• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Scarlett01
    MinM skrev 2014-01-07 11:10:47 följande:
    Hej! Jag är nyss fyllda 37 år och vill gärna hänga med i er tråd :)

Jag och min man har två döttrar på 13 och 9 år och denna gravidetet var oplanderad, men det ska bli mysigt med en bebis i huset igen om allt går bra.

Jag är i v. 12+3, hade en stor blödning för en vecka sedan. Var helt säker på att det var missfall på G, men åkte ändå till Gynakuten och fick då se ett sprattlande pyre och hjärta som slog.

Har tid för KUB imorgon, känns lite nervöst...får man svar direkt eller hur går det till ni som vet?

Annars mår jag illa mest hela tiden ( har jag gjort ända sedan början) känner mig andfådd och orkar inte göra mycket....jag småäter hela tiden för att minska på illamåendet och orkar bara inte motionera 

Ser fram emot att få följa med i denna tråd!

Välkommen!

Om du har tagit blodprovet inför KUB någon vecka innan får man svar i samband med ultraljudet. Annars dröjer det någon vecka. Lycka till imorgon!
  • Patricia4

Välkommen MinM, kul med fler i tråden!

Varning för ett gnäll inlägg: Blev mäkta irriterad på barnmorskan och de besked hon gav mig. Tydligen görs vare sig KUB eller moderkaksprov i Sörmland. Vi över 35 erbjuds NUPP eller/och fostervattenprov. Blir så irriterad över att det inte är samma överallt i sverige. Har dessutom jättedåliga erfarenheter av vårt landsting sedan förut och nu detta. Min senaste förlossning var katastrof och eftervården  likaså. Usch vill typ flytta från den här stan NU.Hörde knappt va hon sa och sen bad hon om ursäkt för att hon är ny på MVC ...tydligen jobbat på förlossningen förut. Gissa vem jag fick som bm? Ja just det. Hon är säkert bra, men vår kontakt började inte så bra.

Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Nej hem och dra täcket över sig. Fick tid till nästa fredag och jag känner att det knappt värt att gå dit Rynkar på näsan

Säg, överreagerar jag? är det hormornerna som spökar??

• plopp76
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:

Varning för ett gnäll inlägg: Blev mäkta irriterad på barnmorskan och de besked hon gav mig. Tydligen görs vare sig KUB eller moderkaksprov i Sörmland. Vi över 35 erbjuds NUPP eller/och fostervattenprov. Blir så irriterad över att det inte är samma överallt i sverige. Har dessutom jättedåliga erfarenheter av vårt landsting sedan förut och nu detta. Min senaste förlossning var katastrof och eftervården  likaså. Usch vill typ flytta från den här stan NU.Hörde knappt va hon sa och sen bad hon om ursäkt för att hon är ny på MVC ...tydligen jobbat på förlossningen förut. Gissa vem jag fick som bm? Ja just det. Hon är säkert bra, men vår kontakt började inte så bra.

Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Nej hem och dra täcket över sig. Fick tid till nästa fredag och jag känner att det knappt värt att gå dit Rynkar på näsan

Jag skulle säkert oxå bli lite sur, det tror jag. Men sen är det ju så att du kan byta BM och du känner att den du fick inte passar dig. När jag pratade med vår sköterska på kliniken som vi gjorde utredning hos så sa hon att oavsett anledning så får jag byta om det inte känns bra.

Det låter verkligen som ditt landsting har en del att jobba med. Jag vet att jag sagt det förut, men i Jönköping dit jag hör har jag bara fått ett bra bemötande och intryck av vården. ÄN så länge vill säga!

Att alla alndsting erbjuder olika är ju egentligen helt befängt! Vi som vårdtagare ska inte bli drabbade beroende på vart vi bor, det är helgalet tycker jag! Det borde gälla likadant överaltt. Punkt!
  • mwiksten
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:

I västmanlands län är det också bara fostervattensprov som gäller. Sen har jag ingen tidigare erfarenhet härifrån då jag bara bott i Västerås 1,5 år. Barnmorskan jag har på spec.mödravård är jättebra iaf :) Gynläkaren jag träffade inför fvp blev jag inte så förtjust i. Får se i morgon efter fvp vad jag tycker....  Hade jag kunnat göra kub så hade jag gjort det innan jag bestämt mig för fvp, men nu hade jag ju inget val. Lite tråkigt tycker jag.
  • Patricia4
    mwiksten skrev 2014-01-07 13:52:59 följande:
    I västmanlands län är det också bara fostervattensprov som gäller. Sen har jag ingen tidigare erfarenhet härifrån då jag bara bott i Västerås 1,5 år. Barnmorskan jag har på spec.mödravård är jättebra iaf :) Gynläkaren jag träffade inför fvp blev jag inte så förtjust i. Får se i morgon efter fvp vad jag tycker....  Hade jag kunnat göra kub så hade jag gjort det innan jag bestämt mig för fvp, men nu hade jag ju inget val. Lite tråkigt tycker jag.

Ja vi bor ju grannar i tydligen den snåla delen av Sverige..
    Tycker det är upprörande att du inte hade ngt annat val...fostervattenprov är ju inte så "bara" att göra. Det är säkert ingen fara men jag är spruträdd så för mig hade moderkaksprov varit att föredra...

Håller tummar och tår för att det går bra, uppdatera oss sen om din upplevelse. Lycka till imorrn!
  • Snorpan7801

Är så glad just nu fick svar på moderkaksprovet och allt såg bra ut!!! Äntligen kanske man kan få njuta av att vara gravid nu

• Patricia4
    Snorpan7801 skrev 2014-01-07 14:19:01 följande:

Är så glad just nu smile1.gif fick svar på moderkaksprovet och allt såg bra ut!!! Äntligen kanske man kan få njuta av att vara gravid nu smile1.gif

Underbart!! Njut nu!!
  • jenny gr

Hej, är xå ny i tråden, är 38 & väntar mitt 3:e barn. Har 2 sen tidigare med en annan man. 2 killar, 11 & 7 år plus 2 bonuskillar, 10 & 7 år. Är super gravid, BF 1:a feb. Hade glömt hur jobbig sista månaden är, man är så otymplig, klumpig & andfådd! Samt sover dåligt. Samtidigt som man vet att det inte är så långt kvar tills man får hålla sitt lilla knyte i famnen. Kul att få höra om andra i snarlika åldrar! Någon som bor i Sthlm?

• Kaa76

Här fortsätter det med blödningar av och till :(  Var inne i torsdags, och då såg allt bra ut, hjärtat slog som det skulle osv.  I går började jag blöda igen, blödde i två,tre timmar, men sedan slutade det igen. (så som det gjort de andra gångerna med.) Men det skrämmer ju skiten ur mig varje gång!  Mådde inte alls så illa i går som jag gjort innan heller, samma sak idag. Fast nyss så spydde jag, så det är nog ok ändå, men det är rätt tärande med dessa förbaskade blödningar.
    Jag skall på inskrivning på MVC i morgon, hoppas de kan hålla lite mer koll på det där, känner att jag inte riktigt orkar med denna oro :(

• Scarlett01
    Kaa76 skrev 2014-01-07 16:03:00 följande:
    Här fortsätter det med blödningar av och till :(  Var inne i torsdags, och då såg allt bra ut, hjärtat slog som det skulle osv.  I går började jag blöda igen, blödde i två,tre timmar, men sedan slutade det igen. (så som det gjort de andra gångerna med.) Men det skrämmer ju skiten ur mig varje gång!  Mådde inte alls så illa i går som jag gjort innan heller, samma sak idag. Fast nyss så spydde jag, så det är nog ok ändå, men det är rätt tärande med dessa förbaskade blödningar.

Jag skall på inskrivning på MVC i morgon, hoppas de kan hålla lite mer koll på det där, känner att jag inte riktigt orkar med denna oro :(

Usch vad jobbigt. Förstår din oro. Hoppas de kan erbjuda lite tätare kontroller så du kan få lite ro, speciellt eftersom du redan varit med om flera mf. Jag har själv inte blödit nåt, men två på mitt jobb blödde till och från genom hela sina graviditeter, och de födde båda friska fina barn Håller tummar att allt ska gå bra!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35