• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Snorpan7801
    Patricia4 skrev 2014-01-04 14:43:45 följande:
    Skickar en kram! Vet inte om jag vågar mig på kub och moderkaksprov etc. Vet inte om jag fixar den där väntan ??! Två veckor va? Men du har rätt i att oron finns där hela tiden ändå.

Men efter mina missfall tänker vi lite grann att vi kommer nog att behålla oavsett.. Varför då utsätta sig för oron? Jag vet inte alls. Omen vecka har jag säkert ändrat mig och gör kub :/ önskar dig lycka till !

Förstår dig om man inte vill gör kub... Kan ganska ofta vara missvisande, men gjorde det nog mest för att få se den lilla var inte alls beredd på detta... Det var mitt blodprov som drog ner resultatet och lite min ålder också kanske. Om det visar sig att att barnet har trisomi, så lever det inte länge utanför mig... Skulle aldrig klara av att gå 9 månader och sen föda ett barn som inte kommer att överleva

Dock tyckte jag att mkp var mindre smärtsamt och obehagligt än vad jag trott. Läkaren var duktig och sa att missfalls risken är väldigt liten. De hade haft 2 missfall förra året på över 800 gjorda. Kan ha varit andra orsaker en provet som framkallat missfallen också. Dock är denna väntan extremt jobbig, ska ta ca 6-7 arbetsdagar, men nu har det ju varit röda dagar också...

Ibland önskar jag att jag aldrig gjort kub, bara för att slippa oron, så jag förstår dig precis!

Kram
  • Kaa76
    Snowgirl skrev 2014-01-04 14:43:56 följande:
    Det känns lite fel att klaga när jag vet att det är några som har haft det ordentligt jobbigt med illamående, men jag kan tänka mig att få lite mer. Jag mår bra när jag mår illa. Det är som en bekräftelse på att graviditeten fortskrider som den ska. Jag kan ta lite lagom illamående av er som har onödigt mycket
    Du kan få mitt! Ger glatt upp allt av det, lider av dygnet runt varianten. Och blir det som de tre tidigare gångerna lär det hålla i sig till förlossningen :D   
    Nej, men jag förstår vad du menar, och i början var jag bara lättad över att må illa, just för att det gör det mer påtagligt, lite symptom vill man ju allt ha!
  • Patricia4
    Astral14 skrev 2014-01-04 09:41:00 följande:

Hej; hoppar oxå med i denna tråden:) Har beräknad födsel 7maj, blir mitt tredje barn men min sambos första, dom andra 2 är 7 och 12år, trodde inte jag skulle ha fler barn men med kärleken kom bebisen:) Tänker dock nästan varje dag på vad jag egentligen har gett mej in i, dvs orkar jag en runda till med vakna nätter, ömma bröst osv osv.

Välkommen! Ja jag undrar också hur pass bekväm man hunnit bli när de andra blivit så stora. Minns knappt hur man byter blöja ;)

Men vi är unga och pigga, vi fixar det!
  • Snorpan7801

Känner verkligen med er som varit med om hemska/ trista saker! Håller tummarna att allt ska gå vägen för oss alla! Så 2014 blir ett bra år

• Granada

Tack för välkommnadet. Tyvärr har jag fâtt en blödning pâ kvällen. Vet inte vad det blir av detta. Har haft massor av hosta och hoppas pâ att det kan har fâtt nàgot blodkärl att brista men jag känner mig inte helt hoppfull Âker in till akuten imorgon sâ fâr vi se...

• Leppardette
    Insanejane77 skrev 2014-01-04 10:26:23 följande:

Jag ringde in för min dotter hade slutat röra sig i magen och jag fick knappt lov att komma in utan fick rådet att stanna hemma och dricka röd saft. När jag väl fick komma på UL så var det för sent och hon hade dött. Fruktansvärt hemsk upplevelse!

Fy f-n, rent ut sagt! Det är sånt där som gör att det minimala förtroendet man har för vården minskar ännu mer. Lider verkligen med dig, otroligt starkt att du törs försöka igen! LYCKA TILL-KRAM!
  • Leppardette
    Snowgirl skrev 2014-01-04 11:50:34 följande:
    Pga detta kommer vi att göra fostervattensprov även med det här barnet.
    Undrar lite över det här med fostervattensprov - har hört att man "måste" göra det över en viss ålder (som jag säkert passerat med råge. :-P ) Någon som kan upplysa mig?
  • Patricia4
    Granada skrev 2014-01-04 23:47:51 följande:

Tack för välkommnadet. Tyvärr har jag fâtt en blödning pâ kvällen. smile4.gif Vet inte vad det blir av detta. Har haft massor av hosta och hoppas pâ att det kan har fâtt nàgot blodkärl att brista men jag känner mig inte helt hoppfull smile4.gif Âker in till akuten imorgon sâ fâr vi se...

Åh nej. Blod vill man inte se! Hoppas det är ofarligt! Kram!
  • Snowgirl

Leppardette, Man "måste" inte göra fostervattensprov. Riskerna för kromosomavvikelser ökar dock efter 35. Jag vet inte om jag skulle göra det om jag inte hade den här avvikelsen. Det finns en liten risk för missfall vid fostervattensprov. Nu skulle jag dock inte palla med resten av graviditeter om jag inte vet att barnet är friskt så då är det ett lätt val. Den kromosomavvikelse som jag bär på är inte förenlig med liv så det underlättar även beslutet. DS är svårare. Nu när jag är nästan 40 vet jag dock att risken är högre att det dyker upp något även på den kromosomer, så vi får vara lite förberedda även där, men man ska inte glömma att risken fortfarande är ganska liten.

• Snorpan7801
    Granada skrev 2014-01-04 23:47:51 följande:
    Tack för välkommnadet. Tyvärr har jag fâtt en blödning pâ kvällen. Vet inte vad det blir av detta. Har haft massor av hosta och hoppas pâ att det kan har fâtt nàgot blodkärl att brista men jag känner mig inte helt hoppfull Âker in till akuten imorgon sâ fâr vi se...

Hoppas allt går bra för dig idag! Håller tummarna! Leppardette: Du kan även gör moderkaksprov om du bestämmer dig att du vill. Det kan man gör efter v.11, fostervattenprov tror jag är efter. v.15. Dock "måste" man ju inte göra det. Ibland känns det lite jobbigt att ens ålder hela tiden ska spela så stor roll...
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35