• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (00)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 10:43:59 följande:

Personligen gör jag inte det, men eftersom det inte är relevant för frågan om vuxendais så har jag inte tagit upp det. Jag har försökt hålla mig som privatperson lite i skymundan eftersom det inte är mig vi ska prata om, utan vuxendagis.

Fast hur ska du komma upp i inkomst om du inte gör det? Du kan ju itne ta ett jobb med bra ob, för du vill ju inte arbeta obekvämt?
  • Anonym (00)
    Flash Gordon skrev 2013-10-23 12:02:17 följande:

Varsågod, men är YH ingenting för dig? Du har ju förmodligen redan sett dem om du har kollat. Har du valt bort dem?

De där var de utan någon högre behörighet än gymnasium. 

Några såna finns inte enligt TS, för det har hon kollat.... Flört
  • Anonym (håll er till sak!)

Varför envisas ni med att byta ämne? Det är möjligt att det finns andra saker som ur kan göra, men det har inget att göra med att folk sitter i undermåliga åtgärder.

• Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-23 12:02:17 följande:

Varsågod, men är YH ingenting för dig? Du har ju förmodligen redan sett dem om du har kollat. Har du valt bort dem?

De där var de utan någon högre behörighet än gymnasium. 

Jag har redan skrivit att YH kan vara något för mig och jag börjar bli trött på¨att upprepa mig.
  • Anonym (Been there)

Det finns ju många distansutbildningar som du kan gå samtidigt som vuxendagiset, , eftersom det verkar ganska fritt. Sen skulle jag kolla om det finns någon närliggande kommun som tar vikarier från andra ställen än poolen. Det är en enorm brist på förskollärare, så det kan inte vara ett krav på alla vikarier.

• Anonym (också varit där)
    Auroraja skrev 2013-10-23 10:34:59 följande:

Fas 3 vad innebär det? Är det inte när man är långtidsarbetslös ochninte får någon ersättning alls?? Jag fick ta ledigt men utan ersättning! Eftersom det va första gången jag va arbetslös
    Fas 3 är jag inskriven i och då baseras ersättningen på den a kassa man hade.Först blir det 80% och efter ett visst antal dagar sänks den till 65% om man inte fått jobb,det är alltså det lägsta.Jag hade 11 000 efter skatt när jag hade a kassa och nu har jag aktivitetsstöd från försäkringskassan och får ut 9000 efter skatt.Man är ju dum om man tar jobb som ligger under det i lön för vi har barn och familj.Men jag tänker inte berätta mer om min situation för det har ni inte med att göra.Säger bara att ersättningen man får är individuellt.
    Anonym (hff) skrev 2013-10-23 10:23:01 följande:

Jo! Är du inskriven i fas 3 och har åtgärd så får du 4 veckors betald ledighet! Min man hade det i somras så jag vet väl!!

Ja det stämmer.Hon har helt rätt här,jag är i Fas 3 och tog ut de dagarna en gång så jag vet!
    Du får lika mycket i ersättning som du brukar så nu var det utrett!  
  • puss
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 12:24:34 följande:

Jag har redan skrivit att YH kan vara något för mig och jag börjar bli trött på¨att upprepa mig.
    Va roligt! vilken kommer du välja?

Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!