• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • The past is now
    hannis skrev 2013-09-14 17:00:57 följande:
    Är det inte betydligt konstigare att vuxna människor dricker komjölk som är till för kalvar än att människobarn dricker mjölk som är till för just människobarn?

Människans biologiska ålder att sluta amma är när mjölktänderna faller ut. Vilket är betydligt senare än ettårsåldern som bekant...

Ja och komjölk behöver inte människan iaf!
  • The past is now
    Förkunnaren skrev 2013-09-14 17:17:32 följande:

Nej, för vi suger det inte direkt ur spenen på kon.

Finns inget däggdjur som dricker mjölk öht taget som vuxen..bara människan som är knäpp som gör det. Jag gör det inte..äckligt.
  • Morrran

Orka bry sig om vad andra gör? TS, det är ingen som tvingar dig att göra detsamma och inte heller tvingar någon dig att titta...

• Anonym (?)
    LinnVirvelvind skrev 2013-09-14 16:30:50 följande:
    Finns ingen anledning för barnet att ammas över 6 mån ålder, som väger över de negativa med långtidsamning. Bröstmjölk innehåller. Idag ganska mycket gifter och är i längden inte nyttig för barnet. Efter 6 mån bör man därför gå över till annat.

Vilka gifterinnehåller bröstmjölk? Vilka gifter tror du finns i fisk, kött, bananer, frukter osv, osv?
  • Anonym (jag undrar)

Vid vilken ålder tycker ni att det börjar kännas lite obekvämt,  med att ett barn söker tröst eller vill ligga och mysa och tutta på mammas bröst?

• Mother of 4

Jag är helt för lång amning, men är barnet över 2 år hade jag tagit fram en macka, frukt eller smoothie om man är på stan. Så kan man amma när man kommer hem. En tvååring dör heller inte av att vänta en stund på mat.

• Anonym (trist)
    hannis skrev 2013-09-14 17:03:03 följande:
    Och just det. Varför?

För att det är nyttigt, närhet för både mot och barn, anknytningsfrämjande och dessutom praktiskt.

Tänk vad skönt att slippa nappflaska med välling och i stället kunna ge sitt barn ett nyttigt mellanmål!

Fast välling behövs inte heller.. Så praktiskt är det ju inte när barnet äter mat?

och trist om man inte kan ge närhet, trygghet, kärlek och ha anknytning utan att använda sina bröst. 
  • FlitigaLis

När barnet kan be om tutte då är det garanterat för stor. Nu är jag inget fan av amning alls men stora barn som ammas är på gränsen till äckligt

• Rebecca Rydberg

Jag gick miste om chansen till att amma, vilket är jättetrist....
    Och jag lyfter kanske också lite diskret på ögonbrynet om man ser ett större barn ammas men hallå... det är konstaterat sen länge tillbaka att det är toppen att amma så länge du bara kan och vill... så vad har nån för rätt att döma, ifrågasätta eller titta snett på det. varje mamma gör det som är bäst för just dennes barn.

Och att det skulle ha en sexuell vinkel är bara löjligt, amma är bra och toppen, inget att nervärdera och göra om till nåt smutsigt.

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond." 

- WHO (World Health Organization) 

Svar på tråden Varför amma stora barn?!