• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • Anonym (sall)
    Anonym (Nix pix) skrev 2013-08-09 23:09:20 följande:
    Jag är umgås i kretsar där det är allom bekant att pojkar står närmast mamma som barn och flickor brukar ty dig till pappa (mamman blir konkurrenten du ska jämföra dig med bli bättre än). Inget nytt jag och vännerna minns hur jobbiga vi var i tonåren upp till typ 30 . Så jag förstår inte tankarna om att vilja föda sin "bästis". Helt nytt tänkesätt för mig. Media har förbryllat folket...
    Nej blir så trött på blivande som inget hellre vill än få en dotter, kommer de inte ihåg sig själva, många tror ju patetiskt nog en flicka är = gulligullklänningar och flätor och sedan bästa kompis med mamsen och dela smink och kläder... ja ja Dream on  Jag är både flick o pojkmammma och mina gråa hår hade varit färre av att bara vara pojkmammma ,
  • eliten
    Anonym (Nina) skrev 2013-08-09 22:45:50 följande:
    Ja, fast det handlar inte riktigt om att önska sig det ena eller det andra, utan kan du se framför dig en artikel som handlar om att pappor som har flickor mest av allt önskar sig  pojkar? 
    Jag känner inte alls igen att det skulle vara tabu på något sätt.
  • Sadie

Sluta läsa Aftonbladet. Varför fortsätter folk att göra det och uppröras över vad som står där? Att gnälla över vad man läser i kvällstidningar är faktiskt helt obegripligt.

• Anonym (gh)
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-10 01:25:06 följande:
    Det är lika vanligt som att män önskar sig pojkar. Killen jag blev gravid sa att han skulle "dö om det blir en dotter"

Tyckte det lät helt sjukt när han uttryckte det så, och jag är fortfarande sur för hur han sa det.
    Nu blir det en son, och han är väldigt nöjd. (Vi är inte tillsammans, aldrig varit.)

Jag själv har mer gått och dagdrömt om en liten dotter, och när folk har frågat har jag svarat vad jag helst vill.
    Men han uttryckte det dåligt. Tror inte han hade brytt sig lika mycket barnet heller om det blivit en flicka. Han säger inte ens "längtar efter bebisen" längre, utan nu är det tuffa och hårdare ord, "längtar efter grabben" eller "längtar efter vattenkrig och att vara som en ledare för sin flock"

Herregud haha..
    Önskar dig all lycka till...detta verkar ju inte vara en mogen pappa i nuläget direkt. Men alla kan växa med uppgiften så jag råder dig att låta honom vara delaktig och få lära sig ansvar, även om det blir extra jobb för dig. Bered dig på att vara den som tar mest ansvar, dock, tror jag....

"ledare för sin flock...." herregud.

• Anonym (poj)

Själv önskade jag mig en son som första barnet, kände att jag skulle ha svårare och ta åt mig en flicka. Fick en liten pojke.

Men nu så har jag ändrat mig och vill ha en flicka med, känner att om en tvåa e pojke så e det större chans att vi kanske skaffar en trea(med risk för isf triss i pojkar). Vill helst ha en av varje kön. Så jag kan förstå att man kan vilja önska sig ett eller annat kön betyder inte att ena eller andra könet är mindre värt.

Min man ville ha en flicka som första då hans mamma fött tre pojkar och har en styvson. Dom medgav när de väntade sista barnet att det vore kul med en liten flicka. Inte för att jag vet om hon tycker det e lite trist och inte fått en dotter med.

Fast i metro så¨var det ett par i usa som har 12 pojkar och inga flickor, de ville väl ge pojkarna en syster fast lär nog inte ske...     

• viseversa

Klart man kan ha önskan om kön. Tycker inte det är konstigt alls varken för män eller kvinnor. Dock önskade både sambon och jag oss en flicka när jag väntade första barnet och det fick vi också. Efter 2 flickor tyckte jag att det skulle vara kul med en pojke som nr tre. För sambon kvittade det. Det blev en pojke =). Och nr 4 blev en liten flicka till. Så tre flickor och en pojke för oss. 

• Anonym (Nix pix)
    denzelwashington skrev 2013-08-10 01:55:17 följande:
    Du måste vara jobbig att leva med! Edftersom du är en bråkig kvinna *blink blink*

Alls kvinnor jag någonsin mött har varit mer jobbiga mot mamman än pappan under barntiden/tonåren. Och kvinnor ÄR jobbigare . Se hur väl ett väninegäng håller sams över åren och killgänget..,
  • Loriyana
    Anonym (dotter) skrev 2013-08-09 22:43:17 följande:
    Kan förstå "längtan" efter en dotter, men hur kan man UTGÅ ifrån att ens förhållande till sin dotter kommer att bli fullt av fluffiga moln, långa flätor och en djup relation där man delar och från sin dotter får delat hennes innersta? Alla mor-dotter-relationer är inte bra, även om man har förutsättningarna.

Det är inte därför man önskar sig en dotter. Det har inget att göra med rosa fluff och flätor. Min dotter är kortklippt, tränar kampsport och klär sig unisex.

Anledningen till varför många vill ha en dotter istället för en son är för att en dotter behåller man för alltid medans en son förlorar man när han gifter sig/får en partner. Nu är det inte ALLTID så, men generellt så är vänder sig kvinnor till sin egen mamma när de själv väntar barn och inte till svärmor. Jag kom oehört nära min mor när jag var gravid och när jag födde barn. Det var min mor jag vände mig till för att få råd och stöd. Min dotter har också en jättebra relation till sina morföräldrar medans hon enbart träffar sina farföräldrar nångång om året. Hennes farföräldrar däremot har en jättenära relation till deras dotters barn!

Nu säger jag inte att det alltid är på det här viset, absolut inte, självklart finns det undantag. Men då jag tittar omkring på folk jag känner så ser jag ett tydligt mönster. Bara genom att titta på min egen familj ser jag det, jag har fem syskon, två systrar och tre bröder. Jag och mina systrar bor i samma område som våra föräldrar medans alla mina tre bröder har flyttat längre bort och bor nära sin partners föräldrar.     
  • viseversa
    Loriyana skrev 2013-08-10 09:29:04 följande:

Det är inte därför man önskar sig en dotter. Det har inget att göra med rosa fluff och flätor. Min dotter är kortklippt, tränar kampsport och klär sig unisex.

Anledningen till varför många vill ha en dotter istället för en son är för att en dotter behåller man för alltid medans en son förlorar man när han gifter sig/får en partner. Nu är det inte ALLTID så, men generellt så är vänder sig kvinnor till sin egen mamma när de själv väntar barn och inte till svärmor. Jag kom oehört nära min mor när jag var gravid och när jag födde barn. Det var min mor jag vände mig till för att få råd och stöd. Min dotter har också en jättebra relation till sina morföräldrar medans hon enbart träffar sina farföräldrar nångång om året. Hennes farföräldrar däremot har en jättenära relation till deras dotters barn!

Nu säger jag inte att det alltid är på det här viset, absolut inte, självklart finns det undantag. Men då jag tittar omkring på folk jag känner så ser jag ett tydligt mönster. Bara genom att titta på min egen familj ser jag det, jag har fem syskon, två systrar och tre bröder. Jag och mina systrar bor i samma område som våra föräldrar medans alla mina tre bröder har flyttat längre bort och bor nära sin partners föräldrar.     
    Den uppfattningen har jag också. Mina barn är närmare sina morföräldrar än sina farföräldrar. Har också fått uppfattningen runt omkring mig att mormor är "viktigare" än farmor.
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"