• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah
    ananas86 skrev 2014-01-30 23:02:24 följande:

För mig är det raka motsatsen, jag vill egentligen inte föda med kejsarsnitt!

Har alltid varit nyfiken och förväntansfull på hur jag skulle vara vid en vanlig förlossning! Hur värkarna känns, hur man vet att allt kommit igång och ögonblicket när bebis får se värden..

Jag får ingen möjlighet att välja och känner mig mer rädd för ett kejsarsnitt än vaginal förlossning!

Är lite orolig att jag inte ska hinna åka in i tid om förlossningen kommer igång innan snittet, vill inte vara med om ett akut snitt! :S
    Jag förstår dig, så har jag känt lite också... Jag vill veta hur värkarna känns och kunna få upp bebis till bröstet ganska direkt när han kommit ut osv, men jag känner trots det att ett planerat snitt är bättre för mig nu. 

Hade du fått ett datum för snittet? Vad jobbigt att du inte fick välja själv, varför ska du snittas? Du har väl skrivit det här någonstans men jag minns inte..
  • Ziiah

Har någon annan smärta precis under brösten vid revbenen typ? på ena eller andra sidan eller kanske båda/i mitten? Jag har haft ont flera veckor nu och det har bara blivit värre, nu gör det ont hela tiden och gör väldigt ont bara man drar med handen över det ömma stället. Undrar mest för att få veta om det är vanligt och normalt? Det gör verkligen riktigt ont, har flera gånger funderat på om något revben är av eller inflammerat...

• Lovely90
    Ziiah skrev 2014-01-30 23:18:48 följande:

Har någon annan smärta precis under brösten vid revbenen typ? på ena eller andra sidan eller kanske båda/i mitten? Jag har haft ont flera veckor nu och det har bara blivit värre, nu gör det ont hela tiden och gör väldigt ont bara man drar med handen över det ömma stället. Undrar mest för att få veta om det är vanligt och normalt? Det gör verkligen riktigt ont, har flera gånger funderat på om något revben är av eller inflammerat...

Hela min mage har varit öm i perioder, även precis under revbenet. Tror det i mitt fall beror på bebisens sparkar oxh knuffar då den är väldigt livlig.
  • carina87

VAFFAN!!!

Först får jag ett beslut där det står att FK accepterat min ansökan. Jag ringer dit och frågar om jag kan utgå från de siffrorna och de svarar JA.

Nu får jag ett brev där det står att jag ändå bara får grundnivån, vad är det här för jävla skit?!?!

Från 398 till 225:-/dag. FML!!

• ananas86
    Ziiah skrev 2014-01-30 23:15:47 följande:
    Jag förstår dig, så har jag känt lite också... Jag vill veta hur värkarna känns och kunna få upp bebis till bröstet ganska direkt när han kommit ut osv, men jag känner trots det att ett planerat snitt är bättre för mig nu. 

Hade du fått ett datum för snittet? Vad jobbigt att du inte fick välja själv, varför ska du snittas? Du har väl skrivit det här någonstans men jag minns inte..

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men just nu har jag svårt att komma på något bra med kejsarsnitt.. Det enda är väl att man får ett bestämt datum och slipper gå över tiden.

Jag har fått datum 4/3, är egentligen beräknad till 12/3. Anledningen är min skoliosoperation, jag är stelopererad långt ner i ryggen. Har hela tiden fått höra att det inte ska vara något hinder för en vanlig förlossning.

Men för drygt två veckor sen fick jag ett samtal från en läkare på spec. mvc. De hade tittat igen på mina röntgenbilder och tror att det skulle bli problem vid en vanlig förlossning, att bäckenet inte ska kunna vidgas ordentlig och att barnet skulle kunna fastna eller skadas

Kändes helt sjuk att få veta det via telefon! Sen kan jag inte få ryggbedövning pga skoliosoperationen heller, så jag kommer bli sövd när jag snittas.

Blev mycket info att ta in på en gång och en stor besvikelse! Det börjar sjunka in nu, men min BM sa att det är förståeligt att en del av besvikelsen aldrig kommer försvinna.

Förstår att ni andra kan se fler fördelar med kejsarsnitt, får man vara vaken blir det ju inte så stor skillnad mot en vanlig förlossning. Man slipper värken under en vanlig förlossning och all den fysiska och psykiska påfrestning det innebär. Slipper man bli sövd så får man ju se barnet direkt och pappan får vara med i rummet också.

Hoppas ni ska få stöd och bli tagna på allvar, ni som vill ha ett planerat snitt! Det är ju viktigt att man känner sig trygg inför förlossningen och inte ska bli tvingad till något!
  • Ziiah
    ananas86 skrev 2014-01-31 09:38:22 följande:

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men just nu har jag svårt att komma på något bra med kejsarsnitt.. Det enda är väl att man får ett bestämt datum och slipper gå över tiden.

Jag har fått datum 4/3, är egentligen beräknad till 12/3. Anledningen är min skoliosoperation, jag är stelopererad långt ner i ryggen. Har hela tiden fått höra att det inte ska vara något hinder för en vanlig förlossning.

Men för drygt två veckor sen fick jag ett samtal från en läkare på spec. mvc. De hade tittat igen på mina röntgenbilder och tror att det skulle bli problem vid en vanlig förlossning, att bäckenet inte ska kunna vidgas ordentlig och att barnet skulle kunna fastna eller skadas

Kändes helt sjuk att få veta det via telefon! Sen kan jag inte få ryggbedövning pga skoliosoperationen heller, så jag kommer bli sövd när jag snittas.

Blev mycket info att ta in på en gång och en stor besvikelse! Det börjar sjunka in nu, men min BM sa att det är förståeligt att en del av besvikelsen aldrig kommer försvinna.

Förstår att ni andra kan se fler fördelar med kejsarsnitt, får man vara vaken blir det ju inte så stor skillnad mot en vanlig förlossning. Man slipper värken under en vanlig förlossning och all den fysiska och psykiska påfrestning det innebär. Slipper man bli sövd så får man ju se barnet direkt och pappan får vara med i rummet också.

Hoppas ni ska få stöd och bli tagna på allvar, ni som vill ha ett planerat snitt! Det är ju viktigt att man känner sig trygg inför förlossningen och inte ska bli tvingad till något!
    Då kan jag verkligen förstå att det är jobbigt, jag är själv rädd för att sövas. Man vill ju självklart vara vaken och vara med om vad som händer när man föder sitt första barn. Tycker de borde kollat upp det tidigare så att du iaf hade kunnat vara berädd på det, även om det inte hade tagit bort besvikelsen helt, det finns nog inget som skulle kunna göra det. Jag hoppas det blir bra för er och att du slipper vara besviken livet ut. 
  • carina87
    carina87 skrev 2014-01-31 08:17:17 följande:

VAFFAN!!!

Först får jag ett beslut där det står att FK accepterat min ansökan. Jag ringer dit och frågar om jag kan utgå från de siffrorna och de svarar JA.

Nu får jag ett brev där det står att jag ändå bara får grundnivån, vad är det här för jävla skit?!?!

Från 398 till 225:-/dag. FML!!

Gick hem tidigare från jobbet, ringde FK och frågade vad som var grejen.

Det saknas 23 dagar för att min fulla SGI ska räknas.
  • Saltad
    carina87 skrev 2014-01-31 11:54:14 följande:
    Gick hem tidigare från jobbet, ringde FK och frågade vad som var grejen.
    Det saknas 23 dagar för att min fulla SGI ska räknas.
    Fyyyyy vad hemskt!! Att de bara kan göra så!?! Det skulle de ju kollat upp innan du fick det godkänt!

Överjävligt med all denna byråkratin som alltid drabbar de som behöver det. Det skulle ju knappast fungera likadant åt andra hållet, att man fått för lite och sen skulle kunna få mer i efterhand. Suck.
  • Saltad

Hoppas att ni lyckas få ekonomin att gå ihop ordentligt ändå. NI får sätta er och räkna på det, så håller vi tummarna för att ni löser det bra.

• Melt77

Är det nån mer än jag som har jätteont av foglossning? Kan knappt göra nånting längre förrän jag får jätteont. Men envis som jag är så håller jag ju på ändå. Kanske inte är så bra men jag har varit sjukskriven sen nov och jag orkar inte bara ligga ner hela dagarna. Har bälte men tycker inte det hjälper. Nån som prövat nåt annat som funkar? Förutom alvedon

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014