• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (333)

Jag tycker att små företag ska få massa mera stöd, både betalt för att ta emot praktikanter men också del av lönen betald om man väljer att anställa personen efter avslutad praktik.

• Anonym (också varit där)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:07:45 följande:

Fast det har vi pratat om vid inskrivning och varje månad när jag gör uppföljning, i och för sig. Det gör väl alla arbetslösa som kan få den här hjälpen. I början var jag så klart hoppfull och trodde att det kunde ge något, men nu efter sex månader (jag har jobbat två av de sex) börjar jag undra lite.
    Vadå det gör väll alla arbetslösa och det vill väll alla .Lilla vän, med det resonemanget kommer du aldrig därifrån.Se till så det händer något då! Inte bara att ni pratar om det.Har du ett företag du vill vara på? Vad finns det för möligheter för just dig mm.Du vill ju ingenting..
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:12:22 följande:
    Vadå det gör väll alla arbetslösa och det vill väll alla .Lilla vän, med det resonemanget kommer du aldrig därifrån.Se till så det händer något då! Inte bara att ni pratar om det.Har du ett företag du vill vara på? Vad finns det för möligheter för just dig mm.Du vill ju ingenting..
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.
  • Anonym (333)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:14:46 följande:
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.

Det är tyvärr pga av alla negativa erfarenheter företagarna har av praktikanter. Otroligt få som vill arbeta egentligen.
  • Anonym (f3)
    Anonym (00) skrev 2013-10-23 15:11:19 följande:

Men det du räknar upp nu är ju saker man får göra varje vecka.. Inte nåt man gör en gång.
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 15:17:31 följande:

Det är tyvärr pga av alla negativa erfarenheter företagarna har av praktikanter. Otroligt få som vill arbeta egentligen.

Jo, det kan jag tänka mig. Man tycker att jag borde ha större chans med bra referenser och ett bra cv, men då är det en massa annat. De har inte tillräckligt med personal att handleda, de har inga arbetsplatser över, de har redan fullt med praktikanter, de prioriterar dem som är i utbildning osv.
  • Forrest
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:19:08 följande:
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
    Testa gå ut i en skog och du blir förvånad vad saker växer som du kan plocka och sälja.
    Blåbär gav 40kr kilot sist jag kollade i somras.
    Vill man kan man men är väl enklare gnälla..
    Sök säsongsjobb att sätta tallplantor. Betalas per st. Jobbar du inget inga pengar,, men ja just det krävdes nåt igen... tänkte inte på det
  • Anonym (f3)
    Forrest skrev 2013-10-23 15:23:28 följande:
    Testa gå ut i en skog och du blir förvånad vad saker växer som du kan plocka och sälja.
    Blåbär gav 40kr kilot sist jag kollade i somras.
    Vill man kan man men är väl enklare gnälla..
    Sök säsongsjobb att sätta tallplantor. Betalas per st. Jobbar du inget inga pengar,, men ja just det krävdes nåt igen... tänkte inte på det
    Som sagt majoriteten av de i Fas3 är över 50 år, väldigt många har förslitningsskador och kan inte längre syssla med kroppsarbete, bor man inte i skogslandskap så kan man heller inte syssla med tallplantering och liknande säsongsjobb eftersom man självfallet inte kan betala dubbelt boende för en kort period.

Av någon märklig orsak verkar många tror att de som sitter på dessa vuxendagis är unga människor som inte har familj eller boendekostnader. 
  • Forrest
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:35:11 följande:
    Som sagt majoriteten av de i Fas3 är över 50 år, väldigt många har förslitningsskador och kan inte längre syssla med kroppsarbete, bor man inte i skogslandskap så kan man heller inte syssla med tallplantering och liknande säsongsjobb eftersom man självfallet inte kan betala dubbelt boende för en kort period.

Av någon märklig orsak verkar många tror att de som sitter på dessa vuxendagis är unga människor som inte har familj eller boendekostnader. 
    Ja då är det väl bara ge upp då
  • Anonym (a)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 15:17:31 följande:

Hur vet du det, exakt?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!