• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Försökt ringa försäkringskassan hela dagen igår & idag. Jag vill få reda på vad den blivande pappan behöver göra INNAN barnets ankomst. Vad behöver han lämna för uppgifter? Inkomst/ansökan om SGI osv. Snälla hjälp tack

• MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 12:16:08 följande:
    Försökt ringa försäkringskassan hela dagen igår & idag. Jag vill få reda på vad den blivande pappan behöver göra INNAN barnets ankomst. Vad behöver han lämna för uppgifter? Inkomst/ansökan om SGI osv. Snälla hjälp tack

Ingenting.

Hans process börjar när barnet föds och han anmäler 10 pappadagar.
  • Zobeideh

Det enda man kan göra tidigare är faderskapsintyget. :) tipset att få tag på försäkringskassan: ring direkt när dem öppnar. Jag ringde dem hela förra veckan, kol aldrig fram. Sen nu två dagar har jag ringt båda gångerna kl 8 på morgonen. Kommer fram direkt

• Längtanefterlilladig
    MagdalenaZ skrev 2014-02-04 12:28:07 följande:
    Ingenting. Hans process börjar när barnet föds och han anmäler 10 pappadagar.

Jaså!Alla mina kompisar tjatar om att det är så bråttom att lämna in ansökan om sgi eller va det heter.
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-04 12:41:24 följande:
    Det enda man kan göra tidigare är faderskapsintyget. :) tipset att få tag på försäkringskassan: ring direkt när dem öppnar. Jag ringde dem hela förra veckan, kol aldrig fram. Sen nu två dagar har jag ringt båda gångerna kl 8 på morgonen. Kommer fram direkt

Bra tips Vi är gifta så tror inte det behövs något faderskapsintyg då?
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 13:27:06 följande:
    Jaså!Alla mina kompisar tjatar om att det är så bråttom att lämna in ansökan om sgi eller va det heter.

Han yrkar på sgi när han ansöker om 10 pappadagarna. Då fyller man i vilken arbetsgivare man har och vilken årsinkomst man har.
  • Emelie e

Vi har bokat tid för faderskapsintyg och man kan i förväg anmäla till Försäkringskassan att pappan tänker ta ut de 10 dagarna, då går det fortare att få pengarna sen när barnet har fötts :)

• Zobeideh

Jasså? Jag pratade med dem för någon dag sen då kunde man inte pappan göra något förrän barnet hade fått ett personnr

• attali

Kan det inte vara olika kanske? Jag har läst på vår kommuns hemsida och där står det att man får ett brev hemskickat efter barnets födelse och att man då ska kontakta den som det hänvisas till i brevet. Därefter bokas det en tid. Jag har ingen aning om det finns undantag men det var så det stod på kommunens hemsida att det fungerar :) Så jag skulle rekommendera att kolla på din kommuns hemsida!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014