• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-02-24 18:35:47 följande:
    Tror vi har allt fixat nu inför minis ankomst.. :) Eventuellt en kudde till vagnen bara, men vet inte om man behöver det..? Har börjat packa BB-väskan, men vet inte vad jag ska ska packa mer än kamera och kläder. Vad har ni andra packat/tänkt packa? Vi räknar med att vara på BB i 3-4 dagar pga snittet..

Jag har packat 2 bodys storlek 50, 1 body storlek 56, två strumpor, 2 små mössor man knyter under hakan, 2 pyjamas. 1 overall med "inbyggda" fötter & vantar, 1 varm mössa. Till mig 2 amningströjjor, 1 par mjukisbyxor, 4 trosor, 4 strumpor, nattlinne, necessär, kamera/batterier, mobilladdare, läsk, snackbars, godis, snuttefilt, tunnare filt, mitt förlossning brev
  • ananas86
    anaconda skrev 2014-02-24 10:16:53 följande:
    Tack alla! Vi är på väg hem nu, gjorde tul och allt ser perfekt ut även ctg kurvan igen! Vi hoppas hon kommer igång snart :)

Skönt att du blev väl omhändertagen och att det såg bra ut på UL också! :)

Hoppas det ska komma igång och röra sig mer i magen nu också!
  • ananas86
    Mia86gbg skrev 2014-02-24 13:42:24 följande:
    Nu har vi varit o vänt bebis. Gick som en dans. Var varken obehagligt eller gjorde ont. Den väger 2800g.

En fundering jag fick när jag åkte hem..läkaren kände att tappen bara var 1cm o att hon lätt fick in ett finger. Betyder det att jag är "öppen"? Eller vad betyder det att hon fick in ett finger?

Skönt att vändningen gick bra! :)

Spännande att få veta viken också, även om de inte kan säga helt exakt..

Tycker det låter som du är öppen om läkaren kan få in ett finger!

Kul att det närmar sig för fler och fler här i tråden! :)
  • SEM
    Heene skrev 2014-02-24 18:01:34 följande:
    Det visste inte jag. Tack för upplysningen! Det är ju precis dom som vi har köpt =(
    Har inte haft en tanke på att kolla upp från vilken ålder deras bör användas. dags att beställa nya då så de hinner komma innan bäbis är här... Jag som trodde vi var klara med allt =)
    Jag misstänkte att de var från 12 månader, då jag fick täckte och kudde i julklapp av mamma. Det står 12 m, men va fasiken betyder det lixom.. men nu fick jag också svaret. tack! men jag gjorde bedömningen själv, att jag tyckte täcket var för stort och fluffigt, så jag köpte vagga/vagn täcke istället. Sedan så har jag ändå kvar täcket från IKEA, som jag använder att ha i soffan osv, att ha det i famnen och bebisen myser i. Kan tänka mig att det också kommer underlätta och stödja i amningen det täcket. Inte så stort och lätthanterligt :) Så det är ju inte ett bortkastat täcke :)
  • Längtanefterlilladig
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-24 18:48:35 följande:

Jag har packat 2 bodys storlek 50, 1 body storlek 56, två strumpor, 2 små mössor man knyter under hakan, 2 pyjamas. 1 overall med "inbyggda" fötter & vantar, 1 varm mössa. Till mig 2 amningströjjor, 1 par mjukisbyxor, 4 trosor, 4 strumpor, nattlinne, necessär, kamera/batterier, mobilladdare, läsk, snackbars, godis, snuttefilt, tunnare filt, mitt förlossning brev
    La upp bilder i bildtråden
  • tvetalan
    carina87 skrev 2014-02-24 17:59:10 följande:
    Skönt att höra att det inte hänt något. Måste säga att jag blev orolig. Du försvann så kvickt...
    Hoppas igångsättningen går bra. Jag har tyvärr inget att bidra med i frågan.
    Tack för ditt snälla svar. Vad roligt att man åtminstone lämnade något intryck :)
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-24 18:43:51 följande:

Välkommen tillbaka till oss Jag ska förmodligen bli igångsatt. Dock vill de att min livmodertapp ska vara mjuk & "redo" innan de sätter igång mig. De kommer föra in en ballong som de fyller med vatten. Den kommer trycka på livmoderhalsen (?) så jag öppnas. När jag öppnat mig ca 3 cm trillar ballongen ut & de tar hål på fosterhinnan & förlossningen fortsätter sedan som det normalt gör.
    Tack så mycket :) När tror du de sätter igång dig? Skulle du hellre vela att det startar av sig självt istället? Jag är lite orolig inför en eventuell igångsättning eftersom jag läst att det ofta slutar med sugklocka, akutsnitt eller tång. Samt att förlossningen många gånger blir långdragen. Det oroar mig lite. Nu är det ju inte säkert att jag blir igångsatt. Startar det av sig självt är det ju bäst. Det är vad jag helst skulle vilja. Men de vill inte vänta för länge efter bf. Sätter de igång mig tror jag förloppet kommer likna det du beskriver och att de helst vill att man är redo där nere. Dr kände i morse och sa att knappt ett finger går in. Så det märktes att jag var två veckor ifrån. Vi får se hur allt artar sig men gud vad jag hoppas på att vattnet går i nästa vecka.. Eller att värkarna kommer igång.

Såg att ni har en pågående kudd-diskussion. Jag har köpt en vanlig kudde och en sån där "panda-kudde". Ska tydligen vara jättebra och kan användas till 6 månader. Sedan kommer den vanliga användas, eller ingen, beroende på hur bebis vill sova :) 
  • Mango08

Inatt vaknade jag vid flertalet tillfällen av en kraftigare mensvärk, så tänkte att "aha, det kanske drar igång inatt!?". När väckarklockan ringde imorse så var dock mensvärken mindre så det var bara att sucka och dra till jobbet som planerat. Idag har jag haft mensvärk i samband med sammandragningarna och jag har upplevt att värken har ändrat karaktär lite från tidigare förvärkar. Hur som helst, efter jobbet hade jag tid hos barnmorskan. Eftersom jag har gått 4 dagar över tiden bad jag henne att göra en hinnsvepning vilket hon gick med på. Jag var öppen 1,5cm och hon kunde göra svepningen utan problem. Woohoo!!!! Hon tror att bebis kommer att komma inom några dagar, kanske tom inatt med lite tur. Har det inte satt igång på riktigt inatt ska jag dit imorgon och göra en till hinnsvepning. Så spännande! Och så nervöst! Men mest spännande! Drömmer

• Längtanefterlilladig
    Mango08 skrev 2014-02-24 20:12:47 följande:
    Inatt vaknade jag vid flertalet tillfällen av en kraftigare mensvärk, så tänkte att "aha, det kanske drar igång inatt!?". När väckarklockan ringde imorse så var dock mensvärken mindre så det var bara att sucka och dra till jobbet som planerat. Idag har jag haft mensvärk i samband med sammandragningarna och jag har upplevt att värken har ändrat karaktär lite från tidigare förvärkar. Hur som helst, efter jobbet hade jag tid hos barnmorskan. Eftersom jag har gått 4 dagar över tiden bad jag henne att göra en hinnsvepning vilket hon gick med på. Jag var öppen 1,5cm och hon kunde göra svepningen utan problem. Woohoo!!!! Hon tror att bebis kommer att komma inom några dagar, kanske tom inatt med lite tur. Har det inte satt igång på riktigt inatt ska jag dit imorgon och göra en till hinnsvepning. Så spännande! Och så nervöst! Men mest spännande!

Åh va spännande!! Hur kändes hinnsvepningen? Bad du om det själv? Kollar BM om man är öppen när man går dit efter förväntad födsel? Håller tummarna för dig
  • Längtanefterlilladig
    tvetalan skrev 2014-02-24 20:06:50 följande:
    Tack för ditt snälla svar. Vad roligt att man åtminstone lämnade något intryck :)
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-24 18:43:51 följande:
    Välkommen tillbaka till oss Jag ska förmodligen bli igångsatt. Dock vill de att min livmodertapp ska vara mjuk & "redo" innan de sätter igång mig. De kommer föra in en ballong som de fyller med vatten. Den kommer trycka på livmoderhalsen (?) så jag öppnas. När jag öppnat mig ca 3 cm trillar ballongen ut & de tar hål på fosterhinnan & förlossningen fortsätter sedan som det normalt gör.
    Tack så mycket :) När tror du de sätter igång dig? Skulle du hellre vela att det startar av sig självt istället? Jag är lite orolig inför en eventuell igångsättning eftersom jag läst att det ofta slutar med sugklocka, akutsnitt eller tång. Samt att förlossningen många gånger blir långdragen. Det oroar mig lite. Nu är det ju inte säkert att jag blir igångsatt. Startar det av sig självt är det ju bäst. Det är vad jag helst skulle vilja. Men de vill inte vänta för länge efter bf. Sätter de igång mig tror jag förloppet kommer likna det du beskriver och att de helst vill att man är redo där nere. Dr kände i morse och sa att knappt ett finger går in. Så det märktes att jag var två veckor ifrån. Vi får se hur allt artar sig men gud vad jag hoppas på att vattnet går i nästa vecka.. Eller att värkarna kommer igång. Såg att ni har en pågående kudd-diskussion. Jag har köpt en vanlig kudde och en sån där "panda-kudde". Ska tydligen vara jättebra och kan användas till 6 månader. Sedan kommer den vanliga användas, eller ingen, beroende på hur bebis vill sova :) 

Också rädd för långdragen process & komplikationer. Jag ska till en överläkare på förlossningen på onsdag. Har massor med frågor till henne. Återkommer med vad hon svarade mig.
  • Emelie e
    ananas86 skrev 2014-02-24 18:35:47 följande:
    Tror vi har allt fixat nu inför minis ankomst.. :)

Eventuellt en kudde till vagnen bara, men vet inte om man behöver det..?

Har börjat packa BB-väskan, men vet inte vad jag ska ska packa mer än kamera och kläder.

Vad har ni andra packat/tänkt packa?

Vi räknar med att vara på BB i 3-4 dagar pga snittet..
    Jag håller själv på o packar bb-väskan. Sök på bb-väska på google så kommer det upp massa tips på saker man kan/bör ha med sig. Till bebisen är det väl kläder, flera ombyten, sen till dig är det nog bra med tex. amningsbh, inlägg, sköna myskläder, trosor, hygienartiklar, kamera. packar även med blöjor, en snutttefilt och en filt..lite så tänker jag :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014