• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-16 20:51:46 följande:

Jag vet att du skrev att du också har svårt att uttrycka dig hos BM & läkare. Jag tycker du ska skriva ner det du skriver här & ta med dig som ett brev till läkare eller barnmorska. Kanske du kan skicka e-post till din barnmorska?När var du på koll där sist & när ska du dit igen? Det ÄR tungt att vara höggravid. Mycket besvär & en jobbig tid när man tycker tiden går sakta & man längtar. Men man ska inte behöva gå runt & vara orolig. Ta upp det med din barnmorska & låt dem göra tester på dig så du får veta hur din kropp mår. Stå på dig & ge dig inte.
    Jo, jag ska nog skriva ner det och ta med mig till läkaren som jag ska träffa på tisdag. Ska ha mamma och killen med mig då också som vet hur jobbigt jag har det så dom kan nog hjälpa mig att få dem att förstå också. Jag hoppas att jag kan få gå därifrån sedan och känna mig trygg och nöjd med mötet. Jag var hos BM i tisdags senast och ska tillbaka först nästa tisdag (25 februari), men ska se hur mycket läkaren kan göra först och främst. För det är ju ändå i slutändan han som tar alla beslut.
  • Joma
    Ziiah skrev 2014-02-16 21:04:43 följande:
    Jo, jag ska nog skriva ner det och ta med mig till läkaren som jag ska träffa på tisdag. Ska ha mamma och killen med mig då också som vet hur jobbigt jag har det så dom kan nog hjälpa mig att få dem att förstå också. Jag hoppas att jag kan få gå därifrån sedan och känna mig trygg och nöjd med mötet. Jag var hos BM i tisdags senast och ska tillbaka först nästa tisdag (25 februari), men ska se hur mycket läkaren kan göra först och främst. För det är ju ändå i slutändan han som tar alla beslut.
    Jag hade en kompis som blev igångsatt för mycke mindre orsaker än du har, så de gäller bara att verkligen stå på sig å inte vika en tum.. Hon fick strida å gråta framför en läkare men när han förstod att hon inte skulle ge sig så blev hon igångsatt!
  • carina87
    ananas86 skrev 2014-02-16 21:03:59 följande:

Men fy, förstår att du blir irriterad!

Det är ju ganska respektlöst att vara så påstridig!

Min mamma håller sig lite väl långt borta ibland, hade önskat att hon ringde oftare och frågade mer än hon gör. Men har förstått att hon inte alls är ointresserad, för hon börjar nästan gråta av längtan och förväntan när vi pratar bebisgrejer och vi visar henne vad vi köpt till mini.. :)

Det är så olika..

Svärmor ringer flera gånger i veckan och har tagit ledigt från jobbet tre dagar när mini kommer. Hon vill finnas till hands om vi skulle behöva henne. Tror inte hon skulle tjata om att få hälsa på, men hon är helt klart mer angelägen än min mamma!

Hoppas din mamma ska låta er få lugn och ro när er bebis kommer! Hon ska nog få tid att träffa sitt barnbarn ändå! :)

Kan inte vara lätt för våra mammor/svärmödrar att veta hur mycket de ska våga/bör engagera sig, särskilt inte om det är deras fösta barnbarn..
    Lagom är onekligen en svår måttstock och min mamma har aldrig lyckats vara just det, eller strax under...

Till saken hör att detta är hennes 6e barnbarn och hon tycker minsann det är hennes tur att vara först.

Det ironiska (patetiska? Tragiska?) är att hon helt glömt bort att hon var först att träffa barnbarn nr 3.

Men inte fick jag någon ursäkt för att hon prackat på mig massa skit om det...

Jag är väldigt anti henne just nu.

Svärmor min hon börjar också gråta och tycker det ska bli så fint så fint. Hon har stickat lite till bebisen och hon klappar gärna lite på magen. DET är lagom för mig just nu.
  • Ziiah
    Joma skrev 2014-02-16 21:14:05 följande:
    Jag hade en kompis som blev igångsatt för mycke mindre orsaker än du har, så de gäller bara att verkligen stå på sig å inte vika en tum.. Hon fick strida å gråta framför en läkare men när han förstod att hon inte skulle ge sig så blev hon igångsatt!
    Okey, ger mig lite hopp iaf. Beror väl mycket på vad man har för läkare också, men jag hoppas på att min läkare kan förstå ordentligt. Jag har ju haft njurbäckeninflammation två gånger under graviditeten nu och han har haft kontakt med mig sedan den andra gången och vet lite hur jag mått fysiskt, men långt ifrån allt.

I vecka 37+0 är bebisen fullgången egentligen så då borde det väl inte krävas så mycket tycker man... De överväger ju såklart vad som är bäst för både mamman och barnet men jag tycker att det är viktigare att mamman kan må bra och klara av vardagen och minska större risker under graviditeten än att bebisen ska få lägga på sig lite mer vikt.. Jag kanske är dum som tänker så... Men mitt mående kan ju även bli en risk för bebisen i magen
  • EmilyMAndersson
    carina87 skrev 2014-02-16 18:49:26 följande:
    Gnällinlägg:

Min mamma ringer ofta. Mest för att höra om jag fått några förvärkar. Hon tror INTE jag kommer gå tiden ut. Hon tror INTE jag kommer hinna till mars månad. Hon tror och tror och tror. Visst, det är fint att se att hon engagerar sig, men GLÖM att jag kommer säga till henne när det är på gång.
    För en månad sen (skojar inte), ringde hon och undrade hur hon och hennes gubbe skulle göra när bebisen var född. hon vill nämligen vara först (läs: före min pappa) för att träffa bebisen. Hennes gubbe måste ju dessutom ta ledigt från jobbet. Här kommer en återgivning av vårt samtal den dagen. Jag önskar jag överdrev:
    Mamma: "Kan inte du ringa när ni är på väg in på förlossningen, så O kan lägga in om ledighet samma dag?"
    Jag: *svimfärdig och mållös* Du skämtar?
    Mamma: "nej vadå då?"
    Då fick jag tuppjuck! Vad sägs om att låta BEBISEN kommer UT först! Vad sägs om att låta oss komma hem först? Vad sägs om att jag hör av mig till henne när JAG orkar ta emot besök etc.

En sak är säker, om hon ringer när det faktiskt ÄR på gång så kommer jag INTE berätta det för henne!
    Haha min svärmor, som varken jag eller min sambo klarar av, skulle sitta utanför förlossningsrummet och vänta under hela förlossningen xD Jag sa att INGEN var välkommen, inte ens min egen mamma! herregud vad vissa är gränslösa, om inte annat kan dom ju FRÅGA och inte bara ta för givet och vara så egoistiska! :)
  • EmilyMAndersson
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-16 19:48:48 följande:
    Idag har vår kotte varit jättelugn så ett tag funderade jag på att ringa förlossningen. Men efter lite middag började han äntligen röja runt. Fy vad orolig man blir!
    Jag har märkt att han rör sig mer när jag ätit, går det många timmar mellan mina mål så börjar oron eftersom att han inte rör sig (som om att man blir sugen på att äta när man är orolig??) men jag får tvinga i mig något och då börjar han leva om som vanligt :)
  • carina87
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-16 22:41:57 följande:
    Jag har märkt att han rör sig mer när jag ätit, går det många timmar mellan mina mål så börjar oron eftersom att han inte rör sig (som om att man blir sugen på att äta när man är orolig??) men jag får tvinga i mig något och då börjar han leva om som vanligt :)
    Min mage är också väldigt lugn om dagarna, men nu när förkylningen börjat lägga sig och sovbehovet gått ner så har jag fått lära mig bebisens dygnsrytm. Den kan sammanfattas med ett ord: nattuggla.

Så kanske har du också en uggla i din mage?
  • EmilyMAndersson
    carina87 skrev 2014-02-16 22:48:23 följande:
    Min mage är också väldigt lugn om dagarna, men nu när förkylningen börjat lägga sig och sovbehovet gått ner så har jag fått lära mig bebisens dygnsrytm. Den kan sammanfattas med ett ord: nattuggla.
    Så kanske har du också en uggla i din mage?
    Ända fram till typ vecka 35 så var han som mest aktiv 05:00-07:00 och 21:00-23:00, men nu håller han på HELA dagarna och den senaste veckan har han ju hicka stup i kvarten, jag håller på att bli helt galen som går runt med en studsande mage xD Allt sånt där kan han få göra utanför magen så han får gärna komma ut NU, så jag dessutom kan få köpa mig ett par riktiga skor istället för att gå runt i mina gympadojjor pga vätska i fötterna :D
  • flowers

Hemska natt!
    Varit inne på förlossningen pga. magont och fick utskrivet penicillin, har ev. urinvägs infektion.
    Väl där inne sitter jag och min "kille" och pratar om att han nu den här månaden ska avsluta sitt överförande till sin mamma varje månad.
    Han hade lovat att i mitten på feb. så skulle det avslutas men nu visade det sig att et inte blir först barnet är fött!
    Nu står vi i stora problem.
    Pappan ska nämligen ta ut fulla pappa dagar ett tag framöver men hans inkomst kommer inte stämma då han ger "svarta pengar till hans mamma" som då använder dem för att betala hennes hyra.
    Vi kan ännu inte flytta ihop. 
    Vi kommer inte ens ha råd att betala hyran om han nu ska hjälpa sin mamma.

Han sa till mig att i min kultur så måste man hjälpa sin mamma.
    Jag satt och grät floder inne på förlossningen, barnmorska, läkare och en psykolog kom.
    Såg ju att jag va väldigt förtvivlad.
    Sa till dem att det är ingen ide att barnet lever för det skapar bara problem...
    Fick ungefär höra så i från min killes syskon.
    Som sa att varför skaffa barn nu, det är taskigt mot våran mamma.
    Hon använder ju pengarna som hon får från sin son till att betala hyran, kunde ni inte väntat tills hon har en annan bostad!
    Det som är lite tokigt i det här är att min killes mamma har råd att resa utomlands i 2 veckor varje år.
    Ja, tur att nån njuter iaf.
    Här sitter jag och killen och knappt kan betala mat och hyra om vi måste bo ihop.

• MagdalenaZ
    flowers skrev 2014-02-17 06:04:05 följande:
    Hemska natt!

Varit inne på förlossningen pga. magont och fick utskrivet penicillin, har ev. urinvägs infektion.

Väl där inne sitter jag och min "kille" och pratar om att han nu den här månaden ska avsluta sitt överförande till sin mamma varje månad.

Han hade lovat att i mitten på feb. så skulle det avslutas men nu visade det sig att et inte blir först barnet är fött!

Nu står vi i stora problem.

Pappan ska nämligen ta ut fulla pappa dagar ett tag framöver men hans inkomst kommer inte stämma då han ger "svarta pengar till hans mamma" som då använder dem för att betala hennes hyra.

Vi kan ännu inte flytta ihop. 

Vi kommer inte ens ha råd att betala hyran om han nu ska hjälpa sin mamma.

Han sa till mig att i min kultur så måste man hjälpa sin mamma.

Jag satt och grät floder inne på förlossningen, barnmorska, läkare och en psykolog kom.

Såg ju att jag va väldigt förtvivlad.

Sa till dem att det är ingen ide att barnet lever för det skapar bara problem...

Fick ungefär höra så i från min killes syskon.

Som sa att varför skaffa barn nu, det är taskigt mot våran mamma.

Hon använder ju pengarna som hon får från sin son till att betala hyran, kunde ni inte väntat tills hon har en annan bostad!

Det som är lite tokigt i det här är att min killes mamma har råd att resa utomlands i 2 veckor varje år.

Ja, tur att nån njuter iaf.

Här sitter jag och killen och knappt kan betala mat och hyra om vi måste bo ihop.

Men jisses, stackars dig och stackars din kille.. vilken hemsk familj han har!! Men jag känner mkt väl till en sådan "kultur", där mamman och familjen styr. Jag tycker du ska ta ett steg tillbaka och se till att du ffår ensam vårdnad för barnet. Sök underhållsstöd och bostadsbidrag när barnet är fött så du får din egen ekonomi på fötter. Vill han då dela sitt liv med dig så kan du ställa ultimatum.. men detta beteende kommer långt ifrån sluta och han "kommer inte inse" det här heller.

Mitt ex kommer från en sådan kultur där jag visste att mamman en dag skulle ställa någon kusin till honom framför honom och be dom.gifta sig. Dessutom visste jag att han skulle göra det då han var oerhört svag för sin familj.. för vad som får skilja på är att man ska visserligen ha respekt för sin ursprungliga familj, men du ska förr eller senare skapa en egen och då vill man att mannen i fråga är avnavlad från sin mamma!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014