• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-24 13:59:44 följande:
    En fråga: kudde till barnvagn/vagga - hur gör ni?  Vi har bestämt oss för att ha (tunn) kudde till vårt barn i den bed side crib vi har köpt (alltså en mindre spjälsäng, som står vi sidan av sängen) samt troligtvis även i barnvagnen. Vi pratar alltså små, små kuddar här. Är det någon annan här som också ska köra på kudde? Vad har ni valt i så fall?

Köpte tunn kudde på gekås till både vagn & säng. BM rekommenderade att man skulle ha en platt kudde.
  • carina87
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-24 14:13:43 följande:
    Jag har kört på trosskydd i flera veckor, för om vattnet "sipprar" så är det dessutom rosafärgat. Sen kan man hålla koll på om det skulle komma en liten blödning eller något annat. Då jag i stort sett bara äger svarta trosor och jag inte skulle märka ifall det bara kom lite av något :)
    Enligt babyhjälp.se (tror jag) så är det inte alls säkert att det är någon färg på varken vatten eller slempropp. Det kan vara transparent, brunaktigt, gulaktigt, grönaktigt (men det är inget bra alls), rosaaktigt eller faktiskt blodfärgat. Det känns som man inte kan lita på annat än sin intuition och den är inte särskilt säker i dessa dagar av gravidhjärnekockobengtillstånd som jag är i heller känner jag :)

Men det är också som du säger, det kan vara vattnigare flytning bara. Man kan dessutom ha både kraftiga flytningar och vattniga. Jag skulle inte bli förvånad om jag har bägge. BF är om 16 dagar, men jag litar inte alls på att jag går över tiden med hänvisning till att jag är förstföderska. Lika lite litar jag på att det kommer ta hundra år på förlossningen, med samma hänvisning. Har vänner som bevisat motsatsen ungefär lika ofta som det också stämt... Gah! Blir smått tokig :P
    Google i all ära, men det är svårt att få säkra svar :)
  • Emelie e
    En fråga: kudde till barnvagn/vagga - hur gör ni? 

Vi har bestämt oss för att ha (tunn) kudde till vårt barn i den bed side crib vi har köpt (alltså en mindre spjälsäng, som står vi sidan av sängen) samt troligtvis även i barnvagnen. Vi pratar alltså små, små kuddar här. Är det någon annan här som också ska köra på kudde? Vad har ni valt i så fall?
    Vi har en liten kudde som vi kommer ha i vagnen, vi köpte den på ullared och står att den är för vagnen/vagga så den minsta. Sen har vi även en pandakudde som vi kommer variera med, vi har ett babynest så får se om det blir mest i vagnen som kudden används
  • carina87
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-24 13:57:46 följande:
    Om du har bindor hemma kan du alltid testa att ha en sån och kola hur "full" den blir. Min bästa kompis sa att när hennes vatten gick så luktade det blöt hund och gick inte att ta miste på men det varierar väl, som allt annat. 

Det kan ju vara rikliga flytningar (vilket inte är konstigt såhär i slutet av grav, som jag har förstått det)
    Ja jag har kört på det ett tag, men jag vet inte var gränsen för "full" går... Eller hur lång tid den ska ha på sig för att räknas som full... 10 minuter? 10 timmar?
  • carina87
    Prinsessan på ärten skrev 2014-02-24 14:03:17 följande:
    Jag har samma som du, oförklarligt fuktigt snarare än blött... Trosan blir liksom våt men det går inte igenom på byxorna så att säga.

Hoppar över bad och annat "infektions känsligt" och avvaktar. Det bildas ju nytt fostervatten hela tiden så OM det är det så tar det ju inte slut....

Bf på söndag så ger det lite mer tid, kanske ett par dagar, och ser om det kommer mer än det är idag. Ringer och kollar med förlossningen annars :)
    är det första dagen du har så?
    Man vill ju inte verka sjåpig, men å andra sidan vill jag inte ge mitt barn en dålig start på livet bara för att jag var rädd för att verka just sjåpig...
  • EmilyMAndersson
    carina87 skrev 2014-02-24 14:23:26 följande:
    Enligt babyhjälp.se (tror jag) så är det inte alls säkert att det är någon färg på varken vatten eller slempropp. Det kan vara transparent, brunaktigt, gulaktigt, grönaktigt (men det är inget bra alls), rosaaktigt eller faktiskt blodfärgat. Det känns som man inte kan lita på annat än sin intuition och den är inte särskilt säker i dessa dagar av gravidhjärnekockobengtillstånd som jag är i heller känner jag :)

Men det är också som du säger, det kan vara vattnigare flytning bara. Man kan dessutom ha både kraftiga flytningar och vattniga. Jag skulle inte bli förvånad om jag har bägge. BF är om 16 dagar, men jag litar inte alls på att jag går över tiden med hänvisning till att jag är förstföderska. Lika lite litar jag på att det kommer ta hundra år på förlossningen, med samma hänvisning. Har vänner som bevisat motsatsen ungefär lika ofta som det också stämt... Gah! Blir smått tokig :P
    Google i all ära, men det är svårt att få säkra svar :)
    Jag vet inte om jag skrev detta förra veckan eller om jag tänkte göra det, men vi var ju inne på förlossningen där dom konstaterade att det var vattnig flytning, MEN bm sa: jag FÖRSTÅR att du trodde att det var vattnet som sipprade, för när jag satt i gynstolen så kom det hela tiden. Som om att man inte är utsatt nog när man sitter där! xD

Nej jag går lite här hemma också och tänker: är det något nu? känner jag efter för mycket? känner jag efter för lite? m.m.

Men iaf så känner jag mig trygg med trosskyddet att man SER om det är något som kommer, oavsett om det är transparent eller färgat, bra eller dåligt :) Dessutom slipper man ju gå runt med fuktiga trosor hela dagen, bara att byta skyddet ju ;P
  • jesspett

Ang kudde så har jag läst att man den första tiden ska ha en ganska fluffig kudde för att barnets huvud ska ligga mjukt. När bebisen är gammal nog att kunna vända sig ska man byta denna mot en platt kudde. 

Utdrag ur "rikshandboken barnhälsovård";

Man kan låta huvudet vila mot en mjuk relativt tjock kudde, som är så stor att både huvud och axlar vilar på kudden. Huvudet ska sjunka ner lite i kudden, så att det stöttas från sidorna. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. Barnets säng kan vändas så att barnet lockas att vända huvudet åt det håll som ljuset faller in mot sängen. På så sätt motverkas att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet är 4-5 månader eller då barnet kan vända sig själv tas kudden bort och ersätts med en fast platt kudde.

Vi har köpt ekologiska kuddar både till vagnen och spjälsängen från minimundus som verkar bra och som var förvånansvärt billiga för att vara tillverkade i Sverige (i Sverige och EU har vi hårdare krav på vilka kemikalier som får användas vid tillverkning av olika produkter, det är läskigt mycket omtvistade kemikalier som används i barn- och bebistillbehör/kläder/leksaker som vi inte riktigt vet effekterna av ännu.) 

• LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-24 14:22:13 följande:

Köpte tunn kudde på gekås till både vagn & säng. BM rekommenderade att man skulle ha en platt kudde.
    Emelie e skrev 2014-02-24 14:24:18 följande:
    Vi har en liten kudde som vi kommer ha i vagnen, vi köpte den på ullared och står att den är för vagnen/vagga så den minsta. Sen har vi även en pandakudde som vi kommer variera med, vi har ett babynest så får se om det blir mest i vagnen som kudden används
    Tack för svar och tips! Ullared kommer jag inte att ta mig till men har hört att IKEA ska ha en väldigt platt kudde (som då ska ligga under både huvud och axlar på bebis). Pandakudden ska ju vara bra men jag tycker den är onödigt dyr. Ska kanske leta en begagnad.

Vi ska fixa ett babynest men har inte kommit till skott än (som med allt annat är vi tidsoptimister och har inte fixat mycket än, trots att jag gärna vill ha såna grejer här hemma typ nu, för att kunna sova med dem och göra dem till "våra").

Hur tänker ni med kudde när bebis sen kan vända sig? Har ni samma då eller skippar ni kudde helt? 
  • MiCorazon
    En fråga: kudde till barnvagn/vagga - hur gör ni? 

Vi har bestämt oss för att ha (tunn) kudde till vårt barn i den bed side crib vi har köpt (alltså en mindre spjälsäng, som står vi sidan av sängen) samt troligtvis även i barnvagnen. Vi pratar alltså små, små kuddar här. Är det någon annan här som också ska köra på kudde? Vad har ni valt i så fall?
    Jag har också en bed side crib som är mindre än en vanlig spjälsäng. Köpte ett kit med barnvagnstäcke och kudde i ett från NG. Kommer nog köpa ett till då jag vill ha ett till barnvagnen också. Vanliga spjälsängstäcken är för stora för den här sängen. Har du bild på er säng? Skulle vara kul och se om det är samma :)

www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artgrp=425&Visn=Std&visa=1-30&Sort=Varumarke

• LillsmurfanLisa
    jesspett skrev 2014-02-24 14:37:21 följande:
    Ang kudde så har jag läst att man den första tiden ska ha en ganska fluffig kudde för att barnets huvud ska ligga mjukt. När bebisen är gammal nog att kunna vända sig ska man byta denna mot en platt kudde. 

Utdrag ur "rikshandboken barnhälsovård";

Man kan låta huvudet vila mot en mjuk relativt tjock kudde, som är så stor att både huvud och axlar vilar på kudden. Huvudet ska sjunka ner lite i kudden, så att det stöttas från sidorna. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. Barnets säng kan vändas så att barnet lockas att vända huvudet åt det håll som ljuset faller in mot sängen. På så sätt motverkas att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet är 4-5 månader eller då barnet kan vända sig själv tas kudden bort och ersätts med en fast platt kudde.

Vi har köpt ekologiska kuddar både till vagnen och spjälsängen från minimundus som verkar bra och som var förvånansvärt billiga för att vara tillverkade i Sverige (i Sverige och EU har vi hårdare krav på vilka kemikalier som får användas vid tillverkning av olika produkter, det är läskigt mycket omtvistade kemikalier som används i barn- och bebistillbehör/kläder/leksaker som vi inte riktigt vet effekterna av ännu.) 
    Tack, det var precis denna info jag letade efter! Minimundus kanske ska få sig ett besök, helt enkelt, även om jag föredrar att köpa begagnat (av flera skäl, bl a för att många kemikalier har "vädrats ur"). 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014