• Han som bloggar

ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

Ska man få träffa sitt ex när man är i ett förhållande? Förklara gärna hur du tänker. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?
  • Fool

Det beror på vad du menar med att träffa... träfas rent allmänt ? Träffas för sex ?

Oavsett vilket av dem så tror jag det måste vara något man gör med ens nuvarande partners vetskap och samtycke. Om ens partner INTE samtycker måste man nog fråga sig vad som ör viktigast... ens ex eller ens partner ? 

• Cornellia
    Fool skrev 2013-10-03 13:19:53 följande:
    Det beror på vad du menar med att träffa... träfas rent allmänt ? Träffas för sex ?

Oavsett vilket av dem så tror jag det måste vara något man gör med ens nuvarande partners vetskap och samtycke. Om ens partner INTE samtycker måste man nog fråga sig vad som ör viktigast... ens ex eller ens partner ? 

Fast för många så står det inte mellan nuvarande partnern och exet, utan sanarare mellan nuvarande partnerns kontrollbehov och sitt eget självbestämmande.

Jag skulle välja min man framför dom flesta människor i välden, men jag skulle inte ge upp mig själv för honom.   
  • Anonym (girly)

Det beror på. Om det fortfarande ligger en massa kärleksvibbar mellan dem så skulle jag inte uppskatta om killen fortfarande hade kontakt med exet. Men märker man att båda har gått vidare och det inte finns någon form av kärlek eller flirt kvar så är det ok.

Sen kan man ju aldrig bestämma över sin partner men man kan bestämma vad man själv finner acceptabelt eller inte.

• Anonym (Ok)
    Anonym (girly) skrev 2013-10-03 15:19:38 följande:
    Det beror på. Om det fortfarande ligger en massa kärleksvibbar mellan dem så skulle jag inte uppskatta om killen fortfarande hade kontakt med exet. Men märker man att båda har gått vidare och det inte finns någon form av kärlek eller flirt kvar så är det ok.

Sen kan man ju aldrig bestämma över sin partner men man kan bestämma vad man själv finner acceptabelt eller inte.

Det kan förstås vara en svår gränsdragning vad som är kärlek/vänskap/flirt/vänlighet. När min fru kramar sitt ex så är det väl klart att bådas tankar kan gå till den tid när de hade en sexuell gemenskap. Men det är inget som jag är rädd för. Det förflutna försvinner ju inte. Det är bara en fråga om hur man hanterar det. Nu har de en god vänskapsrelation och den utgör inte ett hot mot deras respektive kärleksrelationer.
  • Anonym (girly)
    Anonym (Ok) skrev 2013-10-03 15:42:30 följande:

Det kan förstås vara en svår gränsdragning vad som är kärlek/vänskap/flirt/vänlighet. När min fru kramar sitt ex så är det väl klart att bådas tankar kan gå till den tid när de hade en sexuell gemenskap. Men det är inget som jag är rädd för. Det förflutna försvinner ju inte. Det är bara en fråga om hur man hanterar det. Nu har de en god vänskapsrelation och den utgör inte ett hot mot deras respektive kärleksrelationer.
    Ok men jag menar om man tidigare har upptäckt att de har skrivit sexsms till varandra osv så är det inte ok. Då finns det fortfarande uppenbarligen en attraktion kvar.
  • Jennie med ie
    Fool skrev 2013-10-03 13:19:53 följande:

Håller med Cornelia, för mig handlar det inte alls om det, om hurvida exet eller partnern är viktigast. Utan om att min självständighet och rätt att umgås med mina vänner är viktigare än att till varje pris skona min partners känslor. Om det inte finns uppenbara skäl, som att de beter sig illa t ex eller inte respekterar vår relation, skulle viljan att styra över vem jag får/ska umgås med betyda att det inte är rätt partner för mig.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (girly) skrev 2013-10-03 15:47:50 följande:
    Ok men jag menar om man tidigare har upptäckt att de har skrivit sexsms till varandra osv så är det inte ok. Då finns det fortfarande uppenbarligen en attraktion kvar.
    Nej, de är helt öppna med sin kontakt. Vi träffas ibland alla fyra, ibland bara de två, ibland han och jag. Hon berättar ofta vad de har pratat om.
  • Fool
    Cornellia skrev 2013-10-03 13:30:12 följande:

Fast för många så står det inte mellan nuvarande partnern och exet, utan sanarare mellan nuvarande partnerns kontrollbehov och sitt eget självbestämmande.

Jag skulle välja min man framför dom flesta människor i välden, men jag skulle inte ge upp mig själv för honom.   
    Och det är därför jag oxå skriver att då får man oxå bestämma sig flr vad som är viktigast , ens ex eller ens nuvarande. Kontrollbehov kan det finnas åt båda hållen , många är väldigt måna om att häfvda sina mänskliga rättigheter hit och dit....JAG har minsann rätt att få träffa vem jag vill... du äger inte mig , etc....

Så visst håller jag med dig om att man ska stoppa ett kontrollera eller svatsjukt beteende , men jag tror jag oxå man måste vara medveten om vad man själv gör och vad det innebär för ens partner , det för en själv verkar jätte oskyldigt kanske i ser lika oskuldigt ut för ens partner...man måste nog kompromissa och sätta gränsen på en hyfsad bra nivå som båda är någorlunda bekväma med.

Att sätta gräva ner sig i var sin skyttegrav och hävda "sin rätt" löser lixom inget. Om ens  umgänge med sin partner skapar problem i ens nuvarande förhållande så måste man lixom försöka lösa det och inte bara hävda sin rätt....för det löser inga problem. Man behöver tex inte ha daglig kontakt med sitt ex och prata i felra timmar varje dag , om ens partner tycker det är obekvämt så kanske man kan begränsa det till ett par ggr i veckan ?
  • Fool
    Jennie med ie skrev 2013-10-03 15:50:50 följande:

Håller med Cornelia, för mig handlar det inte alls om det, om hurvida exet eller partnern är viktigast. Utan om att min självständighet och rätt att umgås med mina vänner är viktigare än att till varje pris skona min partners känslor. Om det inte finns uppenbara skäl, som att de beter sig illa t ex eller inte respekterar vår relation, skulle viljan att styra över vem jag får/ska umgås med betyda att det inte är rätt partner för mig.
    Och om ni båda sitter och slänger "mina rättigheter" till varandra... kommer det lösa ert eventuella problem ?
    Om du fortsätter med det trotts att din parner inte är bekväm med det eftersom du anser att det är din rätt att göra så kommer det lösa ert problem eller kommer det resultera i att er relation förvärras ?

Så istället för att hävda sin rätt till det ena eller det andra så kanske man kan diskutera prolemet och hitta någon kompromiss ? 
  • Jennie med ie
    Fool skrev 2013-10-03 16:03:05 följande:
    Och om ni båda sitter och slänger "mina rättigheter" till varandra... kommer det lösa ert eventuella problem ?
    Om du fortsätter med det trotts att din parner inte är bekväm med det eftersom du anser att det är din rätt att göra så kommer det lösa ert problem eller kommer det resultera i att er relation förvärras ?

Så istället för att hävda sin rätt till det ena eller det andra så kanske man kan diskutera prolemet och hitta någon kompromiss ? 
    Det finns ingen kompromiss i "du får inte träffa/umgås med XXX". Det är ju vad frågeställningen handlar om, inte om att man umgås flera timmar dagligen hit och dit (det gör jag inte med någon vän ö h t för den delen). Min partner är viktig för mig, men jag själv är ännu viktigare.

Om vår relation tar slut för att jag vidhåller min självständighet och min rätt att umgås med mina vänner så är det som sagt inte rätt partner för mig ändå. 
Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?