• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Nicki2011

Hej!

Jag smygkikar lite i er tråd, då jag om några dagar HOPPAS att jag får hoppa in här!! Glad

Jag vill bara skriva en sak innan! För ca 5 år sedan födde min väninna ett barn med Down Syndrom! Hon var då 36 år! Samma år hon födde denna härliga lilla tjej, var det sex stycken som fick Downs syndrom! Jag kan tillägga att det endast var hon som var över 30 år! Resten av mammorna var alltså under 30 år!!
    Bara så att ni vet!!!! {#emotions_dlg.flower}

• Granada

Det gick âr skogen. 3:e MA't pâ raken Hade stannat av i v 8. Orkar man försöka igen?

• Granada
    Patricia4 skrev 2014-01-04 14:39:10 följande:
    Hej
    Välkommen ,vad kul med så många nya! Känner igen mig med att knappt våga sig in i trådar.. Men den här tråden startade jag redan med förra graviditeten som slutade med missfall men den känns självklar och med härligt gäng med mycket erfarenheter.
    Så du bor utomlands? Älskar Spanien, favorit resmålet för vår familj. Min yngsta pojke är 6 år :)

Nyfiken på ditt hemlösa djur projekt, hur funkar det??
    Projekte funkar sâ där Alla hemlösa d¡jur som kommer hem till mig fâr stanna Har 5 hundar och 10 katter just nu. Även 10 "vildkatter" som jag kastrerat och matar men de kommer inte in i huset. De är för skygga. Har en liten fadder verksamhet med nâgra faddrar som stödjer ekonomiskt men det är inte sâ mycket, men bättre än inget
  • Snowgirl

Granada, Så ledsamt Nu bor du inte i Sverige, men här kan man få göra missfallsutredning efter tre missfall. Annars kan du kanske söka privat? Jag har hört att de ofta är bättre på dessa utredningar utomlands. Jag förstår tankarna om att orka försöka igen, men ta inget beslut nu. Låt sorgen ta den tid det tar och fundera senare på hur ni ska göra sedan är mitt råd. En varm kram till dig!

• Insanejane77
    Snowgirl skrev 2014-01-04 11:50:34 följande:
    Insanejane, Fy vad ledsamt Hoppas verkligen att det ska gå bra för dig nu. Bra att du får ordentliga kontroller. Det är helt fruktansvärt att du inte blev trodd av vården. En i min närhet var med om liknande. Skillnaden var att de hann få ut hennes bebis i tid, men det var på håret och efteråt diagnostiserades hon med hellp fast de hade avfärdat det från början. Våran lille dog troligtvis pga att jag har en balanserad translokation på två kromosomer som kan ge en allvarlig kromosomavvikelse hos barnet. Pga detta kommer vi att göra fostervattensprov även med det här barnet. Jag är glad över att vara gravid, men det blir inte på riktigt förrän vi har fått svar på fostervattensprovet. Om vi kommer så långt. Många gånger slutar den här kromosomavvikelsen med missfall. Jag tror att man måste tillåta sig själv att vara orolig när man känner så och passa på att vara glad när det bra dagar. Har du någon kurator- eller psykolog kontakt? Jag känner att jag klarar mig bra nu, men det går lättare när vi redan har ett barn hos oss. Kram!

Tack! Förstår att du tar det lugnt med att bli glad eller ta graviditeten på riktigt tills fostervattensprovet är klart, jag känner samma sak men med RUL. Jag har RUL den 22e januari, när ska du göra ditt fostervattensprov? Förstår att du gör fvp med tanke på kromosonavvikelsen sist men för mig som fick 1/6000 på alla risker på kub så är det inte riktigt värt missfallsrisken även om den är liten. Men jag har ofta tänkt att jag ändå borde göra det med tanke på min ålder.

Jag har haft psykologkontakt i några år innan min dotter dog så jag hade rätt verktyg i bagaget för att hantera situationen och mitt tänkande. 
    Vi har haft otur nog nu får det vara nog med elände! Den här gången går det säkert bra för oss båda ska du se! {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77
    Leppardette skrev 2014-01-05 00:28:45 följande:

Fy f-n, rent ut sagt! Det är sånt där som gör att det minimala förtroendet man har för vården minskar ännu mer. Lider verkligen med dig, otroligt starkt att du törs försöka igen! LYCKA TILL-KRAM!
    Tack! Ja man litar inte på vården direkt efter allt man varit med om men jag vill inte låta den rädslan styra mitt liv så jag försöker igen en sista gång :) {#emotions_dlg.flower}
  • Granada
    Snowgirl skrev 2014-01-05 13:22:32 följande:
    Granada, Så ledsamt Nu bor du inte i Sverige, men här kan man få göra missfallsutredning efter tre missfall. Annars kan du kanske söka privat? Jag har hört att de ofta är bättre på dessa utredningar utomlands. Jag förstår tankarna om att orka försöka igen, men ta inget beslut nu. Låt sorgen ta den tid det tar och fundera senare på hur ni ska göra sedan är mitt råd. En varm kram till dig!
    Ja, jag vet inte... Med 2 friska barn efter normala graviditeter vet jag inte vilken hjälp man kan fâ. Jag är ändâ 39 sâ det kan vara ren "otur" . Vi försöker säkert igen. Jag har ju hittills blivit gravid pâ 1:a försöket alla 5 gânger sâ tillslut ska det väl gâ hela vägen med en 3:a ocksâ?
  • Insanejane77
    Granada skrev 2014-01-05 13:15:06 följande:
    Det gick âr skogen. 3:e MA't pâ raken Hade stannat av i v 8. Orkar man försöka igen?
    Åh vad tråkigt, beklagar! Rynkar på näsan Om det är någon tröst så hade jag med tre missfall på raken och sitter och och jäser i v 17 plötsligt med min 5e graviditet. Hoppas det tar sig fort igen! Lycka till{#emotions_dlg.flower}
  • Granada
    Insanejane77 skrev 2014-01-05 13:41:12 följande:
    Åh vad tråkigt, beklagar! Rynkar på näsan Om det är någon tröst så hade jag med tre missfall på raken och sitter och och jäser i v 17 plötsligt med min 5e graviditet. Hoppas det tar sig fort igen! Lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Gjorde du nâgon utredning? Känslan säger mig att det är otur, det känns inte som nâgot är fel(inga proppar i moderkaka eller fel pâ de missfallsrester som analysterats tidiagre tex). Ja ja, en dag i taget..
  • Patricia4

Granada: fan va orättvist och sorgligt! Hoppas ni orkar igen ! Tur att du har lätt att bli gravid iaf. Kram

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35