• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • Anonym (Men)
    CeeJay skrev 2013-08-09 22:19:32 följande:
    Jag tycker faktiskt inte det är "konstigt" att önska sig ett speciellt kön på sitt barn.

Tycker det är mer konstigt att folk blir provocerade, att tex MIN önskan för en ev flicka gör att du känner att DINA pojkar är mindre värda (nu menar jag inte just du och jag...).  Så tycker jag att det känns.

Den enas önskan är ju inte en reflektion på andra barn/familjer/söner/döttrar.

Ungefär om någon våra yppa att dom inte "vill ha" tex ett barn med D.S - så känner sig föräldrar till D.S barn "hotade" och att deras barn är mindre värda... så tycker jag inte att det är.

Tex en person skrev att "hon inte ville ha ett rödhårigt barn". Skitdumt att skriva så men JAG bryr mig inte och tycker inte att min dotter (som var rödhårig) berörs alls av någon annans önskan.

Förstår du vad jag menar?        

Men det är väl inte önskan i sig som är provocerande, utan citatet att Sverige är fullt av pojkmammor som bara önskar sig flickor. Det får det nämligen att låta som om JAG, som har en pojke, önskade att jag fått en flicka istället. DET tycker jag är provocerande...
  • Tygtiiger

Men jag kräks på åsikterna som luftas på den där bloggen. "Ååå, jag vill ha en dotter så jag får fläta hennes långa hår och fnittra om mensen!" "Åå, jag vill också får dränka en liten bebis i rosa, nu får jag måla huset rosa i stället och tjeja mig lite!" "Ååå, alla mina söner gillar motorer, det måste sitta i GENERNA!"

Så himla tacksam jag är för att jag hade en mamma som inte bara förutsatte att hennes dotter skulle vara en kopia av henne själv och som inte förutsatte att jag skulle älska rosa och kläder och fnittra om killar och smink. Hon diskuterade Sartre med mig över kvällsteet istället.

Om man inte tror att man kan ha något gemensamt med ett barn av det motsatta könet så är det klart att man vill ha ett av samma. Men det är helt klart en sorglig syn på sitt barn, tycker jag - att man vill ha en mini-me. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Nix pix)

Här var det tvärtom. Mannen suktade efter en dotter och hag efter en son. Jag blev den lyckliga och vi blev så nöjda att vi stannar vid en dessutom ! Fattar inte alls vad det är att sukta efter en dotter faktiskt. Sen behöver jag inte gå in i detaljer förklara varför. Nåt trams här i Sverige landet tvärtemot . Vänner skaffar jag behöver inte föda en tjej att snacka killar och kläder med faktiskt. Roligare med son. Å mindre bråk.

• FlitigaLis

Har en son och önskar mig mest av allt en son till.

Det är nog fullt normalt att önska det ens eller det andra

• Anonym (dotter)

Kan förstå "längtan" efter en dotter, men hur kan man UTGÅ ifrån att ens förhållande till sin dotter kommer att bli fullt av fluffiga moln, långa flätor och en djup relation där man delar och från sin dotter får delat hennes innersta? Alla mor-dotter-relationer är inte bra, även om man har förutsättningarna.

• Anonym (Nina)
    Anonym (Men) skrev 2013-08-09 22:39:42 följande:

Men det är väl inte önskan i sig som är provocerande, utan citatet att Sverige är fullt av pojkmammor som bara önskar sig flickor. Det får det nämligen att låta som om JAG, som har en pojke, önskade att jag fått en flicka istället. DET tycker jag är provocerande...
    Ja exakt.

Och det hade varit helt otänkbart att Aftonblaskan skrivit att hela Sverige var fullt av FLICKPAPPOR som bara önskar sig POJKAR!  
  • Anonym (Nina)
    FlitigaLis skrev 2013-08-09 22:42:24 följande:
    Har en son och önskar mig mest av allt en son till.

Det är nog fullt normalt att önska det ens eller det andra
    Ja, fast det handlar inte riktigt om att önska sig det ena eller det andra, utan kan du se framför dig en artikel som handlar om att pappor som har flickor mest av allt önskar sig  pojkar? 
  • Anonym (lyckligt lottad)

Önskade mig mest av allt friska underbara barn och det har jag fått, 3 st. 2 underbara pojkar och 1 underbar dotter. Det är väl det mest väsentliga egentligen i mitt tycke.

• snappi81

Finns mycket dumma kommentarer, väntar min tredje pojke och kunde inte va gladare!! många har haft åsikter men en person uttryckte sig så illa att jag höll på att klappa till fanskapet!

Jag: det blir en till pojke!
    Hon: stackars dig!! Det ville du väl inte ha?

Va fan!

• Anonym (Nina)
    Tygtiiger skrev 2013-08-09 22:40:05 följande:
    Men jag kräks på åsikterna som luftas på den där bloggen. "Ååå, jag vill ha en dotter så jag får fläta hennes långa hår och fnittra om mensen!" "Åå, jag vill också får dränka en liten bebis i rosa, nu får jag måla huset rosa i stället och tjeja mig lite!" "Ååå, alla mina söner gillar motorer, det måste sitta i GENERNA!"

Så himla tacksam jag är för att jag hade en mamma som inte bara förutsatte att hennes dotter skulle vara en kopia av henne själv och som inte förutsatte att jag skulle älska rosa och kläder och fnittra om killar och smink. Hon diskuterade Sartre med mig över kvällsteet istället.

Om man inte tror att man kan ha något gemensamt med ett barn av det motsatta könet så är det klart att man vill ha ett av samma. Men det är helt klart en sorglig syn på sitt barn, tycker jag - att man vill ha en mini-me. 
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"