• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • mammaspyre

Har två pojkar och har aldrig velat ha en tös!! Hade inte orkat med en timma med en som enns påminner lite om mig i tonåren! Nä tacka vet jag pojkar, raka rör, enkel kommunikation, inga krusiduller och smäller det så smäller det en gång så e det bra sen!! Inga tjuriga småflickor i mitt hus ð???ð???

• LillGris
    mammaspyre skrev 2013-08-10 21:36:47 följande:
    Har två pojkar och har aldrig velat ha en tös!! Hade inte orkat med en timma med en som enns påminner lite om mig i tonåren! Nä tacka vet jag pojkar, raka rör, enkel kommunikation, inga krusiduller och smäller det så smäller det en gång så e det bra sen!! Inga tjuriga småflickor i mitt hus ð???ð???

"Smäller det så smäller det en gång så är det bra sen!" Det låter som min uppväxt det. Och vi är tre tjejer ;)
  • gbgumman
    mammaspyre skrev 2013-08-10 21:36:47 följande:

Som mamma till en av varje så kan jag säga att du har en mycket fördomsfull bild av pojkar. Med min son smäller det aldrig och inte den minsta raka kommunikation. Om dotter är det rakt och tydligt och smäller högt.
  • Vandelay
    tobiq skrev 2013-08-10 19:20:31 följande:
    Förresten, tror ni inte att man önskar sig sitt eget kön mkt i barnen pga att man vill kunna känna igen sig utseendemässigt?

Jag skulle säga att våra barn är en total blandning av oss, men både nu och främst i framtiden lär ju våra flickor antagligen likna mig mer eftersom de kommer ha kvinnliga drag, kvinnliga kroppar och (kanske) långt hår som jag?
    Fast jag är tjej och liknar mycket mer min pappa, har nästan inga likheter med min mamma. Min syster liknar ingen av dem! 

Läste länken i ts och det var typ det löjligaste jag har läst. Det finns väl inga garantier för att ens dotter kommer älska att ha rosa spetsklänningar. Har en granne som nyligen bytt kön från kvinna till man, fatta besviken morsan måste vara, enligt länken ;) 
  • Vandelay
    Anonym (sara) skrev 2013-08-10 20:37:54 följande:
    jag hoppades på pojke när jag blev gravid , men ficj veta att det var en tjej på ultraljudet , blev superglad såklart , men jag fick ingen tjej , de såg fel , nu är flickrummet nedpackat och väggarna målade blå , alla mina gamla bebiskläder ligger åter i en kartong och jag förbereder mig på att aldrig få bli mormor. 
    jag vill inget helldre än att få den där dottern de sa att jag hade.  
    Varför tycker du att du måste ändra allt bara för att det inte blev en tjej?
  • LillGris
    tobiq skrev 2013-08-10 19:20:31 följande:
    Förresten, tror ni inte att man önskar sig sitt eget kön mkt i barnen pga att man vill kunna känna igen sig utseendemässigt?

Jag skulle säga att våra barn är en total blandning av oss, men både nu och främst i framtiden lär ju våra flickor antagligen likna mig mer eftersom de kommer ha kvinnliga drag, kvinnliga kroppar och (kanske) långt hår som jag?

Så kan det säkert vara. Men så kollar jag på min son som var så sjukt lik sin pappa som nyfödd... Nu är han en exakt kopia av mig, förutom att han har naturligt långa och fina ögonfransar. Den jäveln.
  • Mummyfied
    gbgumman skrev 2013-08-10 22:17:59 följande:
    Som mamma till en av varje så kan jag säga att du har en mycket fördomsfull bild av pojkar. Med min son smäller det aldrig och inte den minsta raka kommunikation. Om dotter är det rakt och tydligt och smäller högt.
    Gud, håller helt med! Har också en av varje och får lirka som fan med sonen som hakar upp sig på allt, märker ord och kan inte hantera planering. Måste prata runt allt för att han inte ska surna till. Med hans yngre syster säger man en sak och det mottages utan svårigheter direkt. Det är PERSONER det handlar om!
  • minerva123
    Vandelay skrev 2013-08-10 22:24:15 följande:
    Läste länken i ts och det var typ det löjligaste jag har läst. Det finns väl inga garantier för att ens dotter kommer älska att ha rosa spetsklänningar. Har en granne som nyligen bytt kön från kvinna till man, fatta besviken morsan måste vara, enligt länken ;) 

Exakt! Jag kan på rak arm räkna upp minst 5 tjejer i åldern 5-10 år i bekantskapskretsen som är fullständigt ointresserade av att fläta håret, pynta med kläder och tjejmysa med mamma. Det är bara klättra, busa, åka skidor och spela hockey som gäller. Tack och lov har dessa tjejer kloka föräldrar som inte förutsätter och förväntar sig typiskt "tjejbeteende" utan låter barnen göra det de är intresserade av och tycker är kul. Jag kan kanske förstå att man önskar sig ett visst kön på sitt barn, men inte att man önskar sig och förväntar sig ett visst beteende och specifika intressen.
  • Anonym (M.A)

Jag har två pojkar och får väldigt ofta kommentarer om att jag borde vilja ha en tjej också. Vill gärna ha ett tredje barn men inte p.g.a. att jag absolut vill ha en flicka. Blir lika glad för flicka eller pojke. Har många vänner och bekanta som har eller haft mycket svårt att få barn eller inte alls kan få barn. Så det skulle kännas väldigt bortskämt att klaga över att jag har två pojkar.... Tänker alltid då på mina barnlösa vänner och är glad att jag kan få barn alls.

• OscaroCarlsmamma
    LillGris skrev 2013-08-10 21:19:57 följande:

Haha! Exakt, skönt att jag är här och kan berätta för dig så du slipper bli besviken sen i framtiden ;)
    hehe ja precis=) Vissa av inläggen här (inte dina=)) gör mig mörkrädd och det är inte det manliga könet som gör det!!! Nu ska jag njuta av att vara mamma till världens bästa barn=)
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"