• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87

Nu har jag varit på föräldrakurs. 8 par. Jag var den enda som inte hade sin partner med sig, så jag guiltade honom till att köpa godis som plåster på såren ;) Tur han kommer med nästa vecka så de får se att han finns. Jag är ju stolt över att ha honom vid min sida dessutom :)

Kursen i sig... Det var bra att få se och veta mer om smärtlindring. Förlossningsfilmen var också bra och jag var nära att fälla en tår när bebisen kom ut (ord jag aldrig trodde jag skulle yttra).
    Hur har era kurser varit? Har alla gått? Ska alla gå?

• Melt77

Vi var på föräldrautbildning för två veckor sen. Vi var nog äldst Jag är 36 o sambon 39
    Tycker det var bra. Filmen oxå. Och jo, jag fällde oxå några tårar när bebisen kom ut.
    Jag är, som nån annan skrev, lite av åsikten att saker och ting ordnar sig och jag har inte grottat så mkt i vad som ska/kommer hända under förlossning etc. Men jag tycker jag fick veta bra saker och på en nivå som funkar för mig. Har jobbat mkt med andningsövningar när jag gått hos kbt-psykolog tidigare så det är heller inget jag fokuserat extra på inför förlossningen. Jag är mest förväntansfull

• lele79

Någon som köpt eller funderar på att köpa babyvakt??

Det finns ju hur många som helst, vilken har ni i så fall fastnat för?

Tänker att det är bra när man har stort hus eller när bebis ska sova ute.

• Mia86gbg

Vi har köpt babyvakt Avent från Philips. Den har fått bra i tester o fanns lite billigare på Ullared så vi slog till.

Fick vagnen idag så nu står den här alldeles ren o fin! Satte på regnskyddet o det luktar så mycket plast..känns giftigt. Får ha det liggande framme så det hinner vädra ur!

Vi har varit på alla 3 föräldragrupper som erbjudits. Sista var profylax. Så bra! Jag blev så peppad och längtar numer till förlossningen! Trodde inte att det skulle vara så effektfullt med andning och avslappning för att minska smärta. Häftigt!

• anaconda

Vi köpte denna babyvakt, bra i test, räckvidd och temp, vi måste ha vakt eftersom vi bor dels i hus med två våningar och på landet (bra och ha när bebis sover och man är ute på tomten el tvärtom)

• Mia86gbg
    Zobeideh skrev 2014-02-06 21:09:16 följande:

Va gjorde ni på profylaxen? Vi ska på första profylaxutbildningen nästa vecka :)

Vi gick efter nån Signe-metod. Finns på su.se om man vill läsa mer. Det var 3 timmar där vi fick lära oss 3 typer av andning. Hur de olika sätten är tänkt att användas i värkarbetet. Vi gick igenom massage och tryck som han kan göra på mig. Både jag o min man fick göra alla övningar vilket va bra. Kändes ganska knäppt att sitta o nypa varandra o underarmarna för att andas bort smärtan. Men mycket bra kurs!
  • biodynamisk
    Saltad skrev 2014-02-06 17:17:41 följande:
    Varit hos barnmorskan nu. 35+0 idag och tydligen håller inte den lilla riktigt sin kurva längre. Förra gången var det en cm under, men nu var det minst tre. Hade inte ökat mer än en cm sedan sist. Kan ha att göra med hur han ligger, då han är fixerad långt ner tydligen. Får dock se vad hon säger nästa vecka när jag ska tillbaka för att mäta igen.

Är inte orolig då han rör sig ordentligt och verkar må bra :) Man vill klart bara veta att allt står rätt till.

Samma här! Efter att ha legat exat på kurvan hela tiden så låg måttet plötsligt nära den nedre gränsen. Fick göra TUL och det visade sig att han bara är liten helt enkelt, allt annat såg jättebra ut Precis som din så är han väldigt livlig av sig så är inte särskilt orolig. Det tog 45 min för henne att mäta för han ville inte ligga still, fick vända mig om flera gånger för att hon skulle komma åt att mäta!!
  • Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-02-06 15:43:18 följande:
    Längtan. Har du en kompis som jobbar här på neo? Då kanske hon har haft hand om min lilla tjej under veckan:)

Ja, känner 3 stycken. Therese Östergren som jobbar natt. Vi pluggade ihop till undersköterska. Och Pernilla Johansson som är timmis, vi har varit kollegor inom förskolan i 5 år. Sen känner jag även sjuksköterskan Ulrica Sennow, min syrras fd skolkompis. Liten värld
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014