• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Tezza

Tråkigt att höra att de inte går vägen för alla! själv är jag nu i v 21! Och mår förhållandevis bra, har dock foglossning!! Min son föddes i v 32, så nu hoppas jag bara att de går vägen denna gång!! Kanske därför jag inte oroar mig denna graviditet!! Men känns som oron kanske kommer när jag börjar närma mig v 30!! Håller alla tummar för er andra att allt går bra!!

• Kaa76
    Granada skrev 2014-01-05 13:15:06 följande:
    Det gick âr skogen. 3:e MA't pâ raken Hade stannat av i v 8. Orkar man försöka igen?

Beklagar! Vad jobbigt :( Fick två missfall på raken nu i höstas, men nu verkar det gå vägen (eller ja, allt ser i alla fall bra ut just nu.)  Det tär en massa på en.  Jag har också barn sedan innan men de tyckte ändå att missfalls utredning var något jag borde göra (innan de konstaterat att allt såg bra ut denna gång.) så du kanske skall höra dig för?  Det tär något fruktansvärt på en när det upprepas :(
  • Insanejane77
    Granada skrev 2014-01-05 13:52:39 följande:
    Gjorde du nâgon utredning? Känslan säger mig att det är otur, det känns inte som nâgot är fel(inga proppar i moderkaka eller fel pâ de missfallsrester som analysterats tidiagre tex). Ja ja, en dag i taget..

Nej ingen "riktig" för endast två är konstaterade MA hos sjukvården, ett blev ett missfall som avslutades av sig själv, tidigt. Men jag har hela tiden trott att något var fel och lyckades sedan övertyga en läkare på sjukhuset att ta de blodprover på mig som man gör vid missfallsutredning och inget fel hittades. Hon var snäll nog att skriva ut progesteron åt mig samt trombyl, Trombyl skulle jag ändå få äta pga mitt tidigare HELLP. Dom verkar ha gjort susen iaf för jag började ta min medicin så fort jag fick ett plus några dagar innan BIM. 

Det har varit ca 6 månader mellan mina missfall så jag tror inte att det kan ha varit missfallsrester i mitt fall utan jag tror med på trombylen isf. Jag minns att med min första graviditet i början när jag inte visste att jag var gravid, så åt jag ipren nästan dagligen för jag hade sån huvudvärk. Vid nästkommande graviditeter visste jag ju att det var farligt och jag upptäckte tidigare att jag var gravid än jag gjorde första gången då jag upptäckte det i v 7-8 nån gång. Jag har ätit järntabletter i åratal och har haft väldigt bra järnvärden och det kanske helt enkelt var så att mitt blod var för tjockt eller nåt. 

Men säger din känsla dig att det är otur du har så är det säkert det. Kan du få missfallsutredning eller liknande?

• Granada
    Kaa76 skrev 2014-01-05 14:09:46 följande:

Beklagar! Vad jobbigt :( Fick två missfall på raken nu i höstas, men nu verkar det gå vägen (eller ja, allt ser i alla fall bra ut just nu.)  Det tär en massa på en.  Jag har också barn sedan innan men de tyckte ändå att missfalls utredning var något jag borde göra (innan de konstaterat att allt såg bra ut denna gång.) så du kanske skall höra dig för?  Det tär något fruktansvärt på en när det upprepas :(
    Tack, jag ska absolut frâga vid uppföljningen. Har även en möjlighet till privat sjukvârdsförsäkring genom jobbet och ska nog ta den dâ det ger en del förmâner när det gäller graviditer och uppföljning  
  • zizuna

Har nu haft väldigt mycket yryck mer mot blygbena och jar jätte ont där. Kännt att han borrar ner sig mer och mer men behöver det betyda att jag kommer föda tidigare eller har ni andra samma känsla där nere. Typ att snart kommer väl huvudet ut :/ hade fler sammandragningar igår men ej alls idag. Tusen tack i förhand för alla svar och råd/tipsen.

är i vecka 32

• Patricia4
    zizuna skrev 2014-01-05 18:13:45 följande:

Har nu haft väldigt mycket yryck mer mot blygbena och jar jätte ont där. Kännt att han borrar ner sig mer och mer men behöver det betyda att jag kommer föda tidigare eller har ni andra samma känsla där nere. Typ att snart kommer väl huvudet ut :/ hade fler sammandragningar igår men ej alls idag. Tusen tack i förhand för alla svar och råd/tipsen.

är i vecka 32

Hej

Så hade jag med min son sista 6 veckorna. Foglossningen gjorde att jag fick ont i blygdbenet och hans huvud låg långt ner så jag hade svårt att gå sista mån. Eftersom det var min tredje hade jag mycket sammandragningar också. Men han kom 39+4 ! Har du foglossning ?
  • Snorpan7801
    Granada skrev 2014-01-05 13:15:06 följande:
    Det gick âr skogen. 3:e MA't pâ raken Hade stannat av i v 8. Orkar man försöka igen?

Beklagar! Så tråkigt:( hoppas du orkar igen
  • MiCorazon
    zizuna skrev 2014-01-05 18:13:45 följande:
    är i vecka 32
    Jag är i vecka 31 och har jättemycket sammandragningar och värkar och känner också som dig ibland. Vet inte om det beror på åldern, är 35 år, men hoppas själv på att bebisen stannar lite längre. Dock känns det skönt att man ändå kommit ganska långt i graviditeten så den största risken för en prematur förlossning har minskat. Alltså att bebisen är ju faktiskt ganska klar nu och det brukar inte bli några problem om de kommer för tidigt efter v 30.
    Jag kan knappt göra något på dagarna utan att det börjar göra ont så hoppas de sista veckorna kommer gå snabbt.
    Försök vila så mycket och stressa ner. 

:)
  • zizuna

Hej igen

ja jag har nog foglossning men har haft det värre med mina andra barn. Känns mest jobbigt nu när man ska försöka gå så gör det jätte ont där nere samt att ens försöka vända sig i sängen är ej jätte process för baken och underlivet är så ömma och gör jätte ont där. Ja jag är ej rädd att han ska komma tidigare men helst vill jag iaf hinna gå till vecka 35-36 :D

mina andra 3 föddes

1. 39+4 23h

2. 38+6 11h

3. 38+5 6h

Alla startades av sig själv med värkar :)

Patricia4 skrev 2014-01-05 18:23:13 följande:
    Hej

Så hade jag med min son sista 6 veckorna. Foglossningen gjorde att jag fick ont i blygdbenet och hans huvud låg långt ner så jag hade svårt att gå sista mån. Eftersom det var min tredje hade jag mycket sammandragningar också. Men han kom 39+4 ! Har du foglossning ?

• zizuna

Jag har helt underbar sambo som gör allt för mig så jag får vila och bara ta det lugnt :)

Fast ibland kan jag bara ej låta bli att hjälpa till. Men som sagt jag hoppas också att denna sista tiden ska gå väldigt fort för saknaden är enorm efter sonen och att få en bebis igen efter så många år :)

MiCorazon skrev 2014-01-05 18:28:01 följande:
    Jag är i vecka 31 och har jättemycket sammandragningar och värkar och känner också som dig ibland. Vet inte om det beror på åldern, är 35 år, men hoppas själv på att bebisen stannar lite längre. Dock känns det skönt att man ändå kommit ganska långt i graviditeten så den största risken för en prematur förlossning har minskat. Alltså att bebisen är ju faktiskt ganska klar nu och det brukar inte bli några problem om de kommer för tidigt efter v 30.

Jag kan knappt göra något på dagarna utan att det börjar göra ont så hoppas de sista veckorna kommer gå snabbt.

Försök vila så mycket och stressa ner. 

:)

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35