• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • FebruariVals

Var en riktig pojkflicka som barn och har alltid längtat efter en lillebror...som senare blev en dröm om en son.

Vilket vi fick! Älskar att vara pojkmamma, och brukar säga att mitt öde är att vara omgiven av underbara män Tycker det är riktigt trist att samhället vill att man som kvinna SKA vilja ha små dockor som man ska vilja visa upp.

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • gbgumman

FebruariVals

Tänk om det inte blivit en pojkpojke då. Som sagt det verkar finnas mycket fördomar om hur pojkar ska vara och också. Lika illa om ni frågar mig.

• minerva123
    Loriyana skrev 2013-08-10 17:57:26 följande:
    Som jag skrev tidigare, det har INGENTING med "rosa spets och barbies" att göra. Anledningen till varför många vill ha flickor är för barnbarnens skull. Som mormor och morfar är man mycket närmare sina barnbarn än som farmor och farfar. En gravid kvinna vänder sig oftast till sin mor för råd och stöd och inte sin svärmor.

Men då förutsätter man väldigt mycket. Man förutsätter att ens dotter vill ha barn. Att dottern kan få barn. Att dottern är heterosexuell (det kanske inte kommer att finnas en farmor med i bilden utan _två_ mormödrar!). Att dottern väljer att bo i närheten eller ens i samma land som sina föräldrar medan farmor kanske bor nästgårds. Att man kommer att ha en bra relation till sin vuxna dotter (det är mycket som kan hända trots de bästa intentioner). Att man kommer att vara frisk och pigg nog att kunna vara ett stöd för dottern och orka med barnbarnen. Visst, man kan hoppas och önska och tro, men inte bygga för många luftslott kring sina barn oavsett kön. Och eftersom jag själv haft otroligt svårt att få barn så värjer jag mig extra mycket mot tanken att skaffa barn för att kunna få barnbarn.
  • Poison82

Riktiga män ger söner . Jag är överlycklig över min älskade son och föder gärna en son till! Har inte behov att tvunget föda en tös

• velvet

Poison82 - Haha, det där kan ju du intala dig själv om du mår bättre av det.

• viseversa
    Poison82 skrev 2013-08-11 11:00:20 följande:
    Riktiga män ger söner . Jag är överlycklig över min älskade son och föder gärna en son till! Har inte behov att tvunget föda en tös
    Vad är det för korkad kommentar?
  • minerva123
    Poison82 skrev 2013-08-11 11:00:20 följande:

Antar att du är kvinna. Är din pappa ingen riktig man?
  • Anonym (sara)

så fult av alla som har de döttrar och söner  och sitta å säga att det inte spelar någon roll , nej klart som FAN ATT DET INTE GÖR DET FÖR ER.

• gbgumman

Jag har inte sagt att det inte spelar någon roll vilket kön det blir, men gillar inte att folk sitter och diktar ihop personligheter åt mina barn.

• OLilly
    Loriyana skrev 2013-08-09 22:19:46 följande:
    Tycker inte det är så konstigt. Klart att man vill få en dotter Var själv överlycklig över att jag fick en flicka. Om jag hade fått en pojk hade jag nog fortsatt försöka tills jag fick min dotter.
    Men vad har man då för syn på sin son? Är han då mindre värd än den så himla efterlängtade flickan? För på något sätt så måste man ju sätta ett högre värde på en flicka då eftersom man "fortsätter tills man fått en flicka". De där andra, pojkarna är bara ett nödvändigt ont, ett bihang tills den stora dagen kommer och flickan föds. Om hon nu gör det. Skuffas pojkarna undan då?

En önskan om en flicka, javisst, men föder man en son och blir nedstämd och till och med rädd för att skaffa fler barn utifall det skulle bli en pojke igen, och igen ja då är man cynisk. Då är det inte stor skillnad på folk i Indien som gräver ner sina nyfödda döttrar för att de önskat sig en son som enligt dem har högre status. Ser du likheten nu? 

Är snart mor till 2 söner och min man önskade sig en flicka den här gången. Men det var bara en önskan som han släppte den dagen han fick veta att det skulle bli en pojke. Jag kände att vilket som men visst skulle det vara kul att ha ett barn av varje kön. Men ett barn är ett barn och könet är bara en överraskning till det mirakel som ett barn faktiskt är. Vi känner oss lyckligt lottade som kan få barn och evigt tacksamma för det.  
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"