• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (333)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 13:50:03 följande:
    Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Tycker även inställningen om att man kan bli utnyttjad är så fel! Varför kan man bara inte se saken för vad den verkligen är? Det är en chans till arbete! Man har betydligt lättare att få ett riktigt arbete om man visar framfötterna på praktik och liknande.

So what om företaget får betalt för att ha dig där, huvudsaken du kan ha vinning av det!
    (Sedan kan jag säga att det skulle nog vara typ omöjligt att få företag att tacka ja till fas3:or utan ersättning, mååånga av dem är energikrävande att ha)    
  • Anonym (f3)

Inte tror ni i tråden på allvar att nästan 35 000 personer hellre sitter av sin tid hos Fas3-anordnare, arbetar ideellt hos diverse second-hand-butiker eller mockar skit på ridskolor för en ersättning som max ligger på ca 9000 kr efter skatt, inga jobbskatteavdrag och reseersättning utgår bara för den del som överstiger 600 kr per månad?

Arbetsgivarorganisationer är trötta på att det skickas oändligt många spontanansökningar och att det kommer en massa arbetslösa och knackar dörr och vill lämna sitt CV.

En stor andel av de som finns i Fas3 är äldre än 50 år, många av de som finns där är de som inte fick permanent sjukersättning utan istället hänvisades till AFs rehabiliteringsinsatser där tydligen Fas3 är en av insatserna. 

• Anonym (också)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 14:08:41 följande:
    Inte tror ni i tråden på allvar att nästan 35 000 personer hellre sitter av sin tid hos Fas3-anordnare, arbetar ideellt hos diverse second-hand-butiker eller mockar skit på ridskolor för en ersättning som max ligger på ca 9000 kr efter skatt, inga jobbskatteavdrag och reseersättning utgår bara för den del som överstiger 600 kr per månad?

Arbetsgivarorganisationer är trötta på att det skickas oändligt många spontanansökningar och att det kommer en massa arbetslösa och knackar dörr och vill lämna sitt CV.

En stor andel av de som finns i Fas3 är äldre än 50 år, många av de som finns där är de som inte fick permanent sjukersättning utan istället hänvisades till AFs rehabiliteringsinsatser där tydligen Fas3 är en av insatserna. 
    Nån som läst på. Lite unikt på FL.
  • Fanny 833
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 11:23:26 följande:

Det har inget med det att göra. Alla människor kan inte allt, bara för att det finns andra osm kan. Fatta det först så kan vi tala vidare sedan.
    vad är din lösning?
    vad vill du göra?
    bli förtidspensionerad?

Vad vill du ha för jobb?

• Forrest

Ett tips.
    I år har varit kronår för hjortron bland annat, det betalades 165kr/kg i somras, investeringskostnader är typ en hink och stövlar.
    Lingon fanns det tusentals ton av överallt.. Det går tjäna pengar om man bara orkar jobba.
    Just nu kryllar det av tranbär på myrarna som även det går att plocka och sälja, förädla.

En burk hjortron cirka ett kilo kostar mellan 150-200 kr på torgen. Kostnad för att producera det är några tior men dock krävs det att man tar egna initiativ och vill förändra sitt liv.

Det är skamligt det kommer hit thailändare för att plocka bär åt Svenskar när vi har pengarna själva bara i närmaste skog.. men det är klart,, det finns ingen app att ladda ned som gör jobbet åt dig.

• Anonym (bra)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 14:08:41 följande:

Äntligen ett vettigt inlägg.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 13:50:03 följande:
    Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Jag tycker inte att jag "hittar fel på allt". Däremot är jag trött på klyschor som att det bara är att "vässa cvt" eller "ringa upp en arbetsgivare".

Självklart vill jag har nystartsjobb eller liknande lösning, men det vill alla andra arbetslösa här i staden också. Alla får inte bara för att man vill. Jag vet på allvar inte vem jag skulle kunna prata med som jag inte redan gjort.   
  • Anonym (Arbetslös)
    Forrest skrev 2013-10-23 14:40:56 följande:
    Ett tips.
    I år har varit kronår för hjortron bland annat, det betalades 165kr/kg i somras, investeringskostnader är typ en hink och stövlar.
    Lingon fanns det tusentals ton av överallt.. Det går tjäna pengar om man bara orkar jobba.
    Just nu kryllar det av tranbär på myrarna som även det går att plocka och sälja, förädla.

En burk hjortron cirka ett kilo kostar mellan 150-200 kr på torgen. Kostnad för att producera det är några tior men dock krävs det att man tar egna initiativ och vill förändra sitt liv.

Det är skamligt det kommer hit thailändare för att plocka bär åt Svenskar när vi har pengarna själva bara i närmaste skog.. men det är klart,, det finns ingen app att ladda ned som gör jobbet åt dig.

Små extainkomster är inte så svårt att få, men det leder inte till fast jobb.
  • Anonym (333)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:51:55 följande:

Jag tycker inte att jag "hittar fel på allt". Däremot är jag trött på klyschor som att det bara är att "vässa cvt" eller "ringa upp en arbetsgivare".

Självklart vill jag har nystartsjobb eller liknande lösning, men det vill alla andra arbetslösa här i staden också. Alla får inte bara för att man vill. Jag vet på allvar inte vem jag skulle kunna prata med som jag inte redan gjort.   

Hur tycker du att du borde få hjälp med din situation?

Vettiga alternativ till det du kallar vuxendagis alltså.  
  • Anonym (00)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:51:55 följande:

Kolla igenom dina svar. Du har ratat allt, redan gjort allt, vill inte göra samma sak igen osv osv osv osv osv. Du har hittat fel på precis allt.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!