Anonym (Undrande) skrev 2013-09-14 23:00:52 följande:
Ni som ammar äldre barn och skriver att de aldrig är sjuka, gäller det även er? Går barnen på förskola? Jag ammade mitt barn i sex månader. Eller nåja, delammade. Mjölken räckte aldrig till, mjölkstockningarna avlöste varandra och mjölken var både full av klumpar och ibland även rosa av blod pga mjölkstockningarna. Längre än så klarade jag inte utan följde "allas" (=läkare, BVC, amningsrådgivningen, psykologens mfl) råd och slutade helt. Första året på förskolan turades vi om att vara sjuka, barnet och jag. Allt barnet fick, fick jag också fast tio gånger värre. Andra året så var hon sjuk endast en gång trots att magsjuka gick runt på förskolan och att förskolan samerades uppredade gånger. Magsjuk var det den gången, men den magsjukan kan lika väl ha berott på en dålig korv då även vi andra som smakat på korven märkte av våra magar.
Jag blir väldigt sällan sjuk när ungarna är sjuka (värre för maken) men jag exponeras för mer virus i min vardag. Jag är väl härdad.
Storungen ammades i nio månader och tre veckor efter att han slutat kom första öroninflammationen. Han har ett överaktivt immunförsvar och reagerade med 40 graders feber vid varje infektion de första tre åren på förskola, ja, jag vabbade halvt ihjäl mig och maken likaså.
Lillungen ammades i nästan två år och han har åkt på magsjuka från fsk någon gång, men i övrigt är han betydligt lugnare infektionsmässigt än storebror. Inte vet jag om det om berodde på amningen eller inte.
För övrigt finns det faktiskt studier gjorda på det där - jag har bara hittat en som jämförde helammade, delammade och flaskade barn och de kunde konstatera att de blev sjuka lika ofta men de flaskade barnen blev friska senare.