• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Hallonpaj88
    Mia86gbg skrev 2014-02-05 15:43:15 följande:

De senaste dagarna har jag haft ett tryck upp i halsen. Inte illamående men det känns som att jag inte har fått ner maten ordentligt. Vad är detta?!

Så kan jag vakna upp på natten och känna. Inte uppstötningar men det gör lite ont i halsen och blir svårt att andas.
  • Hallonpaj88
    majsa88 skrev 2014-02-05 15:47:59 följande:

Jag har istället börjat få spy attacker på nätterna när ja sover. Så jag vaknar panikslagen med sväljreflexer för o inte få upp. Men det kommer upp till halsen o jag via sväljreflexer åker det ner. Men inatt så rann det ner i halsen o jag hade det luftstrupet o har hostat hela natten o dagen. Jätte konstigt detta o skrämmande

Det låter som sura uppstötningar. Jag tycker gaviscon hjälper. Enda kruxet är att det måste gå 2 timmar mellan järntabletten och gavisconen. Jag vill gärna ta båda innan läggdags.
  • Längtanefterlilladig

Nu har jag dels varit hos läkare på MVC för att uppdatera min sjukskrivning fram tills förlossningen.
    Jag frågade angående sammandragningar när man kniper. Han svarade att sammandragningar inte är farliga- så knip på, typ!

Sen var jag på förlossningen hos aurorabarnmorskan. Det gav ju inte så särskilt mycket.
    Hon sa att jag egentligen först borde fått en tid hos en läkare för att mitt skäl till att vilja ha kejsarsnitt är ju medicinskt.

Så imorgon klockan 11.30 ska jag åter till förlossningen för att träffa en överläkare där som ska titta/bedöma/prata med mig.

Barnmorskan menar på att det är bra om förlossningen startar av sig själv för barnets skull och om det inte skulle fortlöpa som de anser vara normalt så skulle det bli kejsarsnitt.
    Men mycket kan hända på den tiden INNAN de upptäcker att kejsarsnitt är ett faktum, och det skrämmer mig.
    Men hon sa att i och med att jag varit sjukskriven såpass länge & har mina problem så skulle de hålla super koll på mig. och om något avviker så vet dem vad dem ska göra.....men jag väntar och ser vad läkaren säger imorgon.

Gissar väl på att det blir ett nej till planerat snitt, men ett ja till möjligt akutsnitt.

• Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-02-05 11:55:44 följande:
    Det var skönt att ha med sambon på förlossningsplaneringen idag! :)
    Min BM är väldigt bra att prata med, känns så naturligt, som att prata med en vän! :)

Först lyssnade vi på hjärtat och mätte magen, allt såg perfekt ut! :) Blodtrycket var bra idag också. Sen gick vi på rundvandring!

Vi var på besök på spec. förlossningen och fick kika in i en tom operationssal, där de utför kejsarsnitt. Känner mig lugn och redo nu! Längtar massor tills jag/vi kan hålla mini i famnen! :)
    Så skönt för dig att stressen & oron blev mindre & att du i lugn & ro fick fråga & kolla in stället.
    Det gör mycket i att vara trygg.
  • Längtanefterlilladig
    Emelie e skrev 2014-02-05 13:34:16 följande:
    Jag ska köpa en fleeceoverall till lillan, tänker att hon inte kommer ha den så mycket då det redan är vår när hon kommer ut. Vad tror ni om storlek, vågar man lita på att strl 56 räcker eller ska man ta 62??
    62 tror jag bebisar brukar ha runt 2-3 månader. Så jag hade nog köpt 56
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-05 12:16:14 följande:
    Jag är inte rädd för efter tiden. Bara under själva förlossningen. Att man inte vet hur ot det kommer göra. Jag har bara hört att det ända jobbiga efter förlossningen är att försöka göra nr 2 för man vågar inte riktigt trycka om man blivit sydd.
    Vi fick tips på föräldrautbildningen att be om lavemang innan förlossningen startar igång på riktigt.
    Detta för att du då slipper just att gå på toaletten dem första dagarna, något som kan vara jobbigt.
  • Lovely90

Alltså jag har inte haft några problem med att röra mig tidigare men idag när jag skulle gå på promenad med mamma och mormor fick jag ett fruktansvärt tryck i magen. Visserligen inte så illa att jag inte kunde fortsätta promenaden men ändå, det kändes ju rätt rejält. Jag som hade sett framemot att gå massa promenader nu när jag går hemma verkar få tänka om. Någon som varit med om liknande? Funderar på att testa simning imorgon, det kanske är bättre?

• Längtanefterlilladig

Jag läser boken "Föda utan rädsla". Gav först inte mycket för den MEN tipsen är riktigt riktigt bra.

Bland annat om att en sån sak som andningen påverkar enormt mycket hur man stressar upp sig eller slappnar av. Idag när jag var på förlossningen så var det en kvinna som skrek det högsta skrik jag någonsin har hört. Ville bara gå in till henne & säga "sluta skrik och andas" haha, då hade jag väl fått mig en käftsmäll.

Här är iallfall ett utdrag ur boken med lite tips & en bra övning
    (är lite olydig och lägger en en bild i snacktråden Förvånad)

Boken ger även bra & användbara tips för partner såsom olika massagetekniker

.
  • j3nnyy
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-05 16:14:48 följande:

Nu har jag dels varit hos läkare på MVC för att uppdatera min sjukskrivning fram tills förlossningen.
    Jag frågade angående sammandragningar när man kniper. Han svarade att sammandragningar inte är farliga- så knip på, typ!

Sen var jag på förlossningen hos aurorabarnmorskan. Det gav ju inte så särskilt mycket.
    Hon sa att jag egentligen först borde fått en tid hos en läkare för att mitt skäl till att vilja ha kejsarsnitt är ju medicinskt.

Så imorgon klockan 11.30 ska jag åter till förlossningen för att träffa en överläkare där som ska titta/bedöma/prata med mig.

Barnmorskan menar på att det är bra om förlossningen startar av sig själv för barnets skull och om det inte skulle fortlöpa som de anser vara normalt så skulle det bli kejsarsnitt.
    Men mycket kan hända på den tiden INNAN de upptäcker att kejsarsnitt är ett faktum, och det skrämmer mig.
    Men hon sa att i och med att jag varit sjukskriven såpass länge & har mina problem så skulle de hålla super koll på mig. och om något avviker så vet dem vad dem ska göra.....men jag väntar och ser vad läkaren säger imorgon.

Gissar väl på att det blir ett nej till planerat snitt, men ett ja till möjligt akutsnitt.

Förstår din oro och jag ska hålla tummarna för dig att du får ett positivt besked! En sak jag undrar över är hur dom tänker när dom inte tar upp såna här saker tidigare med tanke på din bakgrund, man har ju tusen saker att oroa sig för såhär i slutet av graviditeten oavsett ska du dessutom behöva gå och tänka på en sån sak som egentligen borde vara självklart att få bestämma över själv?! Okej om läkarna såg att det fanns någon anledning till att inte utföra kejsarsnitt för att de på något vis skulle skada barnet men rent generellt känns de som att de handlar om andra saker. Nu kan ju liksom förlossningen starta när som helst (även om de förmodligen dröjer för dom flesta av oss här inne) och då hade de ju vart skönt om dom hade en plan färdig för dig! Håller som sagt tummarna, o ge inte upp!
  • Längtanefterlilladig
    Lovely90 skrev 2014-02-05 16:26:59 följande:
    Alltså jag har inte haft några problem med att röra mig tidigare men idag när jag skulle gå på promenad med mamma och mormor fick jag ett fruktansvärt tryck i magen. Visserligen inte så illa att jag inte kunde fortsätta promenaden men ändå, det kändes ju rätt rejält. Jag som hade sett framemot att gå massa promenader nu när jag går hemma verkar få tänka om. Någon som varit med om liknande? Funderar på att testa simning imorgon, det kanske är bättre?
    Ja jag upplever tryck när jag går, framförallt neråt.
    Det är väl huvudet som pressar neråt & sliter i alla vävnader gissar jag.
    Kan ju även vara en form av sammandragning.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014