• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Tänkt handla lite nu krämer och olja och sånt till bebisen. Har någon tips på va man ska handla? Tänker allt som är till kroppen som lotion och olja och sånt? När jag väl varit inne på Apoteket så står det helt still i huvudet och jag blir osäker på va jag ska köpa.

• Mia86gbg
    Zobeideh skrev 2014-02-08 10:18:24 följande:

Så va har ni andra köpt?

Fick tipset av en kompis att vänta för man får mycket prover på bb så kan man se vad man gillar. Det slutade med att hon nästan bara använde vanlig matolja till allt
  • jesspett

Tror man ska vara försiktig med att använda för mycket smörjprodukter till bebisen. Huden är ju vårt största organ som suger i sig allt man stryker på den.

Skulle jag köpa produkter skulle jag i första hand köpa weleda-produkter som är naturliga. Barnängens må ju låta bra men de innehåller en jäkla massa kemikalier som jag inte vill ha på min bebis!

För torr hud och i badvattnet kommer jag nog bara ta vanlig ekologisk rapsolja. Lokalt odlat, gift- och kemikaliefritt! 

Ska köpa nappar i naturgummi också har jag tänkt, fast så långt har jag inte kommit ännu!

• Heene

Vi köper mkt, men långt ifrån allt ekologiskt, speciellt mat nu under graviditeten. Schampon, krämer, oljor mm har vi allt ekologiskt och så naturligt som möjligt (weleda, som jag tror även finns på apoteket). Försöker även undvika plast i så stor mån det går. Så det kommer nog bli mkt trä, glas och naturgummi :) tvättmedel från änglamark. Det är parfymfritt. Visst har detta kostat oss lite mer, men så länge vi känner att vi har råd så vill vi passa på.

• anaconda

Vi tvättar allt precis som vi tvättar som vanligt, både till bebis, våra kläder och sängkläder/handdukar!

Ang köpa krämer och apotek saker köper vi oxå innan, då nära som fått barn rekommenderar inprensip samma sak så tycker vi att allt ska finnas hemma när vi kommer hem från bb, vill inte hålla på och stanna på vägen hem och så vill inte mannen eller jag åka iväg någonstans första tiden utan bara vara hemma tillsammans! Om man får prover, krämer och grejer från bb så lär ju inget bli gammalt.

När vi handlat kläder och grejer så köper vi de vi vill ha och tycker är fint, är de ekologiskt är de bra är de inte de så tänker vi inte extra på de, mena folk har fött barn sen för alltid och (om jag räknar hur de va på 80 talet när jag är född) så blev jag en helt vanlig, normal och tur inte allergisk mot nåt (peppar peppar)

Nappar och flaskor köper jag bara mam

• flowers
    Zobeideh skrev 2014-02-08 10:17:52 följande:
    Tänkt handla lite nu krämer och olja och sånt till bebisen. Har någon tips på va man ska handla? Tänker allt som är till kroppen som lotion och olja och sånt? När jag väl varit inne på Apoteket så står det helt still i huvudet och jag blir osäker på va jag ska köpa.

Du väljer själv vad du vill köpa till bebisen men min personliga åsikt är att jag själv endast kommer att ha kallpressad mandelolja till bebisen, så väl som i badvattnet som att jag kommer att smörja bebis med det.
    Även kallpressad kokosolja kan man ha.
    Visst finns det mycket på marknaden och svårt att välja men köp det du känner dig mest trygg med.
    Ett tips köp glas nappflaskor istället för plast.
  • flowers
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-08 10:13:55 följande:

Köpt tvättmedel utan parfym neutral heter det. Kör inte på våtservetter då det är mycket dåliga ämnen där i. Har köpt vanliga torra tvättservetter. Köpt oparfymerade babyolja & krämer. Tvättar allt som ska användas till bebisen. Tänkt på att leksaker inte ska va farliga plaster i. Köpt en del kläder i ekologisk bomull.

En bra tanke och investering du har det gällande våtservetter.
    Har själv tvättservetter,  små handdukar och sen finns det att beställa ekologiska våtservetter, har det i nödfall.
    Vilken vecka är du nu i?
    Skulle du göra kejsarsnitt eller hur bestämdes det?
    Snart är det väl dag för pojken att komma ut?
    Här är det 4 veckor kvar och känner mig lite smånervig men längtar också så mycket efter den lilla som ligger i magen och buffar och knuffar runt.
  • flowers
    Heene skrev 2014-02-08 10:36:53 följande:
    Vi köper mkt, men långt ifrån allt ekologiskt, speciellt mat nu under graviditeten. Schampon, krämer, oljor mm har vi allt ekologiskt och så naturligt som möjligt (weleda, som jag tror även finns på apoteket). Försöker även undvika plast i så stor mån det går. Så det kommer nog bli mkt trä, glas och naturgummi :) tvättmedel från änglamark. Det är parfymfritt. Visst har detta kostat oss lite mer, men så länge vi känner att vi har råd så vill vi passa på.

Sådär tänker jag också, gällande att undvika plast.
    Köpt mkt begagnat och har ett baby gym i trä.
    Glasflaskor har jag så långt som det går och är möjligt och BPA-fria nappar, (naturgummi) hoppas bara att bebisen kommer godkänna smaken.
    Ekologiska napphållare som är virkade av ekologisk garn kör jag också med.
    Weleda kör jag med till mig själv och till bebisen, behövs ju inte så mkt i början.
    Zinksalvan i från weleda är att rekommendera.
    Kosten har jag inte brytt mig så mkt om just nu under graviditeten, ätit och druckit det jag har varit sugen på.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014