• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-01-10 18:04:58 följande:
    Fast pa dem grunderna ser jag inga fel, gor du? Och om inte far du garna forklara varfor....

Ja eftersom ad inte direkt är kända för att vara snälla mot invandrare så är det inte svårt att se vad "falska uppgifter" innebär. Om någon uppgett fel ålder tex, bye bye och Åkesson hälsar: kom inte tillbaka. Eller tex de syrier som flyr från ett brinnande krig, inte lätt att komma ihåg sina uppgifter. Har de ett enda fel: bye bye.

Med andra ord, de som bäst behöver hjälpen får inte stanna. Precis så som Sd vill ha det.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-01-10 18:51:28 följande:
    Du verkar ha svårt att inse att det är betydligt allvarligare att statsråd är korrupta på olika sätt, än att en och annan relativt obetydlig representant i den eller den kommunen, skriver nåt olämpligt på Twitter.

Sånt sker ju ständigt och jämt, fast tidningarna/gammelmedia tar inte upp det, undantaget när det handlar om Sd-företrädare. Då tar man upp det på Aktuellt t.o.m.

Jag kan sätta en slant på att innan du läste detta nu, kände du inte till att påläggskalven inom S, Kajsa Borgnäs, dotter till journalisten Lars Borgnäs, för ett par år sen åkte dit för att ha snott böcker för c:a en tusenlapp på ett varuhus!

Det var den politiska kärriären!

Togs det upp i Aktuellt eller i de stora tidningarna? Njet. Hade det tagits upp om det om det vore nån från Sd? Ja.
    Sakerna har inte med varandra att göra, överhuvudtaget. Det ena urskuldar inte det andra, det andra urskuldar inte det ena. Allvaret på ena sidan gör inte allvaret mildare på den andra, allvaret på andra sidan gör inte allvaret mildare på den ena.

Med andra ord ointressant och faktum kvarstår - Sverigedemokraterna arbetar politiskt på ett vis som drabbar människor på nivåer och plan som inte återfinns överhuvudtaget bland de andra partierna. Har inte heller talat om allvar, utan har talat om den mänskliga nivån angående sådant.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-10 18:41:19 följande:
    Roligt… 60.000 svenska pass "försvann" förra året. Nä, det pågår väääldigt lite fusk bland de som söker sig till Sverige.

www.nrk.no/verden/svenske-pass-blir-misbrukt-...
    Det pågår massor av fusk initialt bland de som söker sig som flyktingar till Sverige av den enkla anledningen att det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig hit som flykting om man inte är kvotflykting.

Att man reser in på falskt pass innebär förstås inte att man anger att man är svensk till polisen när man söker asyl och inte heller att man uppger att man är svensk till migrationsverket längre fram i utredningen.

Varför ska det vara så svårt att hålla isär saker och ting? 
  • nihka
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 18:50:16 följande:
    Märkligt, enligt nihka som tydligen träffat ett par "flyktingar" så ska det vara ytterst sällsynt.

Undrar om man ska lita på asyl-extremisten eller statistiken?

hmm, lurigt Drömmer
    Jag har inget intresse av att prata med dig om någonting under något nick, men det du påstår att jag har sagt har jag inte sagt.

Det jag sa var: "Av de jag träffat är det enbart ett litet fåtal som man misstänker inte har rediga asylskäl".

Hur man korsar gränsen har försvinnande lite att göra med vilka asylskäl en person har.
  • M Y L F
    sjuttiofemman skrev 2014-01-10 18:59:07 följande:
    Ja eftersom ad inte direkt är kända för att vara snälla mot invandrare så är det inte svårt att se vad "falska uppgifter" innebär. Om någon uppgett fel ålder tex, bye bye och Åkesson hälsar: kom inte tillbaka. Eller tex de syrier som flyr från ett brinnande krig, inte lätt att komma ihåg sina uppgifter. Har de ett enda fel: bye bye. Med andra ord, de som bäst behöver hjälpen får inte stanna. Precis så som Sd vill ha det.

Idag kommer valdigt fa som som beover hjalpen bast. Jag forstar inte detta motstand att det behovs papper pa vart man ar ifran. Ar det for mycket begart att krava lite mer an vad vi gor idag? Iom att vissa avdar att det ar en otroligt liten del som ar kriminella sa ser jag inget fel i att bade ta ifran medborgarskap och utvisa folk. Det kommer ju vara en sa liten del eller hur och grovt kriminella har gjort sitt har. Inget att braka om.
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-01-10 19:14:23 följande:
    Idag kommer valdigt fa som som beover hjalpen bast. Jag forstar inte detta motstand att det behovs papper pa vart man ar ifran. Ar det for mycket begart att krava lite mer an vad vi gor idag? Iom att vissa avdar att det ar en otroligt liten del som ar kriminella sa ser jag inget fel i att bade ta ifran medborgarskap och utvisa folk. Det kommer ju vara en sa liten del eller hur och grovt kriminella har gjort sitt har. Inget att braka om.

Nu handlade inte Sds motion till riksdagen inte om kriminalitet utan "felaktiga uppgifter" dvs besluten blir väldigt godtyckliga. Sd vill ha det så, de gillar att dela in människor i grupper. Samma skit som för drygt 10 år sedan men med andra ord och inga hitler-hälsningar.
  • nihka
    Digestive skrev 2014-01-10 18:15:52 följande:
    Diskussionen handlade om specifikt syrier och som har beviljats någon form av uppehållstillstånd - inte om samtliga som överhuvudtaget söker asyl i Sverige.

Har ingen vilja eller någon som helst anledning till att tona ner några siffror - har dock vederbörande någon anledning till att ta upp helt andra siffror i diskussionen, månntro?
    Migrationsverkets statistik för 2013 är klar. Här kan man läsa sig till hur många asylsökande som beviljats PUT i Sverige 2013: totalt 24498.

11394 syrier beviljades PUT 2013 vilket är 87% inom gruppen syrier. Medeltalet för samtliga grupper är 49%.

http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6312b27/1389083697535/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2013+-+Asylum+desicions+2013.pdf

Till det tillkommer säkerligen några till som fick tillfälliga uppehållstillstånd innan det beslutades alla alla syrier skulle få PUT. Om någon orkar leta fram de siffrorna kan vi ju plussa och lägga siffran 50 000 till handlingarna för gott.
  • nihka
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 19:27:01 följande:
    Detta är besvärande

Ja, det är besvärande att du påstår att jag sagt saker jag inte sagt. Avhåll dig från det. Tack.
  • Digestive
    nihka skrev 2014-01-10 19:37:36 följande:
    Migrationsverkets statistik för 2013 är klar. Här kan man läsa sig till hur många asylsökande som beviljats PUT i Sverige 2013: totalt 24498.

11394 syrier beviljades PUT 2013 vilket är 87% inom gruppen syrier. Medeltalet för samtliga grupper är 49%.

www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f1...

Till det tillkommer säkerligen några till som fick tillfälliga uppehållstillstånd innan det beslutades alla alla syrier skulle få PUT. Om någon orkar leta fram de siffrorna kan vi ju plussa och lägga siffran 50 000 till handlingarna för gott.
    Tack!

Med andra ord så handlade de där 111 090, som påstås fått PUT året 2012, om en sedvanlig Sverigedemokratisk avrundning. Solig  Alternativt ett väldigt speciellt år, haha..

Haha, vilket folk, snacka om att dra karaktären längsmed marken för sakens skull.

"Stolt Svensk." Fniss.
  • Naranjos
    Digestive skrev 2014-01-10 18:50:32 följande:
    Hur ska då sådana saker ordnas upp?
    Tja, förslagsvis skall det kosta en hel del pengar att få ut ett nytt pass vilket lär folk att betrakta det som en värdehandling liksom man behandlar sin plånbok och sina kontanter. Ett svenskt pass kostar enligt uppgifter ca. € 2000 i t.ex. Turkiet. Om det skulle innebära dels polisförhör och -säg- 3000 kr vid första förlusten och sedan en stigande skala upp till 25.000 kr i 3-4 steg om 3-5000 kr inklusive polisförhör och någon form av inkubationstid innan ett nytt pass kan fås ut igen gissar jag att större "försiktighet" skulle råda.
    Vid självklar olycka, rån, brand eller stöld får man fundera lite extra.

Det borde ju egentligen inte vara några konstigheter. Har man varit ute på krogen och varit slarvig med sitt kontokort, får man räkna med att det kostar en slant. Ett pass bär man ju inte med sig till vardags heller så jag tycker att det borde gå att ställa ganska höga krav på att faktiskt behandla passet som en värdehandling.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?