• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • city cat
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-19 22:53:53 följande:
    Tusen gånger hellre vill jag att mina skattepengar går till traumatiserade barn än till en missunnsam idiot på FL...!
    Fnudden for president
  • Anonym (L)

Det där är inte sant, så du kan vara helt lugn ts. Sen undrar jag hur invandrarna kan beskyllas för att soc tog ditt barn, för att du ska sitta i fängelse och för att din vän dog?  Hade detta inte inträffat om Sverige inte tagit emot invandrare?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 00:42:00 följande:
    Hej Hermansson (och övriga), Dina länkar gäller asylsökande, vilka inte tråden handlar om. Föräldrapenning ges inte till asylsökande. För invandrare gäller dock samma regler som för svenskar; 480 dagar/barm, som ska tas ut innan barnet är 8 år. Ersättningen ges på 3 nivåer, men för invandrare som inte arbetat blir den på lägsta nivån (180kr/dag i 90 dagar, 225 kr/dag 390 dagar). Och ja, den ges retroaktivt, men maximalt till barnet är 8 år. Visst går det att utnyttja och personligen tycker jag att regeln är idiotisk, men min personliga erfarenhet är att det inte utnyttjas så mycket?  (För ett barn blir det alltså totalt 103 950 kr på knappt 16 månader; dvs 6497kr/mån (exkl. jämställdhetsbonus).)

Nej, föräldrapenning ges inte retroaktivt. Föräldrapenningsdagarna kan tas ut när man vill under barnets åtta första år, det står alla fritt att välja när dessa dagar ska användas. Om någon kommer till Sverige när barnet är sju år och 9 månader gammalt kan alltså bara ett fåtal föräldradagar nyttjas. Ingen retroaktivitet alltså. Hoppas alla fattar nu...
  • Knota

Jag tycker mer synd om ditt barn, som du kidnappade. Tur att de kom på det.

• Anonym (B)

Jag tror inte det handlar om att TS är en kall människa som inte vill hjälpa "krigsskadade barn"....så typiskt att använda just den benämningen.   

Utan det handlar väl om att när en "vanlig" svensk behöver ekonomisk hjälp så är det så j-a svårt. Jag minns när jag hade varit föräldra ledig med min äldsta dotter, då hamnade jag i ett sånt läge att jag hade inget jobb att gå tillbaka till omedelbart och jag blev inte tilldelad barnomsorg eftersom jag inte hade arbetstider att ange så jag kunde inte ta timanställning heller. Så vi stod med endast en inkomst i två mån men fick jag ngn hjälp från soc....NEJ!!   Helt sinnessjukt. Vilken jävla utredning, jag orkar inte ens beskriva det här.  Och om man behöver bostadsbidrag....ja, herregud, det är så patetiskt omständigt så jag skiter hellre i det.  

Men vi hjälper gärna 25 åriga invandrare som hävdar att de är "krigsskadade barn"  eftersom det är kränkande att utreda deras verkliga ålder.  

Sjukt!

• Anonym (Nej)
    Errol Flynn skrev 2013-12-20 08:22:02 följande:

Retroaktiv föräldrapenning finns. Lugn nu?

www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning...

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 08:37:44 följande:

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.

För att förtydliga ännu mer: De dagar som brinner inne pga att de inte utnyttjats innan barnets åttonde år är borta och går inte att ta ut retroaktivt
  • Anonym (...)
    Anonym (B) skrev 2013-12-20 07:38:42 följande:
    Jag tror inte det handlar om att TS är en kall människa som inte vill hjälpa "krigsskadade barn"....så typiskt att använda just den benämningen.   

Utan det handlar väl om att när en "vanlig" svensk behöver ekonomisk hjälp så är det så j-a svårt. Jag minns när jag hade varit föräldra ledig med min äldsta dotter, då hamnade jag i ett sånt läge att jag hade inget jobb att gå tillbaka till omedelbart och jag blev inte tilldelad barnomsorg eftersom jag inte hade arbetstider att ange så jag kunde inte ta timanställning heller. Så vi stod med endast en inkomst i två mån men fick jag ngn hjälp från soc....NEJ!!   Helt sinnessjukt. Vilken jävla utredning, jag orkar inte ens beskriva det här.  Och om man behöver bostadsbidrag....ja, herregud, det är så patetiskt omständigt så jag skiter hellre i det.  

Men vi hjälper gärna 25 åriga invandrare som hävdar att de är "krigsskadade barn"  eftersom det är kränkande att utreda deras verkliga ålder.  

Sjukt!

Ja, det är samma som hände mig. Jag fick ingen hjälp från soc när jag för första gången i mitt liv behövde det.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare