• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (också varit där)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:19:08 följande:
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
    nej man kan inte leva på en lön genom att plocka bär! Inte när man har en ersättning på ca 9000.
    men nu vet jag inte vad ts får ut. 
  • Anonym (f3)
    Forrest skrev 2013-10-23 15:37:40 följande:
    Ja då är det väl bara ge upp då
    För en majoritet av de i Fas3 kommer det aldrig finnas arbetstillfällen, många har bara 2-3 år kvar till pension och är dessutom de som tidigare skulle fått förtidspension eftersom de faktiskt fysiskt sett inte är friska utan har förslitningsskador efter ett långt arbetsliv inom industri eller inom vården.
    De kan alltså inte ta dessa skogsjobb eller andra tillfälliga sysselsättningar inom tex. lantbruk, tom. ett sådant företag som Skogstyrelsen som får enorma bidrag av Af för att sysselsatta långtidsarbetslösa vägrar ta de som inte är i fysisk/psykisk toppform.
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:14:46 följande:
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.
    Jag vet att det är svårt men du måste själv ligga i lite.Har du kontaktat dem själv? Presenterat dig? Be din handläggare hjälpa dig annars det ger självklart inte jobb direkt men du får in en fot och du kommer ur din nuvarande situation.Är förvånad över att du ens har kvar din ersättning från Af så motstridig som du är.
    Vad ville du egentligen med din trådstart? Att alla skulle hålla med dig och tycka synd om dig?
    Alla råd och tips du fått dissar du  
  • Forrest
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:40:32 följande:
    nej man kan inte leva på en lön genom att plocka bär! Inte när man har en ersättning på ca 9000.
    men nu vet jag inte vad ts får ut. 
    Jaså-- Vem har sagt att du får ut 9000 genom plocka bär.
  • Anonym (a)
    Forrest skrev 2013-10-23 15:37:40 följande:
    Ja då är det väl bara ge upp då

Så du tycker alltså att en sån som jag ska ut och sätta tallskog.
    Jag är över 50, jag har kronisk värk och går runt på dubbel smärtlindring bara för att orka genom dagen.
    Jag sover i snitt 4 timmar per natt.
    Jag måste vila en stund mitt på dagen, annars klarar jag inte av det.
    Jag har en lungsjukdom som medför att jag vid fysisk ansträngning får andnöd.
    Allt jag gör, gör jag långsamt, en uppförsbacke kräver att jag vila efteråt och samlar syre, annars svimmar jag.
    Hur har du tänkt dig att en sån som jag ska kunna plocka bär eller sätta tall, eller vad tycker du att jag ska jobba med?
    Vad är din lösning för mig?       
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:39:08 följande:

Hur vet du det, exakt?
    Varför tror du att företag tackar nej till praktikanter?

Eller till sådana personer som de till och med får betalt för? 
  • Anonym (a)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 15:50:36 följande:
    Varför tror du att företag tackar nej till praktikanter?

Eller till sådana personer som de till och med får betalt för? 

Svara på frågan istället, hur vet du det exakt? 
    Och bifoga källhänvisning, för du sitter väl inte bara och spekulerar och snackar skit om andra människor som du inte vet något om? 
    Forrest skrev 2013-10-23 15:47:23 följande:
    Jaså-- Vem har sagt att du får ut 9000 genom plocka bär.
    Nej det är ju det jag säger man INTE får.Tror du själv en arbetslös som har en hyffsad bra ersättning gör det??
    Du sa väll hon skulle göra det? 
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:52:18 följande:

Svara på frågan istället, hur vet du det exakt? 
    Och bifoga källhänvisning, för du sitter väl inte bara och spekulerar och snackar skit om andra människor som du inte vet något om? 

Exakt för att jag har kontakt med väldigt många företag. Speciellt småföretag gäller detta.
  • Anonym (a)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 15:54:56 följande:

Exakt för att jag har kontakt med väldigt många företag. Speciellt småföretag gäller detta.

Det där är bara hörsägen, vart har du din källa på ditt påstående
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!