Anonym (dotter) skrev 2013-08-09 22:43:17 följande:
Kan förstå "längtan" efter en dotter, men hur kan man UTGÅ ifrån att ens förhållande till sin dotter kommer att bli fullt av fluffiga moln, långa flätor och en djup relation där man delar och från sin dotter får delat hennes innersta? Alla mor-dotter-relationer är inte bra, även om man har förutsättningarna.
Det är inte därför man önskar sig en dotter. Det har inget att göra med rosa fluff och flätor. Min dotter är kortklippt, tränar kampsport och klär sig unisex.
Anledningen till varför många vill ha en dotter istället för en son är för att en dotter behåller man för alltid medans en son förlorar man när han gifter sig/får en partner. Nu är det inte ALLTID så, men generellt så är vänder sig kvinnor till sin egen mamma när de själv väntar barn och inte till svärmor. Jag kom oehört nära min mor när jag var gravid och när jag födde barn. Det var min mor jag vände mig till för att få råd och stöd. Min dotter har också en jättebra relation till sina morföräldrar medans hon enbart träffar sina farföräldrar nångång om året. Hennes farföräldrar däremot har en jättenära relation till deras dotters barn!
Nu säger jag inte att det alltid är på det här viset, absolut inte, självklart finns det undantag. Men då jag tittar omkring på folk jag känner så ser jag ett tydligt mönster. Bara genom att titta på min egen familj ser jag det, jag har fem syskon, två systrar och tre bröder. Jag och mina systrar bor i samma område som våra föräldrar medans alla mina tre bröder har flyttat längre bort och bor nära sin partners föräldrar.