hur de går till och föda barn och smärtlindring! Nu vet jag oxå vilka smärtlindringar jag vill ha, de bli helst enbart luftgas och är de för mycket smärta så blir de bäckenbotts bedövning och inget annat!

Nästa kurs om en månad och då är de, föräldraskap/barnet/amning, sen kan bebis komma! Allt är klart hemma, lite små handling som Apoteket och lite sånt kvar!

Fick även info om tidiga värkar eller förvärkar och de har jag fått sedan två dagar då utan att veta att de va såna :) alltid lär man sig nåt nytt!

• carina87
    Saltad skrev 2014-01-31 12:05:51 följande:
    Hoppas att ni lyckas få ekonomin att gå ihop ordentligt ändå. NI får sätta er och räkna på det, så håller vi tummarna för att ni löser det bra.
    Ja tack, jag håller på att rota fram varenda litet papper jag har kvar, men när man var tonåring tänkte man inte riktigt på att man kanske behövde spara anställningsintyg och sånt... Får hoppas att företaget jag extraknäckte hos kan leta fram det åt mig.
  • MagdalenaZ
    carina87 skrev 2014-01-31 08:17:17 följande:
    VAFFAN!!!
    Först får jag ett beslut där det står att FK accepterat min ansökan. Jag ringer dit och frågar om jag kan utgå från de siffrorna och de svarar JA.
    Nu får jag ett brev där det står att jag ändå bara får grundnivån, vad är det här för jävla skit?!?!
    Från 398 till 225:-/dag. FML!!
    Det handlar om att du fått en SGI, men du uppfyller inte 240-dagarsvillkoret?
    Då betyder det att första 180 dagarna hamnar på garantinivån(225kr/dag) för dig.
    Försök se till att din man / sambo tar ut 30 dubbeldagar (han blir baserad på SGI om han uppfyllt 240-dagarsvillkoret och har en SGI) så går det lite snabbare för dig att komma till SGI-dagarna.

Hoppas det reder sig för dig ändå! Hjärta
  • carina87
    MagdalenaZ skrev 2014-01-31 13:32:58 följande:
    Det handlar om att du fått en SGI, men du uppfyller inte 240-dagarsvillkoret?
    Då betyder det att första 180 dagarna hamnar på garantinivån(225kr/dag) för dig.
    Försök se till att din man / sambo tar ut 30 dubbeldagar (han blir baserad på SGI om han uppfyllt 240-dagarsvillkoret och har en SGI) så går det lite snabbare för dig att komma till SGI-dagarna.

Hoppas det reder sig för dig ändå! Hjärta
    Magdalena! Du är en klippa!
    Dubbeldagar ftw!
    Jag sitter iallafall och skrapar ihop alla möjliga anställningsavtal nu. Det stör mig som tusan att 21 dagar kan göra så otroligt stor skillnad! (anställd sedan augusti, hade behöv vara anställd sedan mitten av juli.)
  • ananas86
    Ziiah skrev 2014-01-31 11:09:04 följande:
    Då kan jag verkligen förstå att det är jobbigt, jag är själv rädd för att sövas. Man vill ju självklart vara vaken och vara med om vad som händer när man föder sitt första barn. Tycker de borde kollat upp det tidigare så att du iaf hade kunnat vara berädd på det, även om det inte hade tagit bort besvikelsen helt, det finns nog inget som skulle kunna göra det. Jag hoppas det blir bra för er och att du slipper vara besviken livet ut. 

Tack för omtanken! :)

Jag känner mig också irriterad på alla läkare som inte brytt sig om att kolla upp riskerna med ryggen ordentligt!

Samtidigt är jag tacksam att det var en läkare som tog sig tid och kollade ordentligt! Hade ju inte velat hamna i en akutsituation vid en vanlig förlossning, med risk både för mig och barnet!
  • ananas86

Sitter hos BM nu, mitt blodtryck fortsätter att stiga trots att de höjt dosen på blodtrycksmedicinen.

Det är bara undertrycket som går ner, övertrycket stiger trots vila i en timma.

Senaste mätningen hade jag 170/65

Nu börjar jag bli orolig, det kan ju inte vara speciellt bra för mini i magen.. :/

• Hallonpaj88
    Lovely90 skrev 2014-01-31 12:48:18 följande:

Lämnade precis jobbet, har bitit ihop hela dagen och försökt vara både glad och positiv. Hann inte mer än ut genom dörren innan det brast. Fan vad jobbigt det känns att lämna alla goa barn och kollegor!

Skönt att ha ett jobb man trivs så bra på :) du får åka o hälsa på dom o sen kommer du ju ha fullt upp :)
  • Hallonpaj88

Nu har vi handlat alla Apotekssaker och bb-kläder till mig. Nu ska det sista tvättas, bb-väskan packas och sen är allt klart. Känner mig mycket lugnare o harmonisk nu :)

• Emmlala
    Melt77 skrev 2014-01-31 12:09:51 följande:
    Är det nån mer än jag som har jätteont av foglossning? Kan knappt göra nånting längre förrän jag får jätteont. Men envis som jag är så håller jag ju på ändå. Kanske inte är så bra men jag har varit sjukskriven sen nov och jag orkar inte bara ligga ner hela dagarna. Har bälte men tycker inte det hjälper. Nån som prövat nåt annat som funkar? Förutom alvedon
    Har varit sjukskriven pga foglossningar och ischias sedan början av december, det som hjälper bäst är sjukgymnastik med avslappning i den varma bassängen, helt ljuvligt!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014