• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Jaha, då hände det mig. Kissade nyss i trosan när jag nös.
    Var inte helt hundra på att det verkligen var kiss så jag tog på mig en binda för säkerhetsskull.
    Kunde ju vara fostervatten också.....man kan ju alltid hoppas.

• Längtanefterlilladig

Min mamma har hela min graviditet påpekat sin oro över mig & bebisen.
    Varit bra på att påminna mig att saker kan hända som man inte vill ska hända (tack mamma jag vet).

Hon har berättat att hon kände samma oro när hon väntade sina tre barn. Att hon i princip inte trodde att hon skulle få normalskapta & levande barn fören motsatsen är bevisad (något som hon fört över på mig).

Vi har beställt vår dröm vagn sedan många månader tillbaka. Idag ringde butiken och sa att vagnen har kommit för hämtning. Min mamma & min mans mamma ville betala vagnen något som vi givetvis uppskattar mycket.
    Så jag sms:ade mamma och sa att hon gärna får föra över sin del av pengarna innan lördag (då vi ska hämta vagnen).

Hon svarade då såhär;

"Tycker ni ska vänta att hämta vagnen. Blir för lång väntan med en tom vagn hemma. Går ju snabbt att hämta när gossen är född, kram/mamma"

Kan ju tyckas som en bra tanke MEN, det min kära lilla mamma egentligen menar/tänker som hon aldrig skulle säga rakt ut är;

"Tycker ni kan vänta att hämta vagnen så att den finns kvar i butiken och butiken kan ta tillbaka den om ert barn dör innan eller under förlossningen, så slipper ni ta hand om den sen när ni kommer hem & pengarna går inte förlorade"......

Jag blir så trött.......

• zizuna

Jag har samma sak om jag nyser då är det 9% chans att det kommer kiss. Så vågar ej alls vara utan trosskydd nu mot slutet då det emdast kan räcka med Ett Spark så ups en olycka.

Men ha koll som sagt man kan läcka och då om det kommer igen så ring in så dem får ha koll på dig men är det kiss ja då är det bara dusch som gäller och rena trosor igen ;)

Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 21:45:39 följande:

Var inte helt hundra på att det verkligen var kiss så jag tog på mig en binda för säkerhetsskull.

• anaconda
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 21:45:39 följande:

Jag har fått lite kiss i trosorna när jag nyst (nyser ca 10-20 gånger om dagen, ej överdrivet) sen tidigt i graviditeten fast jag för knip övningar varje dag, och så använder jag trosskydd varje dag! tror de är ganska vanligt med lite läckning och inte att de är fostervatten,
  • Längtanefterlilladig
    anaconda skrev 2014-02-04 22:21:26 följande:
    Jag har fått lite kiss i trosorna när jag nyst (nyser ca 10-20 gånger om dagen, ej överdrivet) sen tidigt i graviditeten fast jag för knip övningar varje dag, och så använder jag trosskydd varje dag! tror de är ganska vanligt med lite läckning och inte att de är fostervatten,
    Tror också det är urin, men man kan ju alltid hoppas.
    Jag försöker göra knipövningar varje dag, men jag får sammandragningar & lillen blir inte nöjd alls i magen.
    Någon annan som får sammandragningar av knipövningar?
  • anaconda
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 21:52:02 följande:

Varit bra på att påminna mig att saker kan hända som man inte vill ska hända (tack mamma jag vet).

Hon har berättat att hon kände samma oro när hon väntade sina tre barn. Att hon i princip inte trodde att hon skulle få normalskapta & levande barn fören motsatsen är bevisad (något som hon fört över på mig).

Vi har beställt vår dröm vagn sedan många månader tillbaka. Idag ringde butiken och sa att vagnen har kommit för hämtning. Min mamma & min mans mamma ville betala vagnen något som vi givetvis uppskattar mycket.
    Så jag sms:ade mamma och sa att hon gärna får föra över sin del av pengarna innan lördag (då vi ska hämta vagnen).

Hon svarade då såhär;

"Tycker ni ska vänta att hämta vagnen. Blir för lång väntan med en tom vagn hemma. Går ju snabbt att hämta när gossen är född, kram/mamma"

Kan ju tyckas som en bra tanke MEN, det min kära lilla mamma egentligen menar/tänker som hon aldrig skulle säga rakt ut är;

"Tycker ni kan vänta att hämta vagnen så att den finns kvar i butiken och butiken kan ta tillbaka den om ert barn dör innan eller under förlossningen, så slipper ni ta hand om den sen när ni kommer hem & pengarna går inte förlorade"......

Jag blir så trött.......

Tråkigt att din mamma är så speciellt när de är så nära nu, vi hämtade vårt åk för några veckor sen och har inte ångrat mig alls, så skönt att ha allt klart hemma, bäddat i sängarna (har en spjälsäng och en vagga) sen att allt är köpt till vagnen och den är färdig bäddad, tvättar kläder, fixat skötbord, ja jag har nog fixat allt och har inget kvar,

Skönt att slippa göra sånt när bebis är här och när man kommer hem från bb vill man ju bara vara hemma och inte åka och fixa saker, oftast på baby affären finns nåt som heter förlossnings garanti så om nåt händer (Gud förbjude) så kan man lämna tillbaxs vagnen och få pengar tillbaxs!

Sen är de mysigt att dra en tom vagn hemma de gör både jag och min man varje dag, har sett han stå där och vagga och dra vagnen lite för sig själv,

Hoppas din mamma ändrar sig, man kan inte måla fan på väggen, man måste se allt positivt och så tycker jag iaf!

Kram på dig
  • Mia86gbg

Jag var väldigt försiktig med att ta ut något i förskott tills för några månader sen men då kom jag på att det är väl bättre att jag njuter till 100% nu när jag vet att barnet lever. Skulle det gå åt skogen så har jag ju iallafall fått njuta o mysa av upplevelsen o jag har något positivt att ta med mig. Tror inte att det blir mindre jobbigt bara för att jag inte har bäddat spjälsängen. Skulle vara helt fruktansvärt ändå!

Men en anledning till att inte hämta ut vagnen kan väl va att garantin börjar ticka när man hämtar den. Men kan själv inte hålla mig så vi hämtar vår imån! Iiiiiih! Mysigt!

• ananas86
    Sirek skrev 2014-02-04 17:23:58 följande:
    Någon som har problem med näsblod? Jag börjar blöda såfort jag snyter mig och sedan kan det komma när som på dagen. Har varit förkyld men är typ återställd.

Jag har precis samma!

Vågar knappt snyta mig, för då börjat jag alltid blöda. Samma sak om jag kliar mig och gnuggar mot näsan.

Har varit så nästan hela graviditeten.

Har ju läst att min får känsligare slemhinnor när man är gravid, så det gäller väl även näsan då..
  • ananas86

Ang. att fastställa faderskapet i förväg så är det olika i varje kommun.

Vi har t ex flyttat från Partille till Göteborg och reglerna är olika i kommunerna, trots att det är grannkommuner.

I Partille kan alla fastställa faderskapet i förväg, då förbereds allt så det ska gå snabbare att handlägga när barnet är fött.

I Göteborg däremot måste man ha speciella skäl, t ex medicinska, för att fastställa faderskapet i förväg. Det kan man göra mellan graviditetsvecka 30 och 37.

Jag har pratat med familjerätten och mina medicinska skäl är tydligen tillräckliga, så vi ska dit och skriva papper 17:e eller 18:e. Läkaren på spec. mvc har skrivit ett intyg där han beskriver mina bakgrundssjukdomar och att det finns risk att jag kan bli sjukskriven efter kejsarsnittet.

Känns tryggt att ha det förberett, det är ju massa handläggningstid överallt ändå..

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 21:52:02 följande:

Hon svarade då såhär;

Jag blir så trött.......

Tråkigt att din mamma är så negativ!

Det räcker ju med att man oroar sig själv! De andra runt omkring kan lika gärna hålla tyst om sin oro. Bättre att de finns som stöd och uppmuntrar istället!

Själv har jag ju fått kommentarer hela graviditeten om hur liten magen är och om den verkligen växer som den ska.

Det är fruktansvärt irriterande, har ändå gått upp 12 kg på bara brösten och magen!

Att folk orkar hålla på med sina kommentarer..
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014