• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Thomas66
    Digestive skrev 2014-02-28 22:45:18 följande:
    Det ena folket uppträder med andra ord inte på ett visst vis medan det andra folket beter sig på ett visst vis. När det finns manualer för alla utom svensken/folket som man själv identifierar sig med.   Trasiga tankar förblir trasiga - oavsett valresultat, stöd och medhåll.

Nu misstolkar du. Vissa beter sig oftare på ett visst sätt, tex bråkar antaglig fotbollssupportrar mera än dom i schackklubben. Inget konstigt med det bara att kolla statistiken.
  • Quintus Zebra
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-28 16:21:47 följande:

Såhär blir det varenda gång man ställer en fråga till er anti-SD, frågor som är klara som vatten eller glas besvaras med ett "jag svarar på det sen" eller besvaras inte alls utan ignoreras. ALLTID! Så trött på det så du anar inte.

VARFÖR vitpixlar media? JO för att dra läsarna vid näsan. Fråga någon som jobbar på ett fängelse hur fördelningen av hudfärg eller ursprung ser ut. Det är beklämmande, och jag ville inte tro det först. Jag vet en som jobbar som plit på ett fängelse norr om Stockholm och jag vet en med en mer uppsatt position i Norrland. Bägge säger samma sak som alla andra som jobbar i fängelse säger på nätet: Invandrare/ickesvenskar/nysvenskar står för en extrem majoritet av de intagna, det ligger på ca 90 procent beräknar de mellan tummen och pekfingret.

Så återigen: VARFÖR vitpixlar media? VEM/VILKA gör de en tjänst med denna service?

(Jag personligen kan tycka att det är intressant att veta vad det är för slags människa bakom brottet. Men det hör inte hit, så det är ingen idé att du går på min person nu för det kommer tvär-ignoreras!)

Fast. Nu var det ju så att jag ställde frågor till dig, som du inte svarade på. Och då tyckte jag att det var på sin plats att du svarade på dem först.

Jag hade helt enkelt inte tid. Men googla lite, så hittar du kanske nåt. Har svarat ganska utförligt på den frågan säkert tio gånger tidigare.

Du vill veta vad det är för människa säger du? Och det berättar hudfärgen för dig?

Varför vitpixlar media? Det är en lång historia. Och den är långt ifrån hemlig. Det handlar bland annat om att det på mitten av 90-talet kom rapporter som visade att media skildrade mörkhyade på ett väldigt vinklat och felaktigt sätt. Mörkhyade nämndes nästan enbart i samband med grova brott. Och man skrev om invandrare på ett mer vinklat sätt än man skrev om andra.
    Detta fick följden att viss media ville bli bättre på att ge en mer rättvis bild av situationen.

Det handlar även om att den vetenskap vi har visar att hudfärg är långt ifrån den viktigaste parametern i sambandet. Det är knappast mörkläggning att inte nämna hudfärg varje gång, inte mer än att man inte nämner personens lön eller betyg i skolan, för dessa är lika relevanta.

Det handlar knappast om mörkläggning. För jag är rätt säker på att de som bestämmer om detta i media, är rätt lika mig. De tycker inte att hudfärg är något viktigt, och därmed är det ingen stor sak för dem att dölja dem. Och medierna borde ju bli förvånade över den negativa reaktionen? För alla verkar ju vara överens. SD säger att hudfärg är oviktigt. De flesta invandringskritiker håller med.
    Alla verkar ju även vara överens om att rasism ska motverkas. Och att döma människor enbart efter hudfärg är ju en ganska klassisk definition av rasism. Det är väl jättebra att media försöker motverka detta? Så då borde ju alla vara nöjda?

Trots detta, trots att verkligheten och vetenskapen tyder på att hudfärg är rätt oviktig, trots att så gott som alla som deltar i debatten (förutom de anonyma) säger att de inte är rasister och påstår att de inte dömer efter hudfärg, så finns det nationalistiska rörelser och hemsidor som verkar vara  extremt fascinerade av hudfärg. Och medierna vet att om de nämner hudfärg kommer hudfärgsfanatikerna att använda denna info för att promota sin grovt vinklade världsbild. Vissa medier vill inte mata dessa fanatiker. Dessa medier anser sig ha en skyldighet att inte bidra till att rasistiska myter och vinklingar sprids. Är det så fel?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Thomas66
    Enter Sandman skrev 2014-02-28 21:55:13 följande:
    Ok, varför blir jag inte förvånad, du frågar mig varför och när jag förklarar så vägrar du tro på det jag skriver. Vad frågar du för då? Det finns massvis av vittnesmål om det jag skriver, men dom har säkert fel, precis som den forskning som finns på området har fel och andra kunniga inom området som varnat och berättat har fel. För du känner ju hela 20 stycken, så det är klart att du vet bättre. För mig låter det som ett önsketänkande du håller på med och inte så lite naivt.

Nä du har läst lite på nätet och har antagligen ingen koll irl. Det är säkert lätt skylla på div saker om man bor i Sthlm och inte får jobb, det handlar om kontakter . Tror du mera på dina fantasivänner på nätet som påstår att dom aldrig kommer att få jobb/ lägenhet och att alla vänder ryggen till så fort dom yttrar sig.
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-02-28 23:08:20 följande:

Nu misstolkar du. Vissa beter sig oftare på ett visst sätt, tex bråkar antaglig fotbollssupportrar mera än dom i schackklubben. Inget konstigt med det bara att kolla statistiken.

Oj, vad specifikt helt plötsligt. Hur appliceras då det här analysreceptet på folkgrupper som sammanlagt berör någon miljard människor eller två? Som om analysen får en större träffsäkerhet ju vidare generallisering. Ett kvantmekaniskt resonemang kanske?
  • Thomas66
    Digestive skrev 2014-02-28 23:54:08 följande:
    Oj, vad specifikt helt plötsligt. Hur appliceras då det här analysreceptet på folkgrupper som sammanlagt berör någon miljard människor eller två? Som om analysen får en större träffsäkerhet ju vidare generallisering. Ett kvantmekaniskt resonemang kanske?

Någon miljard människor bryr jag mig inte om, blir bara lite segt när ni behandlar *sk* invandrare som bebisar som inte klarar något . Och att dom inte kan ta ansvar för sig själva. Dom jag känner klarar sig ypperligt utan Svenskatanter , och dom kan tom ansvara för sig själva, kan du tänka dig det.
  • LadyInRed
    Gert skrev 2014-02-28 22:59:35 följande:
    Får du magsmärtor om du inte känner din granne?
    Om du aldrig har svar utan enbart frågor så bör du först ställa dig själv frågan, vad du egentligen vet om verkligheten.

Vi ses där...
    I'm not the righteous, I'm not the innocent I'm just a sign, it's all gone wrong
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-28 08:29:26 följande:
    Kärnan är att Sverige och svenskarna aldrig tar ställning (idealism), utan alltid anpassar sin uppfattning till resultatet (pragmatism). Därav att Sverige spelade dubbelt under II världskriget t.ex. Hade tyskana vunnit, så skulle Sverige stått på deras sida, men nu blev det inte så.

Denna anpasslighet speglar svenskens karaktär, eller rättare sagt avsaknad på karaktär.
    Om anpasslighet är avsaknad av karaktär så är SD de mest karaktärslösa av alla. Såsom de hela tiden ändrar sig och anpassar sig för att vinna röster...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-02-28 09:28:56 följande:
    Nej det tror jag inte. Sverige är ett av de minst fördomsfulla länderna i världen. Tror du att fängelserna är fulla av oskyldiga intagna? I Sverige friar vi hellre än fäller.
    Strukturell rasism har inget att göra med hur fördomsfri populationen är. Och att vi är bland de minst fördomsfulla (eller "blinda" som SD skulle uttrycka det) betyder inte att vi saknar fördomar, bara att vi har färre än genomsnittet.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-02-28 16:25:49 följande:
    Ja det är fel att undvika rasism genom att mörka. Är sanningen rasistisk?
    Nej, men tolkningen av sanningen kan vara rasistisk. Och när man är så mån om att få färg på kriminella, ja...
  • jamisk

Håller med, en viss invandring är bara positivt. Däremot kan vi inte vara hela världens lilla samvete. Vi är ett väldigt, väldigt litet land. Vi har ett skolväsen som bara blir sämre o sämre, äldreomsorgen är rent bedrövlig (de som jobbar gör oftast sitt bästa men är alldeles för underbemannade), våra egna barn får inga jobb, af har en massa krav på dem men använder sina resurser till att hjälpa invandrare att komma ut i arbetslivet. Vi har en alldeles för stor invandring som kostar mer än vi har råd till. Dessutom skickar vi ut en väldigt massa pengar till utlandet som bistånd. Jag önskar inget hellre än en värld i fred o frihet där man respekterar varandras tro o åsikter. Tyvärr bidrar inte svenska politiker till detta utan skapar ytterligare ett land (sverige) där våld, mord o våldtäkter är vardagsmat.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?