• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Mosen

Jag ger upp, men allvarligt så skäms jag över att människor som har gått i skola i Sverige är så jävla obegåvade att dessa åsikter finns idag. Man kan hitta på allt möjligt, men att försöka beskylla invandrare för problemen vi har i Sverige idag är inte bara skamligt, det är också fult och ohederligt. 

Sen att tro på dåligt underbyggd statistik för att man är bitter över sitt eget liv, det är också väldigt pinsamt.

När våra barn är vuxna kan man vara stolt om man kan säga att man stod upp mot den här skiten, och kämpade för allas lika värde, så det tänker jag fortsätta med. Lycka till med livet, och god jävla jul (va, får man fira de i det här jävla landet längre?).

• Errol Flynn
    Mosen skrev 2013-12-20 11:04:31 följande:
    Menar du nu att det är dåligt att Sverige är ett bra land att komma till?
    Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi har det så gott ställt att vi kan hjälpa människor som kommer från otroligt dåliga omständigheter, till Sverige, och senare kan bli en tillgång för vårt land.

Ja Sverige behöver inte vara världssamvete. Vi har hjälpt många människor länge. Det är dags att ta ett steg tillbaka och låta någon annan ta förstaplats.
  • sizzy

ja hur många ska jag behöva dra upp? jag bildar inte min uppfattning utifrån dom. jag tar dom som EXEMPEL

har en hel del till såna exempel.
    sen har jag från mina gamla polare deras åsikter kring Sverige och folket som lever här.

sen finns det svenskar som beter sig som svin . vänta nu förolämpade jag svin. men det handlar om respekt.

flyr man ett krigshärjad land där man inte har rätt att uttrycka sig eller ens andas. så skulle man väll ändå uppskatta att man kommer till ett land där man får en chans att överleva dagen en chans att få uttrycka sig utan att riskera tortyr eller död.

då kommer man inte hit och beter sig som en skitstövel.

så skrev jag även att det finns invandrare som kommer hit på grund av RIKTIGA anledningar och är värda sin vikt i guld för det dom bidrar samhället MEN oftast så försvinner dom i mängden.
    jag är den jag är kommer ALDRIG bli svensk. men tack vare Sverige har jag ett liv har en möjlighet att få en framtid har en möjlighet att ge mina ungar en framtid och det e ja jäkligt tacksam över. men hålla käft om en invandrare eller svensk gör fel nää det kan ja inte.
    men är uppriktigt trött på att man inte får säga ett pip utan att bli stämplat för nått.

• Errol Flynn
    sizzy skrev 2013-12-20 12:05:25 följande:
    ja hur många ska jag behöva dra upp? jag bildar inte min uppfattning utifrån dom. jag tar dom som EXEMPEL

har en hel del till såna exempel.
    sen har jag från mina gamla polare deras åsikter kring Sverige och folket som lever här.

sen finns det svenskar som beter sig som svin . vänta nu förolämpade jag svin. men det handlar om respekt.

flyr man ett krigshärjad land där man inte har rätt att uttrycka sig eller ens andas. så skulle man väll ändå uppskatta att man kommer till ett land där man får en chans att överleva dagen en chans att få uttrycka sig utan att riskera tortyr eller död.

då kommer man inte hit och beter sig som en skitstövel.

så skrev jag även att det finns invandrare som kommer hit på grund av RIKTIGA anledningar och är värda sin vikt i guld för det dom bidrar samhället MEN oftast så försvinner dom i mängden.
    jag är den jag är kommer ALDRIG bli svensk. men tack vare Sverige har jag ett liv har en möjlighet att få en framtid har en möjlighet att ge mina ungar en framtid och det e ja jäkligt tacksam över. men hålla käft om en invandrare eller svensk gör fel nää det kan ja inte.
    men är uppriktigt trött på att man inte får säga ett pip utan att bli stämplat för nått.
    Jag känner också invandrare som drar upp skräckexempel på hur deras landsmän beter sig. Tror inte det är ovanligt.
    Att flyktingförläggningar samt hem för "ensamkommande" slås sönder eller tänds på för att man inte får cigaretter, inte får skjuts till krogen, dålig mobiltäckning osv tyder för mig på att det är ganska många falska flyktingar Sverige fått på halsen.

• Anonym (Ja, men....)
    Fenna skrev 2013-12-20 10:37:49 följande:
    Jag tycker regeln verkar jättekonstig. Bor själv utomlands, sa om jag ville skulle jag alltsa kunna ta ut full föräldrapenning här det första aret, sen jobba nagra manader i Sverige och därefter ta ut ytterligare 12-14 manader i där? Har dock inga planer pa att flytta tillbaka till Sverige.
    Anonym (gg) skrev 2013-12-20 10:50:01 följande:
    Nej, det skulle du inte. Har du haft föräldraledigt i ett annat land så får du inte det i Sverige.
    Fel. Exempel med mig själv:

Jag födde barn i Norge 2008. I somras (2013) flyttade vi till Sverige. Då får vi 480 dagar med föräldrapenning. I Norge hade man (2008) 180 dagar/barn, vilket vi ska anmäla till f-kassan, då dras de bort och vi har återstående 300 dagar i Sverige. Det är dock vårt ansvar, och gör vi inte det får vi alla 480 dagarna.

Idiotisk!!
  • Anonym (M)
    Mosen skrev 2013-12-20 11:55:48 följande:
    Jag ger upp, men allvarligt så skäms jag över att människor som har gått i skola i Sverige är så jävla obegåvade att dessa åsikter finns idag. Man kan hitta på allt möjligt, men att försöka beskylla invandrare för problemen vi har i Sverige idag är inte bara skamligt, det är också fult och ohederligt. 

Sen att tro på dåligt underbyggd statistik för att man är bitter över sitt eget liv, det är också väldigt pinsamt.

När våra barn är vuxna kan man vara stolt om man kan säga att man stod upp mot den här skiten, och kämpade för allas lika värde, så det tänker jag fortsätta med. Lycka till med livet, och god jävla jul (va, får man fira de i det här jävla landet längre?).
    Tack! Hjärta
  • Anonym (Ofelia)
    Litet My skrev 2013-12-20 10:25:44 följande:
    Och då känns det bättre att vara missundsam mot en grupp som i de flesta fall haft det värre än du själv? Liksom en kick av att "sparka neråt", för inte gnäller du då över politikernas liv i lyx.
    Men precis...Fegskit brukar jag säga om såna.
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 09:08:12 följande:
    Det är stor skillnad mellan rätten till retroaktiva utbetalningar och det faktum att samma regler gäller för alla som bor i det här landet. Självklart kan man tycka att det inte ska vara möjligt att ta ut dagar ända upp till barnets åttonde levnadsår, men då är det ju det problemet man får tackla. Samma regler bör fortfarande gälla för alla, alternativt ska rätten till föräldraledighet tas bort även för svenskfödda som bott utomlands och kommer tillbaka när barnen hunnit bli några år, samt för adoptivföräldrar som adopterar lite äldre barn.

Att skribenterna i artikeln inte är så bra på svenska språket är bara att beklaga, eftersom många verkar tro på precis allt de läser och därmed missförstår hur saker och ting ligger till. Det skapar problem.

Jag tror de flesta reagerar på att man får alla dagarna för alla barnen även om barnen är lite äldre. Det är ju inte så vanligt bland föräldrar, som bor här redan när barnen föds, att spara alla dagar och sen kunna vara lediga flera år när barnen börjar nå skolålder. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att en större del av dagarna (kanske 300) bränner inne när barnet fyller 3, ytterligare en del (100?) när barnet fyller 5 och de sista 80 när barnet fyller 8. Detta skulle då givetvis gälla alla som har rätt till föräldrapenning i landet. För de flesta som föder sina barn i Sverige skulle det inte märkas någon skillnad, men många skulle nog uppleva det som mer rättvist när det gäller barnfamiljer som flyttar hit när barnen är lite äldre.
  • Anonym (Ofelia)
    Errol Flynn skrev 2013-12-20 12:15:04 följande:
    Jag känner också invandrare som drar upp skräckexempel på hur deras landsmän beter sig. Tror inte det är ovanligt.
    Att flyktingförläggningar samt hem för "ensamkommande" slås sönder eller tänds på för att man inte får cigaretter, inte får skjuts till krogen, dålig mobiltäckning osv tyder för mig på att det är ganska många falska flyktingar Sverige fått på halsen.

Jag känner svenskar som drar upp hur deras landsmän beter sig...sooo?
  • Anonym (df)
    MagdalenaZ skrev 2013-12-20 11:40:15 följande:

Oj va töntigt!
    Jag visste inte att man ska bli hängd för att man har en åsikt.. stavfel eller inte..

Heja Sizzy! Du har alldeles rätt!  
    Du läste inte det citerade inlägget?
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare