• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • gugeligu
    LinnVirvelvind skrev 2013-09-14 16:30:50 följande:
    Finns ingen anledning för barnet att ammas över 6 mån ålder, som väger över de negativa med långtidsamning. Bröstmjölk innehåller. Idag ganska mycket gifter och är i längden inte nyttig för barnet. Efter 6 mån bör man därför gå över till annat.
    belägg tack.

och glutenintolerans är bara att skita i med?
    Anonym (!!!) skrev 2013-09-14 16:11:43 följande:
    Måste bara säga att det här argumentet eller vad man ska kala det om att WHO rekommenderar amning länge är så konstigt. Jag antar att deras rekommendationer till en del baseras på att det finns människor i världen som inte har mat att ge sina barn. I en sådan situation är det såklart bra att amma så länge det går så att barnet får i sig någon näring. Men om man kan ge sitt barn mat behövs ju inte amningen av näringsskäl. Alltså, menar bara att man inte kan komma dragandes med WHO's rekommenadtioner när man ska förklara varför man ammar länge.
    Nej det är inte därför.

• NenneLo

Ammade i 15 månader (delamning efter 6 mån, främst nattetid). Vill amma nästa barn minst lika länge. Innan jag fick barn tyckte jag att det var lite konstigt, men nu förstår jag att folk vill amma länge. Det är mysigt, det är tryggt och mysigt för barnet. Hade antagligen ammat längre om sonen fick bestämma.  

2011-09-13 Loke <3 I väntan på syskon BF 2014-03-11 <3
  • Förkunnaren

Jag tycker att det känns motbjudande, jag stelnar till när jag ser bilder på kvinnor som ammar sina femåringar, en tvååring, tja, fine, kanske men över den åldern? No way.

• hannis

Är det inte betydligt konstigare att vuxna människor dricker komjölk som är till för kalvar än att människobarn dricker mjölk som är till för just människobarn?

Människans biologiska ålder att sluta amma är när mjölktänderna faller ut. Vilket är betydligt senare än ettårsåldern som bekant...

• hannis

Och just det. Varför?

För att det är nyttigt, närhet för både mot och barn, anknytningsfrämjande och dessutom praktiskt.

Tänk vad skönt att slippa nappflaska med välling och i stället kunna ge sitt barn ett nyttigt mellanmål!

• Anonym (länge)

Jag del-ammade dottern tills hon var 2½. Delvis för att det var HOPPLÖST att få henne att sova på kvällarna eller sova middag utan. Försökte vid några tillfällen att låta bli runt 1½-2 års åldern, men hon skrek i flera timmar då tills hon knappt kunde andas, och vaknade flera gånger under natten och var hysterisk/okontaktbar. Flaska har hon alltid vägrat.

Det är också så att vi ALLTID haft problem med maten. Hon vägrade redan från början smakportioner, och fick i sig första halva burken först när hon var 10 månader gammal. När hon blev äldre 1½-2 år så matvägrade hon helt och hållet en period och vi försökte allt som gick, och ungen rasade i vikt.
    När hon var 2½ fick vi äntligen reda på att hon var multiallergisk (ägg, gluten, mjölkprotein, rotfrukter, citrus) och troligtvis hade haft väldigt ont i magen varje gång hon fick någonting annat än min mjölk.....

Jag vet att inte alla har det såhär tufft som vi har haft det, utan väljer att långamma av andra skäl. Men tycker ändå att de som tycker att det är "äckligt" ska ha i åtanke att det kanske faktiskt finns fler skäl än ett till att man gör det val man gör....

• The past is now
    LinnVirvelvind skrev 2013-09-14 16:30:50 följande:
    Finns ingen anledning för barnet att ammas över 6 mån ålder, som väger över de negativa med långtidsamning. Bröstmjölk innehåller. Idag ganska mycket gifter och är i längden inte nyttig för barnet. Efter 6 mån bör man därför gå över till annat.

Vilket skitsnack du för...
  • Förkunnaren
    hannis skrev 2013-09-14 17:00:57 följande:
    Är det inte betydligt konstigare att vuxna människor dricker komjölk som är till för kalvar än att människobarn dricker mjölk som är till för just människobarn?

Människans biologiska ålder att sluta amma är när mjölktänderna faller ut. Vilket är betydligt senare än ettårsåldern som bekant...

Nej, för vi suger det inte direkt ur spenen på kon.
  • The past is now
    Ellaria skrev 2013-09-14 16:00:15 följande:
    WHO rekommenderar ju amning rätt länge. Att du tycker det är äckligt, ja, det är ju ditt problem och inte deras. Hade inte ammningen funkat för dem så hade de ju inte fortsatt så länge. Det är inte ett dugg incestuöst, brösten är ju till för mat, de är inget könsorgan.
  • The past is now
    Litet My skrev 2013-09-14 16:05:16 följande:

Varför inte börja med att söka hjälp för dina tankar? Problemet ligger uppenbart hos dig, inte hos dem.

Svar på tråden Varför amma stora barn?!