Loriyana skrev 2013-08-09 22:19:46 följande:
Tycker inte det är så konstigt. Klart att man vill få en dotter Var själv överlycklig över att jag fick en flicka. Om jag hade fått en pojk hade jag nog fortsatt försöka tills jag fick min dotter.
Men vad har man då för syn på sin son? Är han då mindre värd än den så himla efterlängtade flickan? För på något sätt så måste man ju sätta ett högre värde på en flicka då eftersom man "fortsätter tills man fått en flicka". De där andra, pojkarna är bara ett nödvändigt ont, ett bihang tills den stora dagen kommer och flickan föds. Om hon nu gör det. Skuffas pojkarna undan då?
En önskan om en flicka, javisst, men föder man en son och blir nedstämd och till och med rädd för att skaffa fler barn utifall det skulle bli en pojke igen, och igen ja då är man cynisk. Då är det inte stor skillnad på folk i Indien som gräver ner sina nyfödda döttrar för att de önskat sig en son som enligt dem har högre
status. Ser du likheten nu?
Är snart mor till 2 söner och min man önskade sig en flicka den här gången. Men det var bara en önskan som han släppte den dagen han fick veta att det skulle bli en pojke. Jag kände att vilket som men visst skulle det vara kul att ha ett barn av varje kön. Men ett barn är ett barn och könet är bara en överraskning till det mirakel som ett barn faktiskt är. Vi känner oss lyckligt lottade som kan få barn och evigt
tacksamma för det.