• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • ViVäntarLois
    Majlisen skrev 2013-09-14 20:55:36 följande:
    Mn dotter är två, och har inga planer på att sluta än heller, det är mer upp till mitt barn, fast jag nu börjar styra det mot att vi ska amma mer sällan. Varför vi ammar? Jo, för det första rekommenderar who minst två års amning, dessa rekommendationer baserar sig förövrigt på barn som växer upp i medelklassfamiljer runt om i världen, vårt grannland deltog bland annat i studien där de tog fram dessa rekommendationer. För vår egen del? Jo, det är ju så att mitt barn tycker om att amma. Hon blir lugn, vi knyter snabbt an till varann efter en dag ifrån varandra, och känner sig trygg med amningen. Precis som att en annan tvååring vill ha napp, som de facto är ett substitut för bröstet. Jag kan ibland tycka att det är lite jobbigt, vissa nätter då hon vill ha bröstet, eller när jag inte har lust. Ibland funkar det att säga nej, men ibland blir hon ledsen. Så amningen är inte för min skull, oavsett om det ibland kan vara mysigt med närheten. Och ve och fasa, vi ammar fortfarande offentligt, och mitt barn ber om bröstet, "mamma, tutte?". Sen säger jag ibland nej, oftare när vi är iväg, just för att det är bökigare att hitta en plats att sätta sig på, eller på bussen, då vill jag att hon sitter säkrare i vagnen. Men är hon trött, grinig och ledsen och behöver tanka lite trygghet kan hon få bröstet. Hellre det än att hon skriker hysteriskt. Sen är hon faktiskt inte så extremt beroende av mig, går utmärkt att vara med morföräldrar, syskon och på förskolan. Hon är lika beroende av mig som ett icke-ammande barn med bra anknytning är till sina föräldrar är. Som en normal 2-åring. Ett annat barn kanske mer vill mysa i famnen och kramas med mamma, mitt barn vill ibland ha bröstet av mamma. En annan positiv grej är att hon inte en enda gång blivit sjuk sen hon började på förskolan för ett tag sedan.
    Tänkte skriva ett eget inlägg men detta sammanfattade ungefär vad jag tyckte :) Ammar vår 2,5-åring (och hennes lillasyster), hur smidigt som helst!
  • Ammar så länge jag vill

Hur kan man tycka amning är äckligt? Och vadå att mamman skulle njuta av det? Närheten med barnet, jättemysigt. Men inte fasen tycker man det är skönt när barnet suger på bröstet! Amning är BARA positivt. Kan faktiskt inte komma på något negativt alls. Jag tycker att man ammar så länge mamma och barn vill, sen kan folk sluta lägga sig i andras liv. Sköt ni ert, så sköter andra sitt. Förstår inte varför man ska skriva ett sånt här inlägg, vill du att folk ska hålla med dig eller? Nä tvi!

• cloudberry79

TS, bara för att du tänder sexuellt på ditt barn gör inte normala kvinnor det. Sök hjälp!

(M)amma till V -07 och E -12
  • JessK

Ojoj vilken skandal o ge sitt barn lite mys o gos på stan!!

Jag slutade för 2 dagar sen att amma min son på 2 år och 4månader :D :D
    O varför har jag ammat så länge, jo därför att det gett så mkt mer än näring, har gett närhet,trygghet, lugn o ro m.m. ( vätska vid feber m.n har ju tutten vart guld att kunna ge )

O varken han eller jag har precis farit illa av att mysamma. Dock det senaste året ungefär har jag INTE ammat offentligt utan bara gjort det hemmma, vid läggdax o middagsvila typ.

Men att finna en mamma som ammar sitt barn över 1 år stötande tycker jag bara e jävligt löjligt. Det är väl inte din grej att bry dig om?!?

Ne vet du vad?! HEJJA MAMMOR SOM VÅGAR AMMA LÄNGE :D !!!!!!!!

• Anonym (va?)

Har inte läst mer än ts - hur kan det vara äckligt att ge sitt barn mat?

• mammasmirakel

Jag ammar min dotter som blir två i vinter. Kan säga att mina tuttar är INTE erogena zoner och amningen är inte det minsta incestuös.
    Jag ammar för att dottern fortfarande behöver det. För henne är det något tryggt och mysigt.
    Däremot skulle jag aldrig nånsin amma bland folk, det känns inte alls bekvämt.
    Min gräns går vid två år, hoppas det håller ;)

• JessK
    mammasmirakel skrev 2013-09-14 22:03:24 följande:
    Jag ammar min dotter som blir två i vinter. Kan säga att mina tuttar är INTE erogena zoner och amningen är inte det minsta incestuös.
    Jag ammar för att dottern fortfarande behöver det. För henne är det något tryggt och mysigt.
    Däremot skulle jag aldrig nånsin amma bland folk, det känns inte alls bekvämt.
    Min gräns går vid två år, hoppas det håller ;)
    Hihi låter som här ;) dock gick amningen över 4 måander :D
  • annasara

Jag ammade mitt första barn i ca 3 år.
    Hon är än idag väldigt frisk, drabbas i princip aldrig av förkylningar mm. Hon har haft feber eller förkylning enstaka gånger, men de går snabbt över så jag har inte behövt ta ut många vab-dagar genom åren. 

Bara en av fördelarna med amning, jag skulle kunna räkna upp så många fler!  

• Anonym (inte skönt)

Ammar fortfarande vårt barn som blir 2,5 om en knapp månad 2-4ggr/vecka. Aldrig bland folk och endast innan sömn. Varför? Hellre 3,5 min amning av ett övertrött/oroligt barn än 2,5h läggning...

Skönt skulle jag knappast säga att det är Snarare rätt smärtsamt eftersom de där mjölktänderna är rätt vassa

• Anonym (jag undrar)

Skådespelerskan Stina Ekblad ammade sin son Adrian tills han började skolan. Finns det någon här som skulle kunna tänka sig göra detsamma? Eller var går egentligen gränsen för när det inte längre känns ok?

Svar på tråden Varför amma stora barn?!