• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Viewmount

Jag flyttade hit med vår då tvååring efter att ha bott i Storbritannien. Vi fick retroaktivt barnbidrag från det vi hade skickat in papperna till FK om inskrivning,inte från det att barnet föddes. Blev väl typ 1000kr extra första månaden. Tycker det är helt rätt, vi hade ju bott i Sverige sen dess och då har man ju som alla andra rätt till barnbidrag.

Vi hade också alla föräldrapenningsdagar att ta ut. Kanske skulle räcka och vara mer rättvist om man fick hälften om man kommer hit när barnen är lite äldre. Fast bra för oss:)

• Anonym (fel.)

Det är fel. Dom får inte barnbidrag retroaktivt för alla år barnet är gammalt, utan barnbidraget ges från det att barnet registreras i sverige och framåt, samma som för svenska barn.
    Samma med föräldrapenningen.

• Litet My
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 23:11:58 följande:

DU borde nog lugna ner dig lite, du vet INGET om mig. Men jag kan berätta.........

Jag har det senaste året...

Blivit dumpad av sambon som träffade en ny, typ 4 dagar före jul förra året.........
    Förlorat min son...... fam.hem
    sedan försökt rädda honom som innebar att jag har suttit i fängelse, räddade honom iaf

förlorat min katt, mina vänner......... och nu för en vecka sedan dog min bästa vän sedan 20 år, det var droppen...... klarar inte mer..... men det finns mer....
    Har inget jobb och INGA pengar, jag kommer sitta ensam i jul........ utan mat - är du nöjd nu!

Min far dog förra året och nu är min mamma döende i cancer.

NU vet du mitt liv- din tuffa jävel!

jag har inget jobb, inga pengar och hjälper inte soc mig så är jag hemlös innan jul.
    Och då känns det bättre att vara missundsam mot en grupp som i de flesta fall haft det värre än du själv? Liksom en kick av att "sparka neråt", för inte gnäller du då över politikernas liv i lyx.
  • Psychopath

Jaja, alla bara flyttar hit för att de vill ha pengar, de sitter säkert på sina nerbombade internetkaféer mitt bland alla dödsoffer och googlar på reglerna för svenskt barnbidrag och föräldrapenning. Är ni på riktigt? Idioter. 

• Litet My
    Psychopath skrev 2013-12-20 10:26:57 följande:
    Jaja, alla bara flyttar hit för att de vill ha pengar, de sitter säkert på sina nerbombade internetkaféer mitt bland alla dödsoffer och googlar på reglerna för svenskt barnbidrag och föräldrapenning. Är ni på riktigt? Idioter. 
  • Psychopath
    Anonym (aa) skrev 2013-12-20 10:04:17 följande:
    Jag har inte läst hela tråden så kanske någon svarat redan på det. Jag är invandrare som kom hit när jag var 9 år och syskonen var 7 respektive 1 år. Mamma fick aldrig föräldrapenning för någon av barnen och barnbidrag som hon fick för oss drogs bort automatiskt från socialbidraget fick aldrig något retroaktivt. Däremot fick vi hemutrustningslån från csn som mamma har betalat tillbaka så fort hon börjat jobba. Jag kan inte påstå att det daltades med oss invandrare trots att mamma kom ensamstående med tre barn som har sett sin far och närmaste familjen mördas. Innan man fattade vad som hände var man i en okänd land och lärde sig ett nytt språk. Mamma fick jobb rätt så fort och då fick hon inte en krona från socialen. Alla ensamstående med 2-3 barn fattar hur tufft det var men det gick om man prioriterade rätt. Jag är tacksam för allt i alla fall ska inte klaga på något, här fick vi en chans att leva. Idag är jag och mina syskon vuxna med egna familjer och vi jobbar och betalar skatt som alla svenskar. Det är svårt att veta vem man är idag. Det känns att vi är splittrade. Här ses man inte som en svensk och när man åker till sitt ursprungsland säger dem titta där har svenskarna kommit. Man är ju inte accepterad nånstans och det är nog många invandrare som känner så. Barnen är små fortfarande och jag är livrädd hur de ska behandlas när de blir stora och hur blir det med deras identitet. Förlåt för ett långt inlägg och ber om ursäkt ifall det förekommer stavfel är duktig på stavning i vanliga fall men när man är upprörd och skriver snabbt på mobilen så händer det. Tackar Sverige och de goda svenska människor som gav oss en chans.
    Så länge inte SD tagit över när dina (och mina) barn växer upp så är det nog ingen fara med hur de kommer bli behandlade, det som är oroande är om SD får fler röster... Men även om de skulle ha styret i några år så är jag säker på att folk efter det kommer se alla negativa konsekvenser och därmed inte välja om dem vid nästa val. 
  • Fenna
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 00:42:00 följande:
    Hej Hermansson (och övriga),

Dina länkar gäller asylsökande, vilka inte tråden handlar om. Föräldrapenning ges inte till asylsökande.

För invandrare gäller dock samma regler som för svenskar; 480 dagar/barm, som ska tas ut innan barnet är 8 år. Ersättningen ges på 3 nivåer, men för invandrare som inte arbetat blir den på lägsta nivån (180kr/dag i 90 dagar, 225 kr/dag 390 dagar). Och ja, den ges retroaktivt, men maximalt till barnet är 8 år. Visst går det att utnyttja och personligen tycker jag att regeln är idiotisk, men min personliga erfarenhet är att det inte utnyttjas så mycket? 

(För ett barn blir det alltså totalt 103 950 kr på knappt 16 månader; dvs 6497kr/mån (exkl. jämställdhetsbonus).)
    Jag tycker regeln verkar jättekonstig. Bor själv utomlands, sa om jag ville skulle jag alltsa kunna ta ut full föräldrapenning här det första aret, sen jobba nagra manader i Sverige och därefter ta ut ytterligare 12-14 manader i där? Har dock inga planer pa att flytta tillbaka till Sverige.
  • Anonym (gg)
    Fenna skrev 2013-12-20 10:37:49 följande:
    Jag tycker regeln verkar jättekonstig. Bor själv utomlands, sa om jag ville skulle jag alltsa kunna ta ut full föräldrapenning här det första aret, sen jobba nagra manader i Sverige och därefter ta ut ytterligare 12-14 manader i där? Har dock inga planer pa att flytta tillbaka till Sverige.
    Nej, det skulle du inte. Har du haft föräldraledigt i ett annat land så får du inte det i Sverige.
  • Errol Flynn
    Psychopath skrev 2013-12-20 10:26:57 följande:

I Syrien och i syriska flyktingläger i grannländerna talas det mycket om Sverige eftersom vi är det enda landet i världen som ger PUT till alla som lyckas ta sig hit. Arabiska tidningar har slagit upp det ganska stort också så folk väljer Sverige medvetet. Våra generösa bidrag är vi kända för sen tidigare. Tror du även att det är en slump att 52% av alla somalier som kommit till Europa hamnat i Sverige? Det finns många länder att söka asyl på vägen i. Många söker sig vidare från ex Italien för att de måste jobba där, det behöver du inte i Sverige.
    Sverige är ett medvetet val för många. Löjligt att låtsas som annat.
  • Anonym (jobbar med det)

Jag älskar verkligen sådana här diskussioner! :)

SÅ kul att se att snälla Sveriges politik inte fungerar och att konflikträdda politiker som vägrar ta i frågan för att det blir hus i helvette och attackerade som "rasist" för att man vågar tala om problematiken som finns.
    För låt oss inse, fler och fler blir arbetslösa, hårdare utredning för svenskar som faktiskt arbetat upp en standard i sitt liv, måste nu sälja av allt de äger och har för att få sk. socialbidrag, allt blir dyrare och det är mycket svårare idag att få ett arbete än vad det var när Sverige faktiskt behövde "arbetskraft".
    Dessa svenskar sitter nu och "tittar på" hur nysvenskar kommer hit och bara får ALLT serveras, för låt oss vara ärliga, det är så det uppfattas!
    Sverigedemokraterna som är ett gäng samling av bönder, har nu blivit det TREDJE STÖRSTA PARTI i Sverige.. HALLÅ?!? Är detta inte en signal till våra fega politiker? Det finns ett missnöje hos medborgarna! Det är kanske inte invandrarnas fel, men det är systemet!
    Det kommer hit en familj utifrån, etableringsersättning, bostadserättning, bostadsbidrag, full föräldrapenning, barnbidrag.. när dessa ersättningar är slut, så fortsätter det på socialbidrag... För någon som inte arbetat en dag i sitt liv, är detta tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen, vilket är ganska rättvist..
    En familj i Sverige som har arbetat upp sig med volvo, villa och hund, där båda blir arbetslösa, får gå ner i inkomst till 80%, fortsätter arbetslösheten så kan inkomsten gå ner till 65%, vi ska inte prata om att någon av de vuxna blir sjuka, reglerna idag gör det inte lätt... den familjen som en gång haft det hyggligt, har nu samma standard som en familj som precis kom hit till Sverige.. och det är HÄR det är orättvist!

Vad folk inte förstår är att Sveriges politiker tar inte hand om sina egna arbetslösa, bostadslösa eller svårt sjuka, utan hämtar hit mer som nu dessutom är krigsskadade, psykiskt sjuka och ..
    Akademiker, sjuksköterskor, läkare och "de kompetenta" flyttar härifrån då det inte finns företag eller arbete som ger dessa vad de förtjänar och in kommer folk som måste lära sig hålla i en penna.

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare