• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-02-17 17:38:41 följande:
    Nu har vi varit på familjerätten och skrivit på papper för faderskapet och gemensam vårdnad.

Känns skönt att slippa ta sig dit sen när mini har kommit!

Men måste säga att det känns lite underligt att behöva skriva under på att vi varit sammanboende och haft en sexuell relation när barnet beräknas ha "blivit till"!

Vi har varit tillsammans i 6 år och sambos i 5 år. Vi har både hus, bill och hund ihop, så känns löjligt att behöva skriva papper!

Får väl hoppas att vi är gifta innan ett eventuellt syskon kommer till i alla fall! :)
    Skönt att ha det fixas. Och jag tycker det är så roligt att ens man automatiskt blir pappa åt ens barn när man är gifta. Man KAN ju ligga med andra. Hehe (inte för att jag gjort det men andra kanske har).
  • EmilyMAndersson
    carina87 skrev 2014-02-17 15:11:25 följande:
    Jag har börjat svullna i mina händer. Jag har fortfarande knogar, men det syns tydligt att jag börjat svullna och gå upp i vikt. Vad att göra? (Mer än att ge upp kvällsmackan)

Har börjar få lite dubbelhaka också. Anar att den funnits tidigare, men att jag inte sett den.
    Undvik salt och socker, det r vad som binder vätskan! :)
  • EmilyMAndersson
    Heene skrev 2014-02-17 16:30:50 följande:

Det var nog jag som skrev det =) Vi ringde och bokade tid på familjerätten för att skriva på faderskapsintyg. När vi kom dit hade hon förberett för både det ena och det andra så det var bara att skriva på alla papper så var det klart typ.
    Det var bland annat ett papper som vi fick skriva under där vi bekräftade att vi bodde på samma adress, tror hon kallade det samboavtal. Och så var det faderskapsintyget där två kollegor till henne kom in och var vittnen till att sambon skrev under, och ett om att vi ska få delad vårdnad.

Det var just det med samboavtal som jag tänkte på! men dom kanske bara menar att man ska intyga att man är sammanboende och att det verkligen är han som är pappan.

Vi har en tid bokad nästa vecka, men jag ville bara veta om det var något speciellt med samboavtalet :)

Vi ska åka på banken nästa vecka och öppna sparkonto för den lille och teckna livförsäkringar på oss båda två, samt skriva ett avtal om att livförsäkringarna täcker oss om det skulle hända något när vi inte är gifta än... (för om mannen ska ha det bröllopet som han vill ha så lär det ju dröja till vi är miljonärer, alltså när helvetet fryser till is...)
  • EmilyMAndersson

Imorgon är det dags för sista varannnanvecka-träffen hos bm, fr.o.m. imorgon så kommer vi träffas varje vecka, hur ser det ut där ni bor?

Hade vi bott kvar i Västernorrland så hade det bara varit varannan vecka hela tiden, men i Göteborg är det varje vecka på slutet och det tycker jag känns väldigt skönt, speciellt med tanke på att vi inte hann gå på alla träffar med föräldragruppen, vi har verkligen fått en helt underbar bm här nere som hjälper oss med alla frågor och allt material till det som vi missat på träffarna med tanke på flytt :)

• Längtanefterlilladig
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-17 18:50:59 följande:
    Imorgon är det dags för sista varannnanvecka-träffen hos bm, fr.o.m. imorgon så kommer vi träffas varje vecka, hur ser det ut där ni bor?

Hade vi bott kvar i Västernorrland så hade det bara varit varannan vecka hela tiden, men i Göteborg är det varje vecka på slutet och det tycker jag känns väldigt skönt, speciellt med tanke på att vi inte hann gå på alla träffar med föräldragruppen, vi har verkligen fått en helt underbar bm här nere som hjälper oss med alla frågor och allt material till det som vi missat på träffarna med tanke på flytt :)
    Låter mycket bättre med varje vecka, här i Halland är det varannan vecka som gäller. För mig blir det varannan vecka f.r.o.m. vecka 35.
  • Heene

vi ses också bara varannan vecka hela tiden ut. bor i stockholm.
    håller tummarna för att det är sista ggn vi ses nästa gång, för sen vill jag att liten ska ha tittat ut så jag slipper gå över tiden =P
    för mig gör det inget att vi inte ses varje vecka. känner ändå att jag bara går dit, berättar att jag mår bra, hon känner, klämmer och mäter magen,  sen så åker jag hem igen. tar typ 3 min.

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-17 18:26:02 följande:
    Skönt att ha det fixas. Och jag tycker det är så roligt att ens man automatiskt blir pappa åt ens barn när man är gifta. Man KAN ju ligga med andra. Hehe (inte för att jag gjort det men andra kanske har).

Haha, ja vad är det som säger att man automatiskt skulle vara mer trogen sin man för att man är gift?

Men det mest underliga är att man kan gifta sig efter att barnet blivit till och slippa skriva papper även då!

Okej om det fanns ett krav att man måste varit gifta minst 9 månader innan barnet är beräknat..

Känns väldigt omodernt det där..
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-17 15:53:53 följande:
    Varit på samtal på förlossningen nu. Vi ska skriva ett förlossningskontrakt nästa vecka tillsammans med överläkare & barnmorska. Det kommer bli så att jag får komma in på förlossningen några dagar innan BF. Om tappen har börjat mjukna så sätts jag igång. Går det inte så får jag komma tillbaka var tredje dag för koll. När de satt igång mig kommer jag bli inlagd & kommer inte lämna sjukhuset fören jag fött.ag kommer få ryggbedövning satt direkt i ryggen när jag skrivs in & när värkarna sen startar så är det bara att fylla på med bedövning. De kommer ha noga koll på mig & barnet. Det får ta max 3 dygn om man sätts igång innan barnet är fött. Annars blir det snitt. Om mina riktiga värkar sen börjar & inget händer, det öppnas inte. Då kommer jag bli snittad. Detta känns okej. Jag vill absolut inte gå över tiden & det känns bra med ryggbedövning som läggs tidigt. De verkar lyssna på mig iaf.

Skönt att ni har lagt upp en plan och att du ska slippa gå och vänta!

Hoppas allt ska gå bra och att du kommer känna dig väl omhändertagen! :)
  • Tinapina

Längtan. Gud va skönt, vilken lättnad va?

Lillsmurfan. De hade typ sådana madrasskydd, de där tunna som man lägger för att skydda bäddmadrassen. De hade i princip bara troklat ihop dem i sidan och sen resårband upptill och nedtill så de blev runda. Verkade inte vara alls avancerat. Dessutom hade hon rullat håret med piprensare kvällen innan vilket resulterade i ett mkt fluffigt krull:)

• LillsmurfanLisa
    Tinapina skrev 2014-02-17 19:41:34 följande:
    Längtan. Gud va skönt, vilken lättnad va?

Lillsmurfan. De hade typ sådana madrasskydd, de där tunna som man lägger för att skydda bäddmadrassen. De hade i princip bara troklat ihop dem i sidan och sen resårband upptill och nedtill så de blev runda. Verkade inte vara alls avancerat. Dessutom hade hon rullat håret med piprensare kvällen innan vilket resulterade i ett mkt fluffigt krull:)
    Haha, sjukt bra idé! Tack för tips!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014