Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 12:43:02 följande:
Hej,
jag är väldigt nyfiken på källor på att invandringen är en pluspost under ett 7-årsperspektiv. Har du sådana? Det är tyvärr väldigt svårt att få fram vad vi tjänar, alt. betalar för invandring, då det inte är helt politiskt korrekt att diskutera det. SD har efterfrågat en undersökning om vad vi tjänar/betalar, men riksdagen vill inte räkna på det.
I Norge har man visat att INGA invandrare (alltså inte ens nordbor, som arbetar från dag 1) är en pluspost, dock går vissa plu/minus noll. Och Norge är ju fortfarande i behov av arbetskraft...
Jag tycker vi ska ha en hög invandring; vilket vi har idag. Människor ska inte behöva dö pga religion, förföljelse eller krig m.m. Men att hävda att vi TJÄNAR pengar på att ta in dem får jag inte ihop. Sverige är ett rikt land, och vi har råd att hjälpa; alltså ska vi göra det. Men med den arbetslöshet och konjunktur vi har idag har jag inte läst en enda undersökning (jag har läst många) som visar att ökad invandring bidrar positivt till ekonomin.
Istället tycker jag att man måste försöka förstå människor som hävdar att "allt" blir sämre pga vår invandringspolitik. Det de upplever är att skola, vård och omsorg blivit sämre, och närområden mer otrygga. Det beror på att de sektorerna inte fått så mycket resurser som de behöver, vilket i sin tur beror på att andra sektorer kräver pengar. Introduktionsersättningen samt försörjningsstöd till invandrare är tyvärr stora budgetposter, som måste få kosta, det är det man måste få dem att förstå. Naturligtvis kan vi inte räkna med en perfekt skola och sjukvård när fler ska dela på samma budget, men det är fortfarande tillräckligt bra. Tycker jag . Helt klart bättre än alternativet; att människor svälter ihjäl eller dör i krig. Vi måste bara förstå att naturligtvis kan vi inte ha det lika bra som tidigare, men det viktiga är att ingen ska behöva ha det riktigt dåligt. Lite SOLIDARITET helt enkelt....
Hur kan en nordbo som jobbar från dag1 INTE vara en plusposterna?! En vuxen människa som inte fått bidrag och fått all skolgång, utbildning och sjukvård betald o ett annat land och som betalar in skatt från dag 1, hur kan detta vara en minuspost för samhället? Bara undrar...