• Endrömivitt

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej! Det blev fel årtal i förra tråden jag startade, det skulle såklart vara 2013 och inte 2014. Jag har precis fått veta att jag har PCO och jag har nu börjat med primolut nor för att utlösa blödning och därefter ska jag ta min första kur med pergotime enkel dos. Någon som är i samma sits eller liknande och vill följas åt?

• Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013
  • Majken33

Hej alla nya namn i tråden! Vad spännande att det är så många som längtar och hoppas :) 

Moasmostermia: Hoppas det går bra för mannen och att ni får grönt ljus att köra.  

Auroraja: Jag har själv inte börjat med Pergotime så kan inget om biverkningar ännu men det verkar som sagt vara väldigt varierande. kan tänka mig att det beror på hur känslig man är för hormonsvängningar... varför gör man en spolning? Vill du berätta? 

• Majken33

Endrömivitt: Tack för stöd och dina ord :) 

Men vet ni. Jag fick mens idag. De där besvären jag beskrev var förmodligen PMS, haha.

Jag är helt chockad och faktiskt glad. Även om det motsägelsefullt så klart är så att jag inte vill att mensen ska komma pga graviditet.... Men... jag har ju inte haft mens på ett år och tidigare ätit p-piller. Jag har bara ätit en kur Provera men min gynekolog sa ju att det kunde "kicka igång" kroppen och få den att "fatta"...

Sen har jag även börjat äta LCHF. Jag är som sagt inte överviktig men min sambo är helt övertygad om att kolhydrater och deras insulin/hormonpåverkan är dåliga så vi ville även testa detta och se om det kunde hjälpa oss ur fertilitetssynpunkt. 

Det är ju förstås oklart om det bara "råkade" bli en mens, att det är en engångsföreteelse eller om det beror på tidigare kuren Provera eller ny kost helt utan kolhydrater. Och det är ju också osäkert om jag har ägglossning eller bara en blödning ändå... Antar att man inte kan ta reda på det på något sätt? Ägglossningsstickorna fungerar ju inte vid PCOS? 

Men just nu känner jag mig hoppfull och glad över min första egna mens på över femton år :) 

• Auroraja
    Majken33 skrev 2013-10-22 19:59:10 följande:
    Hej alla nya namn i tråden! Vad spännande att det är så många som längtar och hoppas :)  Moasmostermia: Hoppas det går bra för mannen och att ni får grönt ljus att köra.   Auroraja: Jag har själv inte börjat med Pergotime så kan inget om biverkningar ännu men det verkar som sagt vara väldigt varierande. kan tänka mig att det beror på hur känslig man är för hormonsvängningar... varför gör man en spolning? Vill du berätta?   

En spolning gör om jag fått för mig typ nästan alla vid en fertilitets utredning! Dom sätter in en kateter och sprutar in en kontrastvätska i livmoder samt äggledare, efter det görs en röntgen och med kontrastvätska ser dom på röntgen så det är fri passage i äggledare!! Så det är ju inget man ser fem imot direkt!!
  • Glimmra

Roligt att det är så många som försöker få till lite bebisar!

Majken33: Låter ju jätte bra att mensen kommit igång!

Min Gyn säger att man det kan komma igång mer spontana ägglossningar när man är över 30, och att man kan ha lättare att bli gravid i högre ålder än vad "vanliga" kvinnor har. Eftersom dom slutar producera ägg och får svårare att bli gravida med tiden, och vi har så många äggblåsor kvar fortfarande.

Jag vet inte om det stämmer.

Längtar1985: Hur har det gått har du gjort nåt test än? :)

• Längtar1985
    Glimmra skrev 2013-10-23 17:28:46 följande:
    Roligt att det är så många som försöker få till lite bebisar! Majken33: Låter ju jätte bra att mensen kommit igång! Min Gyn säger att man det kan komma igång mer spontana ägglossningar när man är över 30, och att man kan ha lättare att bli gravid i högre ålder än vad "vanliga" kvinnor har. Eftersom dom slutar producera ägg och får svårare att bli gravida med tiden, och vi har så många äggblåsor kvar fortfarande. Jag vet inte om det stämmer. Längtar1985: Hur har det gått har du gjort nåt test än? :)

Testade negativt i morse. När jag kissade klart kom det lite brun flytning på pappret och jag har haft mensvärk idag så tyvärr är det mensen.. Sjukt nere hela dagen..
  • Glimmra

Längtar1985: Nej vad tråkigt! Du får försöka se det som positivt att du iaf fick ägglossning.

Men jag känner verkligen med dig, väntan och längtan är fruktansvärd.

Hoppas det tar sig nästa månad! <3

• Endrömivitt

Längtar1985: Usch jag lider med dig, vet hur det är att testa och bli besviken eller att mensen kommer innan man ens hinner testa. Skickar över en styrkekram

• Endrömivitt

Funderade ett tag på om jag vågade skriva här nu, vet hur jobbigt det är att vänta och längta men sen tänkte jag att det kunde ge lite hopp. Jag är gravid! Jag gick och väntade på min mens efter att ha ätit primolut nor. Men 5 dagen ringde jag min läkare som sa att det händer någon gång per år att man inte har något att blöda ut. Så han bad mig ta ett graviditetstest sen kunde jag börja ta pergotime efter det. Vi har inte haft sex sen jag började med primolut nor så jag sa till min man att det är ju omöjligt, gjorde ju ett VUL när jag var hos läkaren med så det kom som en chock när jag testade igår. Gjorde 5 tester direkt men alla var positiva. Å vi blev dessutom helt förstörda eftersom primolut nor kan ge biverkningar på flickfoster pga manligt hormon. Så vi grät och grät innan jag fick tag i min läkare som sa att nej nej det är ingen fara, tydligen händer detta lite då och då och han hade aldrig varit med om att det blivit något fel. Så nu sitter jag här och är enligt egna beräkningar i v 7! Helt utan hjälp av pergotime. Så min förhoppning är att det ska ge er andra lite hopp om att mirakel kan ske.

• Moasmostermia

Endrömivitt: STORT GRATTIS! Även fast jag inte känner dig så är jag glad för din skull! Åh vad skoj! Kram till dig!

Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013