• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Strumpan81

Hej tjejer, jag är inte så aktiv i tråden men har en fråga jag skulle vilja ställa.

Det är så att jag i samband med att jag får sammandragningar får ett påtagligt tryck över bröstet och lite tungt att andas. Egentligen är det så att det första jag känner av är detta tryck över bröstet och strax därefter kommer en sammandragning. Det känns lite obehagligt. Så jag tänkte bara höra om det är någon som känner igen dig i och kanske känner likadant?

• majsa88

Nä han sa inget om att vila, utan att jag måste komma in igen om det fortsätter eller blir värre så jag kan få kortison. Sen sa han att allt såg bra ut och det är normalt med sammandragningar, men att de kom lite för ofta då. Och att de känns mer nu eftersom livmodern är så stor nu, kan vara förvärkar oxo sa han. Men man undrar vilket av de är det jag har? Mycket dom gissar sig fram på tyvärr.

Något jag reagera på ctg kurvan var hans hjärta. Pulsen låg mellan 128 till 148 men vvanligtvis höll han sig på 130. 2 ggr sjönk det till 115. Tycker att det är lite för lågt, men glömde fråga läkaren. Vad säger ni om det?

Ja ,är jätte öm nu o har som mensvärk o lite blödning pga grävandet. Usch... :(

Jaa det är verkligen helt fantastiskt att ha er här o alltid kunna prata mer er. Ni är underbara :)

• Strumpan81

Majsan normal puls för bebisen är 110-150 s/m. Variabilitet (tillfällig variation i pulsen) är ett frislhetstecken och ett kriterium som måste vara uppfyllt för att registreringen ska klassas som normal. Endast när bebisen sover får variabiliteten (variationen i hjärtslagen) vara nedsatt - dvs att pulsen ligger jämnt hela tiden. Så din bebis ctg-reg låter alldeles normal : )

• majsa88

Ååh vad glad jag blir. Tack för svaret :)) angående din fråga så kände jag så för 2 veckor sedan, men det började inte med bröstkorgen utan det kändes som att han tryckte upp med huvudet. Resultatet var att jag fick tungt att andas vilket gjorde att jag fick ont

Strumpan81 skrev 2014-02-03 15:12:36 följande:
    Majsan normal puls för bebisen är 110-150 s/m. Variabilitet (tillfällig variation i pulsen) är ett frislhetstecken och ett kriterium som måste vara uppfyllt för att registreringen ska klassas som normal. Endast när bebisen sover får variabiliteten (variationen i hjärtslagen) vara nedsatt - dvs att pulsen ligger jämnt hela tiden. Så din bebis ctg-reg låter alldeles normal : )

• Mango08

Har ni tänkt någonting kring hur ni ska göra med könshåret inför förlossningen? Jag är van vid att vara helrakad, och känner mig nog mest bekväm så, men det kanske är bättre att ha lite hår? Det kanske bara är jag som är knäpp och funderar över såna saker, hehe. Jag förstår ju att barnmorskorna inte bryr sig det minsta, dem har ju säkert sett alla möjliga typer av frisyrer där nere :P

• Mia86gbg

Jag har tänkt på precis samma sak men har känt mig lite för ytlig för att ta upp det här haha. Jag har lite problem att komma åt numera men jag ska försöka fixa mig inför. Jag brukar ha lite kvar mitt fram..så tänkte nog hålla det så.

• Zobeideh

Har själv svårt för att raka mig. Men än så går de så jag kommer fortsätta raka mig känner mig bekvämast så :)

• anaconda
    Mango08 skrev 2014-02-03 17:44:19 följande:

Har ni tänkt någonting kring hur ni ska göra med könshåret inför förlossningen? Jag är van vid att vara helrakad, och känner mig nog mest bekväm så, men det kanske är bättre att ha lite hår? Det kanske bara är jag som är knäpp och funderar över såna saker, hehe. Jag förstår ju att barnmorskorna inte bryr sig det minsta, dem har ju säkert sett alla möjliga typer av frisyrer där nere :P

Själv så kan jag inte raka längre :( kommer inte åt ordentligt varken med spegel el på känn, vill inte be min man fixa häller eftersom de är ganska svårt om man inte är van att raka muttor då de är känsligt på vissa ställen!

Jag rakar bara uppe på berget och de görs på känn oxå, blöder lite ibland bara efter men inte mycket! Annars kliar de nåt fruktansvärt mycket och klådan är inte kul!

Önskan hade ju varit att kunna raka som vanligast då jag tycker de är fräscht och skönast men nu är de inte många veckor kvar tills den blir slät och fin igen!

Barnmorskan har nog sätt både de ena och andra så dom bryr sig inte alls är nog bara vi själva som tänker att dom bryr sig :)
  • Längtanefterlilladig

Kan inte raka mig längre. Jag når inte. Jag vet att om man gör kejsarsnitt så får man inte vara rakad pga infektionsrisk. Och alla kan ju komma till ett läge då kejsarsnitt blir aktuellt. Så man kanske bör låta bli att raka sig!?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014