• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • fluu

Ts, det finns oerhört många exakt likadana trådar, varför inte läsa svaren där?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • idétorka
    Dimitra skrev 2013-09-14 20:46:19 följande:
    Jag brukar ibland amma mitt snart 2-åriga barn offentligt. Det enbart för att provocera sånna som du TS {#emotions_dlg.djavulsk}
  • The past is now
    Stjärnglans skrev 2013-09-14 20:40:14 följande:
    Jag tycker det är skitäckligt med vuxna karlar som suger på brösten. varför då lixom..lagar frugan ingen mat eller?!?

Hahaha! Ja undrar varför de gör det egentligen!? Ganska äckligt när man tänker på det.. mina bröst är i första hand till för att ge föda. Inte någon leksak...
  • Majlisen

Mn dotter är två, och har inga planer på att sluta än heller, det är mer upp till mitt barn, fast jag nu börjar styra det mot att vi ska amma mer sällan. Varför vi ammar? Jo, för det första rekommenderar who minst två års amning, dessa rekommendationer baserar sig förövrigt på barn som växer upp i medelklassfamiljer runt om i världen, vårt grannland deltog bland annat i studien där de tog fram dessa rekommendationer. För vår egen del? Jo, det är ju så att mitt barn tycker om att amma. Hon blir lugn, vi knyter snabbt an till varann efter en dag ifrån varandra, och känner sig trygg med amningen. Precis som att en annan tvååring vill ha napp, som de facto är ett substitut för bröstet. Jag kan ibland tycka att det är lite jobbigt, vissa nätter då hon vill ha bröstet, eller när jag inte har lust. Ibland funkar det att säga nej, men ibland blir hon ledsen. Så amningen är inte för min skull, oavsett om det ibland kan vara mysigt med närheten. Och ve och fasa, vi ammar fortfarande offentligt, och mitt barn ber om bröstet, "mamma, tutte?". Sen säger jag ibland nej, oftare när vi är iväg, just för att det är bökigare att hitta en plats att sätta sig på, eller på bussen, då vill jag att hon sitter säkrare i vagnen. Men är hon trött, grinig och ledsen och behöver tanka lite trygghet kan hon få bröstet. Hellre det än att hon skriker hysteriskt. Sen är hon faktiskt inte så extremt beroende av mig, går utmärkt att vara med morföräldrar, syskon och på förskolan. Hon är lika beroende av mig som ett icke-ammande barn med bra anknytning är till sina föräldrar är. Som en normal 2-åring. Ett annat barn kanske mer vill mysa i famnen och kramas med mamma, mitt barn vill ibland ha bröstet av mamma. En annan positiv grej är att hon inte en enda gång blivit sjuk sen hon började på förskolan för ett tag sedan.

• Anonym ((S))
    Dimitra skrev 2013-09-14 20:46:19 följande:
    Jag brukar ibland amma mitt snart 2-åriga barn offentligt. Det enbart för att provocera sånna som du TS {#emotions_dlg.djavulsk}
    Underbart!
  • Tygtiiger

Jag tycker faktiskt två år är ganska lagom att sluta amma. En ettochetthalvtåring är inte stor. Bröstmjölk/ersättning skall vara huvudfödan för barn upp till ett år, annan mat är tilläggskost (som man såklart ökar på successivt). 

Bröstmjölk är SKITBRA för lite större barn. ½-1 g antikroppar per dag, tillpåköpet antikroppar av IgA typ som klär in slemhinna i luftvägar och tarm. Vem fasen vill INTE ge sitt barn den boosten, särskilt vintertid?

Jisses, när du skrev stora barn trodde jag du menade tre-fyraåringar.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Bollen2

Det är ganska smärtsamt att amma.. För många.. Och vissa påstår att brösten blir mer hängiga ju längre man ammar (tror inte på det dock). Det är inte på nått vis skönt att amma. Mysigt att ha barnet nära möjligen. Så all plus till de som orkar amma länge. Önskar att jag kunde ammat längre men det har varit jättejobbigt.

• Anonym (y)
    Bollen2 skrev 2013-09-14 20:59:19 följande:
    Det är ganska smärtsamt att amma.. För många.. Och vissa påstår att brösten blir mer hängiga ju längre man ammar (tror inte på det dock). Det är inte på nått vis skönt att amma. Mysigt att ha barnet nära möjligen. Så all plus till de som orkar amma länge. Önskar att jag kunde ammat längre men det har varit jättejobbigt.
    Ja, jag undrar hur länge jag kommer orka detta. Tanken på vinterns kräksjuka får mig att fortsätta lite till. Så bra att kunna ta till amning då, för att minska risken för uttorkning, och när dottern vägrar allt annat, såsom vätskeersättning.
    (detta är givetvis inte enda anledningen att jag fortsätter ett tag till, utan snarare en bonus och motivering).
  • keron
    Majlisen skrev 2013-09-14 20:55:36 följande:
    Mn dotter är två, och har inga planer på att sluta än heller, det är mer upp till mitt barn, fast jag nu börjar styra det mot att vi ska amma mer sällan. Varför vi ammar? Jo, för det första rekommenderar who minst två års amning, dessa rekommendationer baserar sig förövrigt på barn som växer upp i medelklassfamiljer runt om i världen, vårt grannland deltog bland annat i studien där de tog fram dessa rekommendationer. För vår egen del? Jo, det är ju så att mitt barn tycker om att amma. Hon blir lugn, vi knyter snabbt an till varann efter en dag ifrån varandra, och känner sig trygg med amningen. Precis som att en annan tvååring vill ha napp, som de facto är ett substitut för bröstet. Jag kan ibland tycka att det är lite jobbigt, vissa nätter då hon vill ha bröstet, eller när jag inte har lust. Ibland funkar det att säga nej, men ibland blir hon ledsen. Så amningen är inte för min skull, oavsett om det ibland kan vara mysigt med närheten. Och ve och fasa, vi ammar fortfarande offentligt, och mitt barn ber om bröstet, "mamma, tutte?". Sen säger jag ibland nej, oftare när vi är iväg, just för att det är bökigare att hitta en plats att sätta sig på, eller på bussen, då vill jag att hon sitter säkrare i vagnen. Men är hon trött, grinig och ledsen och behöver tanka lite trygghet kan hon få bröstet. Hellre det än att hon skriker hysteriskt. Sen är hon faktiskt inte så extremt beroende av mig, går utmärkt att vara med morföräldrar, syskon och på förskolan. Hon är lika beroende av mig som ett icke-ammande barn med bra anknytning är till sina föräldrar är. Som en normal 2-åring. Ett annat barn kanske mer vill mysa i famnen och kramas med mamma, mitt barn vill ibland ha bröstet av mamma. En annan positiv grej är att hon inte en enda gång blivit sjuk sen hon började på förskolan för ett tag sedan.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!