Fool skrev 2013-10-03 16:16:48 följande:
Jag tror snarare att förhållande är en enda stor kompromiss....ge och ta... byt ut ordet ex mot "min kriminelle kompis" så ser du nog själv behovet av att ibland behöva kompromissa. Att hävda sina rättigheter konstant tror jag inte bäddar för ett lyckligt förhållande.
Dessutom tar du för givet att vi nu snackar om en väldigt kontrollerande och allmänt svatsjuk partner , det behöver inte vara så det kan oxå handla om det motsatta , det kan handla om att vissa har svårt att släppa sina ex och har en lite väl överdrivet hjärtlig kontakt med sina ex... och att oron den då orsakar är ganska befogad , det är trotts allt inte helt ovanligt att folk ligger med sina ex. eller vill ha tillbaka sina ex , etc...
Jag tar inte för givet att det är en kontrollerande och svartsjuk partner, utan snarare en partner som av någon anledning har en annan inställning till förhållanden och relationer än jag. Om det beror på kontrollbehov eller något annat spelar egentligen mindre roll.
En "överdrivet hjärtlig kontakt" ingår för mig i att inte respektera den relation jag nu lever i, vilket jag angett som en "godtagbar" anledning att kritisera umgänge med exet. Men när inte sådana omständigheter finns så skulle jag inte "kompromissa" med att inte umgås med en vän bara för att denne råkar vara en tidigare partner _också_ .
Jag hävdar inte mina rättigheter konstant, och det är inte så att det aldrig kompromissas i vår
relation.Tvärtom. Men vissa saker är inte kompromissbara, en "kompromiss" som innebär att jag får stryka en vän från mitt umgänge enbart baserat på att vi tidigare haft en parrelation är ö h t ingen kompromiss. Att förvänta sig/begära av sin partner att stryka en vän för att denne beter sig illa på något sätt, eller att det finns välgrundad orsak att tro att man är mer än bara vänner, eller att man umgås så mycket och så ofta att det tar för mycket tid från partnern och familjen, är liksom en helt annan sak... men det gäller då vare sig man varit ihop med personen eller ej.
Denna frågan är inget problem i mitt förhållande, och var inte det i mitt förra heller, eftersom vi ser/såg på samma sätt på det.