• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-01 18:40:33 följande:
    Inget annat parti än SD har en hatarklack som oavbrutet kacklar om rasism, fascism och nazism.

Eftersom det är vad man sysslar med uppmärksammas det förstås.

Hur tyckte du din gamle SD-partivän som jag länkade till om rasism när du bad om exempel (förutom de som redan fanns länkade till i tråden) skötte sig? Du vet han med "negrer", "apor" och hur förträffligt han tyckte det var med hets mot folkgrupp?
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-03-01 18:34:37 följande:

Vad kallas din lära, där det inte spelar någon roll om folk jobbar eller inte? Du får nog tänka bredare med, men förstår om det är surt nu när du har lagt så mycket tid på att lära dig den.

Ja, många länder har gått under på grund av 8,2% arbetslöshet - kan nämna alla 0. Men, ah, varför blanda in något så ovesäntligt som Sveriges nationella ekonomi i diskussion när något så kritiskt som Sverigedemokraternas opinionsutslag står på tapeten i stunden. Skitviktiga saker, det och att Miljöpartiet sjunker i opinion - liksom vad människor ska leva på.
  • LadyInRed
    Gert skrev 2014-03-01 18:40:33 följande:
    Inget annat parti än SD har en hatarklack som oavbrutet kacklar om rasism, fascism och nazism.
    Olika partier har olika hejarklackar. Det är väl det som är poängen...
    I'm not the righteous, I'm not the innocent I'm just a sign, it's all gone wrong
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 15:37:14 följande:
    Flyr man för sitt liv så kan man kanske inte ha så stora krav.
    Beggars can´t be choosers. Våra pensionärer som hjälpt till att bygga upp landet däremot förtjänar lugn och ro på sin ålders höst. Men du skiter totalt i svenska pensionärer va? Ditt människoförakt är vidrigt.
    Och vem har stora krav?

Nej, jag skiter inte i pensionärerna. Vilket är exakt ett av de många, många skäl till att jag inte lägger min röst på SD, för DE skiter HÖGAKTLIGEN i de gamla, utom när de kan utnyttja dem som röstbete. Under sin mandatperiod har SD klagat och gnällt över invandringen, hackat på vänstern och glatt samarbetat med alliansen (mot alliansens vilja, så de ska inte lastas för det) - men någon verklig kamp för att förbättra för de äldre har de inte fört. Inte ens litet grand.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-01 16:06:23 följande:
    Det är möjligt - det kommer alltid att finnas folk som ser sina möjligheter och utnyttjar system på ett sätt som det inte egentligen var tänkt. Det gäller precis överallt: på jobbet, i skolan, inom politiken, i privatlivet etcetera. Det går inte att bygga mänskliga system som är idiotsäkra - det leder enligt min uppfattning till ett ändlöst och omänskligt regelverk och en byråkrati som är självgenererande.

Det är inte storleken på invandringen som avgör vilken nytta som land Sverige får av invandringen och hur väl invandrarna lyckas i Sverige. Jag tror att det är en av de mest grundläggande mänskliga egenskaperna att man vill vara delaktig på många olika nivåer samtidigt - från familjen hela vägen upp till den övergripande samhällsgemenskap som kan kallas Sverige - och vidare utåt för den delen.

Jag tror inte att det beror på SD:s tankar om att invandringen måste begränsas ytterligare som innebär att så många ogillar partiet, utan att partiets analys av Sverige,av vad som möjligen kan kallas svenskt,är så felaktig.

Något som ledande partirepresentanter har tagit upp är det så kallade unika svenska självföraktet. Tror man att det existerar ett unikt svensk självförakt så har man inte förstått någonting av Sverige - historiskt eller i samtiden.

Och att bygga en invandrings- och integrationspolitik på tron att de existerar ett unikt svenskt självförakt vore fullständigt förödande.
    Sedan kanske inte just SD-fantaster ska snacka så högt om att utnyttja system och fuska va....
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-03-01 18:44:08 följande:

Givetvis va det lättre att ta emot invandrare när vi hade mycket mera jobb än vad vi har idag.Dvs utbildning va inte alls så viktigt och det fanns jobb.

OK. Hur gamla är dina "blatte"vänner som du hälsar på på stan som du tycker sköter sig till skillnad från andra invandrare?
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:15:25 följande:
    Jag hade flyttat min gamla mamma på studs om hon satt på ett hem där övervåningen skulle användas till svenska problembarn eller ensamkommande flyktingbarn. Varför ens ta risken?
    Alla ensamkommande är inte 5-åringar med snutten under armen som media vill påskina med sina tramsiga bilder. Vissa har åkt tillbaka till hemländerna och gripits för terrorism och andra har utvisats för grova brott. Jag skulle inte ta några risker. Måste finnas bättre boenden utan att man blandar ganska hjälplösa äldre människor med unga män.
    Så invandrarna får gärna ta hand om din mamma på jobbet, men bo nära henne får de inte. Spännande dubbelmoral, måste jag säga.
  • Gert
    nihka skrev 2014-03-01 18:48:12 följande:

Eftersom det är vad man sysslar med uppmärksammas det förstås.

Hur tyckte du din gamle SD-partivän som jag länkade till om rasism när du bad om exempel (förutom de som redan fanns länkade till i tråden) skötte sig? Du vet han med "negrer", "apor" och hur förträffligt han tyckte det var med hets mot folkgrupp?
    Ett par incidenter om året uppmärksammas. Tyvärr uppmärksammas inte SDs politik lika mycket av media och journalister. Det är bara för att media har en vinkling och en agenda.

Det finns idioter i alla partier. Skriker alla sossar "Knulla, knulla för fan" som den stupfulla riksdagsledamoten Per Svedberg? Är alla sossar rasister som SSU ordföranden Anna Sjödin som åtalades för bland annat förolämpning genom rasistiska tillmälen?
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-03-01 18:44:08 följande:

Givetvis va det lättre att ta emot invandrare när vi hade mycket mera jobb än vad vi har idag.Dvs utbildning va inte alls så viktigt och det fanns jobb.

Vilket ekonomiskt system tar hänsyn till detta då? Föreslår att det propageras för det systemet i första hand, för systemet som har grepp om Sverige i fullständigt i saken. Inte riktigt gjort med bekvämlighet i fokus - men som sagt, varför bry sig om bagateller?

Att folktillväxt stimulerar marknaden och gör den mer lukrativ, vilket bidrar till jobb och investeringar i Sverige, kan också hoppas över i diskussion. Liksom bekvämlighet som ska styra Sverige, det förstår alla, precis som att alla förstår att det går. Sverige som nation har alltid haft en röd pausknapp på skuldtrycket, bara att använda den. Inga problem och framförallt samt viktigast, bekvämt.

• Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-01 17:10:41 följande:
    Du kan inte mena allvar om du tycker att Tintin, lakritsgodis och kinapuffar är rasistiskt. Du förstår väl att 90% av Sveriges befolkning, inklusive många invandrare, inte tycker att det är rasistiskt?
    90% av de vita tyckte inte att slaveriet var rasistiskt för några hundra år sedan. 90% tyckte inte det var rasistiskt att hänga ut judar som onda för några årtionden sedan. Det kan ibland ta ett tag att se felen i ens synsätt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?