• Han som bloggar

ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

Ska man få träffa sitt ex när man är i ett förhållande? Förklara gärna hur du tänker. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?
  • Anonym (Kluven i frågan)

Något som underlättar, för mig, är att jag är yngre än henne. Är ju ganska mycket jag skulle kunna känna mig underlägsen för då de var gifta rätt många år, har barn ihop, hon lämnade honom och det tog tydligen ganska lång tid för honom att komma över det och henne. Det låter kanske barnsligt men att jag är yngre och snyggare hjälper faktiskt mot den typen av känsla. Jag har ju det åtminstone.

Hon har ju fler barn med sin nya man vilket också underlättar. Jag tänker att då är min älskling och hennes historia enbart historia och inget som kan komma tillbaks.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Kluven i frågan) skrev 2023-01-02 16:18:00 följande:

Något som underlättar, för mig, är att jag är yngre än henne. Är ju ganska mycket jag skulle kunna känna mig underlägsen för då de var gifta rätt många år, har barn ihop, hon lämnade honom och det tog tydligen ganska lång tid för honom att komma över det och henne. Det låter kanske barnsligt men att jag är yngre och snyggare hjälper faktiskt mot den typen av känsla. Jag har ju det åtminstone.

Hon har ju fler barn med sin nya man vilket också underlättar. Jag tänker att då är min älskling och hennes historia enbart historia och inget som kan komma tillbaks.

Hon valde ju dessutom och lämna exet så då får man anta att hon var "klar" med honom och försökte in i det längsta just pga barnen.
    kan förstå att man kan känna osäkerhet på någon som blivit lämnad, att det kan finnas känslor kvar. Men någon som lämnat och har barn med personen ser ingen annan utväg och att man skulle ångra sig många år senare är väldigt liten.
  • Anonym (Mike)
    Anonym (G) skrev 2023-01-02 16:16:01 följande:
    Vad ska man med en partner till som vill bestämma över en?
    Får man inte välja sina vänner själv, ja då kan den partnern avlägsna sig.
    Om man har en partner så bör man i första hand respektera vad den tycker. En relation handlar inte bara om frihet utan även om respekt för ens partner.
  • Anonym (Jo)

Träffat varandras ex utan problem, barn finns med i bilden.

• Anonym (@)
    Anonym (H) skrev 2023-01-02 16:15:24 följande:

Nej, var fick du det ifrån?

Anonym (H) skrev 2023-01-02 12:04:21 följande:

Finns inget svarsalternativ som passar. Man får ju redan träffa sitt ex. Om partnern inte gillar det får hen väl dra då. 

Detta.

• Anonym (G)
    Anonym (Mike) skrev 2023-01-02 21:39:28 följande:
    Om man har en partner så bör man i första hand respektera vad den tycker. En relation handlar inte bara om frihet utan även om respekt för ens partner.
    Du får gärna välja din partner före dig själv, inga problem.
    Jag gör det inte.

Och vem är "man" som du refererar till, du själv? Din granne? Kungen?

Sen är det så att om jag skulle träffa en ny och dessa svartsjuketendenser märktes så skulle personen bli ett ex fortare än blixten.

Ingen väljer vänner åt mig.
    Lika lite som jag väljer vänner åt andra.

Vad ska man med en partner till som inte accepterar ens vänner?
    Det är iaf inget för mig.
  • Anonym (Mike)
    Anonym (G) skrev 2023-01-03 05:15:04 följande:
    Du får gärna välja din partner före dig själv, inga problem.
    Jag gör det inte.

Och vem är "man" som du refererar till, du själv? Din granne? Kungen?

Sen är det så att om jag skulle träffa en ny och dessa svartsjuketendenser märktes så skulle personen bli ett ex fortare än blixten.

Ingen väljer vänner åt mig.
    Lika lite som jag väljer vänner åt andra.

Vad ska man med en partner till som inte accepterar ens vänner?
    Det är iaf inget för mig.
    Många människor har dåligt omdöme utan att förstå det helt enkelt för att det ligger i vår biologi. Drygt 8 av 10 otrohetsaffärer sker med någon som "bara var en vän" där det råkade utvecklas till något mer.

Eftersom man själv har ett bias i sin relation till sina vänner så är man själv inte den bästa personen att avgöra om ens relation till vännen är bra eller ej. Så om ens partner ser problem bör man åtminstone lyssna extra noga på vad hen har att säga.

Sen finns det diverse frågor man kan ställa sig själv för att avgöra om relationen till vännen är bra eller ej. Men i slutändan är det upp till varje parrelation att avgöra vad som är rätt eller fel.

Det finns dock typer av interaktioner med vänner som skadar ens parrelation. Har man sådana beteenden så kommer man få svårare att upprätthålla en långvarig relation och det kan även vara en indikator på att man själv har problem. 
  • Anonym (H)
    Anonym (@) skrev 2023-01-03 01:53:58 följande:
    Anonym (H) skrev 2023-01-02 12:04:21 följande:

Finns inget svarsalternativ som passar. Man får ju redan träffa sitt ex. Om partnern inte gillar det får hen väl dra då. 

Detta.

Det är inte exet som är viktigare. Det är JAG som är viktigare. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Mike) skrev 2023-01-02 21:39:28 följande:
    Och det gäller ju för båda. Jag anser inte att man respekterar sin partner om man vill styra vem han umgås med. Sen finns det naturligtvis extremfall, som med allting annat. Jag hade inte gillat om han umgåtts med en kvinna han varit otrogen med exempelvis. Men ett ex som numera är en vän ser jag inga större problem med. Det finns ju en anledning till att hon är ett ex.
    Sen, som i alla fall, så beror det på. Mitt ex var kompis med ett ex, de hade dejtat ett år på gymnasiet. Jag skulle hem till honom en kväll, sms:ade att jag var klar med mitt och tänkte komma. Men nä, hans ex/vän och hennes syrra var fortfarande kvar så jag kunde inte komma än. DET är inte helt okej, då känns det som att det är något fuffens på gång. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Mike) skrev 2023-01-03 06:19:21 följande:
    Många människor har dåligt omdöme utan att förstå det helt enkelt för att det ligger i vår biologi. Drygt 8 av 10 otrohetsaffärer sker med någon som "bara var en vän" där det råkade utvecklas till något mer.

Eftersom man själv har ett bias i sin relation till sina vänner så är man själv inte den bästa personen att avgöra om ens relation till vännen är bra eller ej. Så om ens partner ser problem bör man åtminstone lyssna extra noga på vad hen har att säga.

Sen finns det diverse frågor man kan ställa sig själv för att avgöra om relationen till vännen är bra eller ej. Men i slutändan är det upp till varje parrelation att avgöra vad som är rätt eller fel.

Det finns dock typer av interaktioner med vänner som skadar ens parrelation. Har man sådana beteenden så kommer man få svårare att upprätthålla en långvarig relation och det kan även vara en indikator på att man själv har problem. 
    Jag vet inte vad du umgås med för människor, men jag vet iaf vad jag gör. Har aldrig hamnat i säng vare sig med en vän, en bekant eller ett ex.

Kom inte och snacka om att någon annan (svartsjuk partner) skulle få avgöra vilka vänner som är bra för mig eller ej.
    Det är ju för fasen helt bisarrt.

Jag håller, som du nog förstår, inte alls med dig om de två sista styckena heller.

För mig är vännerna viktigare än att en ny partner ska vara nöjd.
Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?