• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Anonym (hek)

Har själv barn och känner ungefär som du ts!

• Beibikär

Oj, säger jag, det skär i hjärtat att läsa  denna tråd. Jag tänker på alla som önskar barn men inte lyckas, jag har varit på den sidan också och vet hur det är. Nu har jag tre barn, varav ett är bokstavsbarn. Det är inte lätt när det blir så svårt att man önskar att barnet kunde försvinna, och speciellt när man kämpat för att kunna få barn, då är känslorna helt förbjudna. Så jag förstår TS, också.
    Barnen är mitt liv, jag skulle aldrig aldrig överge någon av dem och jag tar strid mot vad som helst som hotar mina barns välbefinnande. Med det betyder inte att det alltid är en dans på rosor, det kan vara mycket blod, svett å tårar att uppfostra barn. Man kan behöva hjälp, och det är ens skyldighet att se till att ta emot hjälp!
    Som förälder har du ansvar för inte bara dej själv utan för en annan människa. Om du inte själv mår bra så mår inte heller ditt barn bra. Hela TS utstrålar hopplöshet och frustration, sådant känner barn på sej. Det kan påverka både sömn och aptit, tro mej!
    Se till att få en ev. diagnos på barnet och rätt stöd i föräldrarollen till just den sortens barn, och så någon att prata med själv om dej och ditt liv. Gå med i föräldragrupp/mammagrupp, sådana du kan umgås med tillsammans med barnet. Accepterar att livet går vidare, vänner som inte bildar familj själva växer man ifrån när man får barn, skaffa nya vänner! Kanske hittar ni varandra på nytt när någon plötsligt blir  med barn...
    Var är farföräldrarna? finns de? och mormoderns roll? Kan inte hon komma hem till er och sköta barnet så att ni får egen tid?  
    Hur kroppen förändras efter barnafödande tror jag inte att man tar så hårt bara man hittar lycka i kärleken mellan mor och barn, det är där lösningen finns...Du har fått många goda råd av trådens läsare, följ dem, och Lycka till TS! 

• Anonym (det går över)
    view skrev 2013-09-04 08:18:01 följande:
    Känner likadant hela första tre -4 åren av deras liv, har två och det vänder... Det blir bättre och lättare dom blir självständiga, den åldern din är i nu TS är den värsta! Det suger och man vill sälja dom usch säger ja bara! Ang sexlust.. Har du p-stav eller nått sånt så titta på andra skydd, skydd med hormoner dödar sexlusten för mig, den finns inte alls, ska ta ut min här så man kan knulla igen utan att ligga och fundera på om man ska måla om..... Det blir lättare och roligare, men skaffa inte en till då det blir precis likadant igen... Så du vet kramar!
    Exakt vad jag tänkte skriva, att den värsta tiden är nu.
    Jag höll på att gå under och det var inte av depression utan av att det helt enkelt var asjobbigt att ha ett litet barn. Det blev bara ett för min del, jag vågade aldrig utsätta mig för småbarnsår igen Flört
    Håll ut, ts, det blir bättre! Snart! {#emotions_dlg.flower}
  • Rocket Mania
    Anonym (Mnh) skrev 2013-09-04 08:42:51 följande:
    De ssom har typiska "normala" barn måste vara extremt empatiskt begåvade för att förstå vad en närvarande förälder till ett otypiskt barn går igenom.

Nu syftade jag mest på de kroppsliga förändringarna, sexlusten, tröttheten och allt annat TS skriver om.

Gällande barnet verkar det vara ett sk high need barn vilket naturligtvis är extra jobbigt. Samtidigt finns det gott om verktyg om TS öppnar ögonen och söker adekvat hjälp. Man kan knappast sätta sig och bara ge upp. Det är knappast Damien från The Omen vi talar om, någon måste väl kunna passa barnet så föräldrarna kan gå på familjerådgivning och BUP-samtal?!
  • Ascendere

Japp, det är jobbigt, jag känner med dig. 
    MEN som tröst kan jag säga att det blir bättre.
    Åldern 2-4,5 ungefär tycker jag var den absolut jobbigaste (mina äldsta är 6 och 8 nu).

Men nånstans 4-5 år blir det plötsligt mycket lättare, de kan klä på sig själva, de kissar inte på sig, de kan gå ganska långt utan att man behöver bära dem, de kan roa sig själva en längre stund, det blir MYCKET lättare att hitta saker att göra tillsammans som alla får ut något av, de kommer med en massa roliga frågor och man kan ha samtal som är givande för båda parter, de delar med sig av funderingar kring livet, kompisar, sagor, filmer, de börjar gå över till kompisar och leka på egen hand osv osv.

Så HÅLL UT, det kommer inte att vara sådär tungt för alltid, utan det handlar om kanske 2 max 3 år till, sen blir det lättare igen!

• frökenelisabeth

Tråkigt att man ska behöva kämpa så för att få hjälp. 

TS du har rätt till mer hjälp och stöd än bara ett "så är det att ha barn, det är heeelt normalt". Gå till läkare i stället. Jag har heller inget förtroende för vår bvc, och vår son har också sömn- och viktproblem, även om han är yngre än din son. Vi gick till vår familjeläkare och fick remiss till barnmottagningen meddetsamma, där de gör en djupare utredning.

Gör det TS, även om du egentligen inte orkar. Du är värd bättre än såhär! Kram på dig.

• lillamissturbo83

Ojojoj vad jag känner igen mig i det du skriver,sån var jag efter barn nummer två, och vet att syrran har känt liknande med. Inte just för att man inte älskar sitt barn utan för att man aldrig är ledig som mamma. dessutom lätt att tappa sina kompisar där på vägen och så står man där utan nåt eget kvar. Tycker du ska gå och prata med nån. Det kan vara en depression som yttrar sig sådär. Och prata med din man, det låter som du behöver få komma ifrån och få lite egentid....utöver den på jobbet menar jag. Jag tror inte du behöver oroa dig för att ditt barn skulle vara överaktivt. När du mår bra igen så kommer du kunna uppskatta livet med barn igen. Kramis!

• Anonym (barnfri)
    louloufox skrev 2013-09-04 08:58:43 följande:
    Förstår att du ångrar dig.
    Nu var jag smart och skaffade aldrig några plus att jag snart ska sterilisera mig.
    Förstår inte hur någon in their right mind vill förstöra sitt liv, sluta leva och ge upp allt för att förstöra sin kropp och sen föda upp ungar som är helt useless fram till dom är tonåringar då hatar dom dig istället... sounds like a fucking nightmare.

Jag känner likadant som du. Man borde klistra in den här tråden i alla trådar där det hävdas att man aldrig kan ångra ett barn.
  • EllisBell

louloufox: different strokes...vet du. Jag förstår inte hur någon in their right mind vill tillbringa hela livet i en egobubbla där det roligaste som händer är att hänga på krogen som man gjorde när man var 20-25 och där nagellack och nya handväskor eller gå på gym 5 dar i veckan och pilla sig i naveln resten är vad livet består av. Olika liv passar olika människor. Fler borde dock tänka efter mer innan de skaffar barn eftersom de uppenbarligen inte klarar att sätta sig själv åt sidan i den utsträckning som föräldraskap kräver.

• Anonym (been there)

Jag har bara läst TS och jag tycker att du verkar vara i en depression av något slag. Jag drabbades själv av en förlossningsdepression när min äldsta var bebis.

Jag kände precis så som du beskriver. Det var först när jag äntligen vågade be om hjälp (när han var två år) som jag kunde börja uppskatta att vara mamma.

Mitt tips är att berätta för någon på BVC hur du mår. De har säkerligen träffat utmattade och deprimerade föräldrar förr och kan hjälpa dig vidare.

Lycka till och många kramar   

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!