• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 15:42:11 följande:
    Vi har dragit vårt strå till stacken i många år. Jag har absolut inte dåligt samvete.

Räknat i absolut antal är Sverige (9 milj inv) en "stormakt" i flyktingmottagande och hamnar på fjärde plats i UNCHR-statistiken. Endast USA (314 milj inv), Tyskland (82 milj inv) och Frankrike (64 milj) tar emot fler flyktingar. Sverige har "klättrat" från sjätte plats år 2009 i rankinglistan till alltså fjärde plats 2012. Med den prognos för 2013 som Migrationsverket lämnat är det sannolikt att Sverige kommer passera Frankrike och även Tyskland under 2013.

Södertälje kommun har ensamt tagit emot fler flyktingar från Irak än USA och Kanada tillsammans (trots att det inte var Södertälje som startade kriget). Detta redogjorde Södertäljes kommunalråd Anders Lago för då han, efter inbjudan, talade inför USA:s kongress för några år sedan.

alternativfakta.net.preview.citynetwork.se/in...

Intressant statistik.

Det krävs en ekonomiskt hållbar situation för att driva en nation och där har inte Sverige några ess i rockärmen som trollar bort behovet utav folktillväxt. Det existerar inget ekonomiskt problem med folktillväxt via immigration, det kan dock komma i kläm med viss politik och folkets förväntningar.

Det klassas alltså som helt ointressant huruvida Sverige som nation klarar sig ekonomiskt? Saken nämns inte ens och aspekter på kommunalnivå verkar ha något paradoxalt företräde i diskussionen.

Vem står beredd på att börja betala av nationens skulder med pengar som behövs? Känns det verkligen aktuellt att ge kommunerna 15-20 år av något bättre ekonomi för att sedan börja betala bankernas skulder om 11 miljarder med egna pengar OCH skattemedel? Hur mycket skulder har svenska banker till hotfulla nationer som exempelvis Ryssland egentligen och vilka delar av Sverige ska börja skänkas bort i en indrivning ala Kronofogden av dessa länder - för att svensken inte känner för att ställa upp på nödvändig tillväxt för att kunna betala (med annat än behövliga pengar och existerande tillgångar).

Liksom dags att börja se rotproblemet i ögat, för världens status kan inte riktigt ses som ett sagoland där man kan skapa utopier hur som helst. 97% av världens valutaformer (alltså pengar) består utav skulder; det faktumet kan inte viftas bort. Det krävs inte mycket insikt i makroekonomi för att förstå den enorma tillväxt ett sådant läge kräver - INNAN någon, någonstans, som nation som privatperson, får börja betala tillbaka dessa skulder med behövliga medel, om inte tillräcklig tillväxt upprätthålls.

• Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-01 15:50:28 följande:
    "Otaliga"???

Övervåningen står tom och efter votering beslutade fullmäktige med 31 röster för och tre röster från SD mot att de blir boende för ensamkommande flyktingbarn. Själv är jag inte för boenden överhuvudtaget, men det finns inte nog med familjer för att placera alla i ett privat hem.
    Ja googlar man på problem på hem för ensamkommande så kommer nedslående många artiklar upp. Och är det barn vi pratar om? Den här artikeln fick Centerns Staffan Danielsson löpa gatlopp för. Man får inte ifrågasätta trots att de ensamkommande äter upp 40% av de totala kostnaderna för de som söker asyl. FYRTIO PROCENT. Boendet kostar 1900-15800 kr/dygn.

www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte-behandlas-som-barn/

I Danmark genomfördes år 2009 120 åldersundersökningar där 73 procent av de undersökta bedömdes vara 18 år eller äldre. Av de 83 åldersundersökningar som genomfördes på asylsökande i Finland 2010 bedömdes 50 vara över 18 år. År 2010 genomgick 600 personer åldersundersökning i Norge. 289 av dessa personer, eller 48 procent, bedömdes då vara 18 år eller äldre.

Eftersom så många av de ensamkommande väljer att ta sig till Sverige, vanligen genom kanske 7–8 länder, har Sveriges kostnader för mottagningen ökat kraftigt och uppgår nu till cirka 1.500 miljoner kronor per år, vilket är hela 40 procent av de totala kostnaderna för alla som söker asyl. Migrationsverket betalar 1.900 kr per dygn till kommunerna som ordnar boendet, och årskostnaden ligger runt 500.000 kr för en ensamkommande under 18 år. Kapaciteten för att kunna ta emot de ensamkommande är mycket ansträngd.

meritwager.wordpress.com/2013/12/01/en-anstalld-vid-ett-boende-for-ensamkommande-barn-ett-antal-killar-som-pa-pappret-ar-16-ar-har-kommit-till-mig-for-att-fa-hjalp-med-att-kopa-medel-pa-apoteket-for-att-motverka-deras-aldershara/

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-01 16:00:14 följande:
    Ditt människoförakt går inte av för hackor. Du utgår från att man sätter pensionärer i livsfara av att de bor i närheten av ensamkommande flyktingbarn. I olika kommunder arbetar varje sommar ett antal ensamkommande flyktingbarn på bland annat äldreboenden genom de feriepraktikplatser kommunen erbjuder ortens ungdomar.
    Jag hade flyttat min gamla mamma på studs om hon satt på ett hem där övervåningen skulle användas till svenska problembarn eller ensamkommande flyktingbarn. Varför ens ta risken?
    Alla ensamkommande är inte 5-åringar med snutten under armen som media vill påskina med sina tramsiga bilder. Vissa har åkt tillbaka till hemländerna och gripits för terrorism och andra har utvisats för grova brott. Jag skulle inte ta några risker. Måste finnas bättre boenden utan att man blandar ganska hjälplösa äldre människor med unga män.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Digestive
    effemgea skrev 2014-03-01 16:06:23 följande:
    Det är möjligt - det kommer alltid att finnas folk som ser sina möjligheter och utnyttjar system på ett sätt som det inte egentligen var tänkt. Det gäller precis överallt: på jobbet, i skolan, inom politiken, i privatlivet etcetera. Det går inte att bygga mänskliga system som är idiotsäkra - det leder enligt min uppfattning till ett ändlöst och omänskligt regelverk och en byråkrati som är självgenererande.

Det är inte storleken på invandringen som avgör vilken nytta som land Sverige får av invandringen och hur väl invandrarna lyckas i Sverige. Jag tror att det är en av de mest grundläggande mänskliga egenskaperna att man vill vara delaktig på många olika nivåer samtidigt - från familjen hela vägen upp till den övergripande samhällsgemenskap som kan kallas Sverige - och vidare utåt för den delen.

Jag tror inte att det beror på SD:s tankar om att invandringen måste begränsas ytterligare som innebär att så många ogillar partiet, utan att partiets analys av Sverige,av vad som möjligen kan kallas svenskt,är så felaktig.

Något som ledande partirepresentanter har tagit upp är det så kallade unika svenska självföraktet. Tror man att det existerar ett unikt svensk självförakt så har man inte förstått någonting av Sverige - historiskt eller i samtiden.

Och att bygga en invandrings- och integrationspolitik på tron att de existerar ett unikt svenskt självförakt vore fullständigt förödande.

Håller med, deras analys av Sverige och deras ovilja med att klassa samtidens Sverige som svensk kultur - kan många gånger reta upp gallfeber. Som om Sverige sedan 1970 och framåt inte kan klassas som en svensk utveckling eller något svenskt överhuvudtaget. 

Liksom Sverigedemokraterna och flertalet anhängare som har förakt för Sverige, svensken och kulturen - något annat hör inte ens hemma i Kafkas världar. Det här "är" Sverige - inte tankarna som fluxerar i en Sverigedemokrats skalle.

• nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 15:42:11 följande:
    Vi har dragit vårt strå till stacken i många år. Jag har absolut inte dåligt samvete.

Räknat i absolut antal är Sverige (9 milj inv) en "stormakt" i flyktingmottagande och hamnar på fjärde plats i UNCHR-statistiken. Endast USA (314 milj inv), Tyskland (82 milj inv) och Frankrike (64 milj) tar emot fler flyktingar. Sverige har "klättrat" från sjätte plats år 2009 i rankinglistan till alltså fjärde plats 2012. Med den prognos för 2013 som Migrationsverket lämnat är det sannolikt att Sverige kommer passera Frankrike och även Tyskland under 2013.

Södertälje kommun har ensamt tagit emot fler flyktingar från Irak än USA och Kanada tillsammans (trots att det inte var Södertälje som startade kriget). Detta redogjorde Södertäljes kommunalråd Anders Lago för då han, efter inbjudan, talade inför USA:s kongress för några år sedan.

alternativfakta.net.preview.citynetwork.se/in...

Intressant statistik.
    alternativfakta.net - en ny privat aktör på banan, en anonym person som sammanställer statistik i syfte att försvara sin egen syn om att Sverige förstörts av alla invandare som kommer hit med sin medeltida religion. Väldigt populärt att länka dit från Avpixlat och fria tider.

Jo, Sverige tar emot många flykingar jämfört med många andra länder och det vore bra om fler la sig på Sveriges nivå isf tvärtom.

Fast det betyder inte alls att Sverige passerade Frankrike och Tyskland under 2103. Jag har redan gett dig siffrorna för totalen för 2013 och de var avsevärt lägre än prognoserna.

Behöver jag påminna om att det fortfarande pågår ett inbördeskrig i Syrien och att det betyder fler flyktingar?

Du har aldrig frågat dig varför inte fler irakier sökte asyl i USA?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:11:13 följande:
    Ja googlar man på problem på hem för ensamkommande så kommer nedslående många artiklar upp. Och är det barn vi pratar om? Den här artikeln fick Centerns Staffan Danielsson löpa gatlopp för. Man får inte ifrågasätta trots att de ensamkommande äter upp 40% av de totala kostnaderna för de som söker asyl. FYRTIO PROCENT. Boendet kostar 1900-15800 kr/dygn.

www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte.../

I Danmark genomfördes år 2009 120 åldersundersökningar där 73 procent av de undersökta bedömdes vara 18 år eller äldre. Av de 83 åldersundersökningar som genomfördes på asylsökande i Finland 2010 bedömdes 50 vara över 18 år. År 2010 genomgick 600 personer åldersundersökning i Norge. 289 av dessa personer, eller 48 procent, bedömdes då vara 18 år eller äldre.

Eftersom så många av de ensamkommande väljer att ta sig till Sverige, vanligen genom kanske 7–8 länder, har Sveriges kostnader för mottagningen ökat kraftigt och uppgår nu till cirka 1.500 miljoner kronor per år, vilket är hela 40 procent av de totala kostnaderna för alla som söker asyl. Migrationsverket betalar 1.900 kr per dygn till kommunerna som ordnar boendet, och årskostnaden ligger runt 500.000 kr för en ensamkommande under 18 år. Kapaciteten för att kunna ta emot de ensamkommande är mycket ansträngd.

meritwager.wordpress.com/2013/12/01/en-anstal.../
    Nej, det kommer inte upp nedslående många artiklar, men det är nedslående att det kommer upp några artiklar under detta ämne alls.

Ja, det är barn vi pratar om. Diskussionen om tillförlitligheten med åldersbestämning har tagits upp så många gånger. Statistiken handlar om hur många som bestämdes som överåriga tillsammans med en stort antal som KUNDE ha varit 18 och äldre, men ändå låg inom spannet för att vara under 18. Om det är ett felspann på 4 år så kommer ALLA 17-åringarna att KUNNA vara 19, men de KAN också vara 15. Detta är rent teoretiskt eftersom det i verkligheten går att befinna dig utanför det statistiska spannet också - både uppåt och nedåt. Det gäller för både handledsröngen och tandstatus samt båda i kombination.

Ja, det kostar att ha ensamkommande barn i boenden. Själv skulle jag vilja satsa ännu mer på dem och ha dem i famlijer. Här tror jag kommunerna tänker lite kommunekonomi och vill använda sina lokaler, skapa jobb etc isf att hitta familjeplaceringar, men jag tror man har igen det i slutändan. Tonårsbarn behöver föräldrastyrning och vuxna människor att kyta an till ordentligt.

• Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-01 14:53:10 följande:
    Nej, rasister brukar inte tycka det.
    Du kan inte mena allvar om du tycker att Tintin, lakritsgodis och kinapuffar är rasistiskt. Du förstår väl att 90% av Sveriges befolkning, inklusive många invandrare, inte tycker att det är rasistiskt?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:15:25 följande:
    Jag hade flyttat min gamla mamma på studs om hon satt på ett hem där övervåningen skulle användas till svenska problembarn eller ensamkommande flyktingbarn. Varför ens ta risken?
    Alla ensamkommande är inte 5-åringar med snutten under armen som media vill påskina med sina tramsiga bilder. Vissa har åkt tillbaka till hemländerna och gripits för terrorism och andra har utvisats för grova brott. Jag skulle inte ta några risker. Måste finnas bättre boenden utan att man blandar ganska hjälplösa äldre människor med unga män.
    Chansen är ändå stor att vart du än flyttar henne kommer hon att få hjälp av feriearbetande ensamkommande flyktingbarn genom kommunernas feriepraktikprogram för ungdomar.

De flesta är nog införstådda med att det till allra största del handlar om barn i högstadie- och gymnasieålder. 
  • Digestive
    Gert skrev 2014-03-01 17:25:03 följande:
    I en nyligen gjord Sifomätning visade det sig att Sverigedemokraterna har bäst politik för invandring/immigration, enligt väljarna. Källan kommer från Sifo och statstelevisionen.

pejl.svt.se/val2014/sifo-bast-politik/
    docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkJ_55UO...#gid=0
    www.svt.se/nyheter/val2014/ny-sifomatning-mod...

Och väljarna ser inte längre än hur gatan ser ut. Vem betalar skuldtrycket när Sverige, liksom Finland och Danmark, står inför en snar framtid med undermålig tillväxt? Det rog inte många år för Danmark att hamna i det läget efter
    större reformer i invandringspolitiken och Finland behövde bara existera som vanligt för att hamna där. Inget av dessa två länder har haft någon nämnvärd tillväxt sedan 2008.

Hur länge håller ett sådant läge - 10, 15, 20 år? Med politiken som önskas så borde fokuset ligga på att göra sig skuldfri fortast möjligt - för svensken får det knappast roligt med en genomsnittlig skuld på 400 000, när banker, centralbanker och i sista ledet andra nationer börjar kräva tillbaka pengar i en skrämmande takt.

Någon som har 11 000* miljarder liggande?

* Skrev en aning fel tidigare, inte 11 miljarder utan 11 000 miljarder - närmare 4 gånger mer än statsskulden har svenska banker, och i sin tur svensken, i skulder.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?