• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • jeanette02
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 22:54:59 följande:

Jag har jobbat och betalat skatt i 37 år...... räcker det jämfört med invandrarna som har gjort  - INGET!
    När var du utanför dörren senast?
    Jag ser utlandsfödda som arbetar överallt. De är busschaufförer, läkare, industriarbetare you name it.
    Givetvis  finns de som lurar systemet både svenskar och utlandsfödda. 
  • Klotjohan
    Mosen skrev 2013-12-20 11:55:48 följande:
    Jag ger upp, men allvarligt så skäms jag över att människor som har gått i skola i Sverige är så jävla obegåvade att dessa åsikter finns idag. Man kan hitta på allt möjligt, men att försöka beskylla invandrare för problemen vi har i Sverige idag är inte bara skamligt, det är också fult och ohederligt. 

Sen att tro på dåligt underbyggd statistik för att man är bitter över sitt eget liv, det är också väldigt pinsamt.

När våra barn är vuxna kan man vara stolt om man kan säga att man stod upp mot den här skiten, och kämpade för allas lika värde, så det tänker jag fortsätta med. Lycka till med livet, och god jävla jul (va, får man fira de i det här jävla landet längre?).
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (Ofelia) skrev 2013-12-20 12:25:45 följande:
    Måste svida för dem att även adoptivföräldrar får samma möjlighet oavsett hur gammalt barnet är.

Kommer man dessutom direkt från ett krig/oroshärd så vet jag få som har ett större behov av att vara hemma och landa än de.

Ja men då är det kanske bättre att ha möjlighet att ha generösare regler för just de som anses behöva det extra mycket. Om man adopterar en 4-åring kanske de behöver vara hemma med sina föräldrar lite extra länge, men en 7-åring kanske bör gå i skolan? En barnfamilj som upplevt krig kanske behöver vara hemma länge men den återvändande svenskan med sin engelska man och deras barn på 4 och 6 kanske inte behöver vara hemma i 2.5 år...
  • Klotjohan
    BusJohanna skrev 2013-12-20 12:41:16 följande:
    Och att rösta på sd är ju bara pinsamt!
    Har ni sett inslaget med sds förstenamn i Karlstad? Gör det!!!
    Hon var ju åtminstone där på KF-mötena under 3 år även om hon aldrig förstod vad de gjorde eller hade förmåga att sätta sig in i något. I min kommun uteblev SDs samtliga ledamöter och ersättare från budgetdebatten. Det är trovärdigt av ett "vågmästarparti" när budgetramarna ska beslutas för 4 år och nästa alla partier lägger yrkanden om tillägg för att påverka fördelningen. Men sossarna var glada för de fick bifall för alla sina yrkanden och SD kunde inte stoppa något förslag genom att rösta med alliansen. 

Röstar man på SD så är det en tyst protest mot något man är missnöjd med för man kan inte förvänta sig något resultat av dom. 
  • Anonym (utländsk)
    Polly74 skrev 2013-12-20 12:56:33 följande:
    Nej, det fås absolut inget retroaktivt barnbidrag för invandrare. Det fås vanligt barnbidrag EFTER att barnet fått uppehållstillstånd, och EFTER att familjen flyttat från sitt asylboende och blivit folkbokförda på egen adress, och EFTER att Migrationsverket slutat betala de ca 20 kronor/barn och dag som ska räcka till kläder, skor, mat et cetera för barnets räkning.

Och jag arbetar med dessa och liknande frågor, så jag vet. Oavsett vad som står på nätet så är det ovanstående som gäller.
  • Errol Flynn
    Anonym (Ofelia) skrev 2013-12-20 12:23:56 följande:
    Jag känner svenskar som drar upp hur deras landsmän beter sig...sooo?

Inget so.
  • Lejonmamman01
    Anonym (df) skrev 2013-12-20 12:42:55 följande:
    ja om deras första namn på listan är som hon då vet man ju hur de som röstar på sd är...

Men nu har hon ju avgått efter tre år, nu sitter hon bara i tingsrätten... Skrämmande.
    Ja, det där var tråkigt. Men hon är EN person. Och det KAN vara så att hon bara blev ställd av att bli intervjuad och inte hittade orden just då. Det har ju varit lätt att få en plats för Sd i kommuner och landsting, eftersom folk - och speciellt då människor med höga poster inom statusyrken, som ger vana att tala och uttrycka sig och argumentera för sig - ofta inte vågar ställa upp av rädsla för repressalier.

Men visst, jag medger att jag också tycker att tre år i KF borde ha gett henne en större vana och säkerhet, än den hon visade prov på...
  • Anonym (df)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 13:04:37 följande:
    Ja, det där var tråkigt. Men hon är EN person. Och det KAN vara så att hon bara blev ställd av att bli intervjuad och inte hittade orden just då. Det har ju varit lätt att få en plats för Sd i kommuner och landsting, eftersom folk - och speciellt då människor med höga poster inom statusyrken, som ger vana att tala och uttrycka sig och argumentera för sig - ofta inte vågar ställa upp av rädsla för repressalier.

Men visst, jag medger att jag också tycker att tre år i KF borde ha gett henne en större vana och säkerhet, än den hon visade prov på...
    ja fast hon är ju inte ensam.. Finns ju massor av exempel? På både totalt okunnande och på helt utebliven.
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 12:43:02 följande:
    Hej,

jag är väldigt nyfiken på källor på att invandringen är en pluspost under ett 7-årsperspektiv. Har du sådana? Det är tyvärr väldigt svårt att få fram vad vi tjänar, alt. betalar för invandring, då det inte är helt politiskt korrekt att diskutera det. SD har efterfrågat en undersökning om vad vi tjänar/betalar, men riksdagen vill inte räkna på det.

I Norge har man visat att INGA invandrare (alltså inte ens nordbor, som arbetar från dag 1) är en pluspost, dock går vissa plu/minus noll. Och Norge är ju fortfarande i behov av arbetskraft...

Jag tycker vi ska ha en hög invandring; vilket vi har idag. Människor ska inte behöva dö pga religion, förföljelse eller krig m.m. Men att hävda att vi TJÄNAR pengar på att ta in dem får jag inte ihop. Sverige är ett rikt land, och vi har råd att hjälpa; alltså ska vi göra det. Men med den arbetslöshet och konjunktur vi har idag har jag inte läst en enda undersökning (jag har läst många) som visar att ökad invandring bidrar positivt till ekonomin.

Istället tycker jag att man måste försöka förstå människor som hävdar att "allt" blir sämre pga vår invandringspolitik. Det de upplever är att skola, vård och omsorg blivit sämre, och närområden mer otrygga. Det beror på att de sektorerna inte fått så mycket resurser som de behöver, vilket i sin tur beror på att andra sektorer kräver pengar. Introduktionsersättningen samt försörjningsstöd till invandrare är tyvärr stora budgetposter, som måste få kosta, det är det man måste få dem att förstå. Naturligtvis kan vi inte räkna med en perfekt skola och sjukvård när fler ska dela på samma budget, men det är fortfarande tillräckligt bra. Tycker jag . Helt klart bättre än alternativet; att människor svälter ihjäl eller dör i krig. Vi måste bara förstå att naturligtvis kan vi inte ha det lika bra som tidigare, men det viktiga är att ingen ska behöva ha det riktigt dåligt. Lite SOLIDARITET helt enkelt....

Hur kan en nordbo som jobbar från dag1 INTE vara en plusposterna?! En vuxen människa som inte fått bidrag och fått all skolgång, utbildning och sjukvård betald o ett annat land och som betalar in skatt från dag 1, hur kan detta vara en minuspost för samhället? Bara undrar...
  • Errol Flynn
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 12:43:02 följande:

Hej,

jag är väldigt nyfiken på källor på att invandringen är en pluspost under ett 7-årsperspektiv. Har du sådana? Det är tyvärr väldigt svårt att få fram vad vi tjänar, alt. betalar för invandring, då det inte är helt politiskt korrekt att diskutera det. SD har efterfrågat en undersökning om vad vi tjänar/betalar, men riksdagen vill inte räkna på det.

I Norge har man visat att INGA invandrare (alltså inte ens nordbor, som arbetar från dag 1) är en pluspost, dock går vissa plu/minus noll. Och Norge är ju fortfarande i behov av arbetskraft...

Jag tycker vi ska ha en hög invandring; vilket vi har idag. Människor ska inte behöva dö pga religion, förföljelse eller krig m.m. Men att hävda att vi TJÄNAR pengar på att ta in dem får jag inte ihop. Sverige är ett rikt land, och vi har råd att hjälpa; alltså ska vi göra det. Men med den arbetslöshet och konjunktur vi har idag har jag inte läst en enda undersökning (jag har läst många) som visar att ökad invandring bidrar positivt till ekonomin.

Istället tycker jag att man måste försöka förstå människor som hävdar att "allt" blir sämre pga vår invandringspolitik. Det de upplever är att skola, vård och omsorg blivit sämre, och närområden mer otrygga. Det beror på att de sektorerna inte fått så mycket resurser som de behöver, vilket i sin tur beror på att andra sektorer kräver pengar. Introduktionsersättningen samt försörjningsstöd till invandrare är tyvärr stora budgetposter, som måste få kosta, det är det man måste få dem att förstå. Naturligtvis kan vi inte räkna med en perfekt skola och sjukvård när fler ska dela på samma budget, men det är fortfarande tillräckligt bra. Tycker jag . Helt klart bättre än alternativet; att människor svälter ihjäl eller dör i krig. Vi måste bara förstå att naturligtvis kan vi inte ha det lika bra som tidigare, men det viktiga är att ingen ska behöva ha det riktigt dåligt. Lite SOLIDARITET helt enkelt....
    http://www.tino.us/2013/11/

En fruktansvärt klarsynt blogg.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare