• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Moder Teresa
    Knota skrev 2013-12-20 07:29:16 följande:

Jag tycker mer synd om ditt barn, som du kidnappade. Tur att de kom på det.

Du, tagga ner. Läs att barnet blev misshandlat i familjehem, rätt eller del vet varken du eller jag. Sluta sparka på den som ligger.
  • Moder Teresa

Ni som sparkar på ts kan lägga av med det. Han/hon beskriver hur dåligt han/hon mår och ändå fortsätter ni sparka?! Hur är ni funtade? Tråden handlar om invandrares rätt till barnbidrag, håll er till ämnet!

• Errol Flynn
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 08:37:44 följande:

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.

Man kan leka med ord men att en invandrare kommer hit med 5 barn under 8 år får 480 dagar per barn trots att modern/fadern aldrig jobbat en dag här. Det är väl det diskussionen handlar om?

Från artikeln:

Enligt de nuvarande reglerna ger ett barn som har fötts utomlands rätt till samma antal dagar med föräldrapenning oavsett vilken ålder barnet har vid invandring. För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna retroaktivt. Föräldraledigheten för flera barn kan dessutom tas ut efter varandra. Det medför att föräldrar som invandrar med flera barn ibland kan ta ut föräldrapenning under åtskilliga år.

• Anonym (...)
    Moder Teresa skrev 2013-12-20 08:54:41 följande:
    Du, tagga ner. Läs att barnet blev misshandlat i familjehem, rätt eller del vet varken du eller jag. Sluta sparka på den som ligger.

Tack! Det där värmde. Men jag får skylla mig själv som skrev om mig själv här.
  • Anonym (jupp)
    Anonym (B) skrev 2013-12-20 07:38:42 följande:
    Jag tror inte det handlar om att TS är en kall människa som inte vill hjälpa "krigsskadade barn"....så typiskt att använda just den benämningen.   

Utan det handlar väl om att när en "vanlig" svensk behöver ekonomisk hjälp så är det så j-a svårt. Jag minns när jag hade varit föräldra ledig med min äldsta dotter, då hamnade jag i ett sånt läge att jag hade inget jobb att gå tillbaka till omedelbart och jag blev inte tilldelad barnomsorg eftersom jag inte hade arbetstider att ange så jag kunde inte ta timanställning heller. Så vi stod med endast en inkomst i två mån men fick jag ngn hjälp från soc....NEJ!!   Helt sinnessjukt. Vilken jävla utredning, jag orkar inte ens beskriva det här.  Och om man behöver bostadsbidrag....ja, herregud, det är så patetiskt omständigt så jag skiter hellre i det.  

Men vi hjälper gärna 25 åriga invandrare som hävdar att de är "krigsskadade barn"  eftersom det är kränkande att utreda deras verkliga ålder.  

Sjukt!

Ja så är det.. En annan får/ska redovisa minsta krona, kan ej gå till tandläkaren pga tandvärk och nysvenskarna får fan allt... Till och med billig tandvård..
  • Anonym (Nej)
    Errol Flynn skrev 2013-12-20 09:02:09 följande:

Man kan leka med ord men att en invandrare kommer hit med 5 barn under 8 år får 480 dagar per barn trots att modern/fadern aldrig jobbat en dag här. Det är väl det diskussionen handlar om?

Från artikeln:

Enligt de nuvarande reglerna ger ett barn som har fötts utomlands rätt till samma antal dagar med föräldrapenning oavsett vilken ålder barnet har vid invandring. För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna retroaktivt. Föräldraledigheten för flera barn kan dessutom tas ut efter varandra. Det medför att föräldrar som invandrar med flera barn ibland kan ta ut föräldrapenning under åtskilliga år.

Det är stor skillnad mellan rätten till retroaktiva utbetalningar och det faktum att samma regler gäller för alla som bor i det här landet. Självklart kan man tycka att det inte ska vara möjligt att ta ut dagar ända upp till barnets åttonde levnadsår, men då är det ju det problemet man får tackla. Samma regler bör fortfarande gälla för alla, alternativt ska rätten till föräldraledighet tas bort även för svenskfödda som bott utomlands och kommer tillbaka när barnen hunnit bli några år, samt för adoptivföräldrar som adopterar lite äldre barn.

Att skribenterna i artikeln inte är så bra på svenska språket är bara att beklaga, eftersom många verkar tro på precis allt de läser och därmed missförstår hur saker och ting ligger till. Det skapar problem.
  • Errol Flynn
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 09:08:12 följande:

Det är stor skillnad mellan rätten till retroaktiva utbetalningar och det faktum att samma regler gäller för alla som bor i det här landet. Självklart kan man tycka att det inte ska vara möjligt att ta ut dagar ända upp till barnets åttonde levnadsår, men då är det ju det problemet man får tackla. Samma regler bör fortfarande gälla för alla, alternativt ska rätten till föräldraledighet tas bort även för svenskfödda som bott utomlands och kommer tillbaka när barnen hunnit bli några år, samt för adoptivföräldrar som adopterar lite äldre barn.

Att skribenterna i artikeln inte är så bra på svenska språket är bara att beklaga, eftersom många verkar tro på precis allt de läser och därmed missförstår hur saker och ting ligger till. Det skapar problem.

Det blir ju retroaktivt när dagarna inte delas ut vid födseln.
    Sen borde dom få 0 dagar men det är en annan diskussion.
  • Anonym (Ja, men....)
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 07:08:22 följande:

Nej, föräldrapenning ges inte retroaktivt. Föräldrapenningsdagarna kan tas ut när man vill under barnets åtta första år, det står alla fritt att välja när dessa dagar ska användas. Om någon kommer till Sverige när barnet är sju år och 9 månader gammalt kan alltså bara ett fåtal föräldradagar nyttjas. Ingen retroaktivitet alltså. Hoppas alla fattar nu...
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 08:38:44 följande:

För att förtydliga ännu mer: De dagar som brinner inne pga att de inte utnyttjats innan barnets åttonde år är borta och går inte att ta ut retroaktivt

Det som avses är att man tar ut dagar som borde tagits ut tidigare.

Exempel med mig själv:

Jag födde barn i Norge 2008. 2013 (i somras) flyttade vi till Sverige. Hux flux har vi fått 480 dagar från försäkringskassan, för vår 5-åring... Tack, men nej tack, jag tycker det är idiotiskt!

I Norge är du hemma ca 1 år, får du fler barm förfaller ev. kvarvarande dagar från tidigare barn. Du kan ta ut dagar tills dess att barnet är 3 år, men det är betydligt strängare krav på arbete. Betydligt bättre enligt mig...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 09:52:29 följande:

Det som avses är att man tar ut dagar som borde tagits ut tidigare.

Exempel med mig själv:

Jag födde barn i Norge 2008. 2013 (i somras) flyttade vi till Sverige. Hux flux har vi fått 480 dagar från försäkringskassan, för vår 5-åring... Tack, men nej tack, jag tycker det är idiotiskt!

I Norge är du hemma ca 1 år, får du fler barm förfaller ev. kvarvarande dagar från tidigare barn. Du kan ta ut dagar tills dess att barnet är 3 år, men det är betydligt strängare krav på arbete. Betydligt bättre enligt mig...

Reglerna håller på att ses över även i Sverige. Dagarna "borde" tas ut innan barnets åttonde levnadsår, enligt befintliga regler - att folk i allmänhet tycker att man ska använda merparten av dagarna under barnets första år är en annan sak.

Poängen är att det ofta i sådana här diskussioner försöker hävdas att invandrare har mer förmånligt regelverk att följa än svenskar. Så är inte fallet, samma regler gäller för alla. Det är främlingsfientliga människor som försöker få allt att låta som om det är invandrarnas fel, och att svenskar blir förfördelade, som jag personligen stör mig på. Klaga på lagen och lagstiftarna om det är där felet ligger, inte på de som använder systemet så som det är uppsatt att fungera.
  • Anonym (aa)

Jag har inte läst hela tråden så kanske någon svarat redan på det. Jag är invandrare som kom hit när jag var 9 år och syskonen var 7 respektive 1 år. Mamma fick aldrig föräldrapenning för någon av barnen och barnbidrag som hon fick för oss drogs bort automatiskt från socialbidraget fick aldrig något retroaktivt. Däremot fick vi hemutrustningslån från csn som mamma har betalat tillbaka så fort hon börjat jobba. Jag kan inte påstå att det daltades med oss invandrare trots att mamma kom ensamstående med tre barn som har sett sin far och närmaste familjen mördas. Innan man fattade vad som hände var man i en okänd land och lärde sig ett nytt språk. Mamma fick jobb rätt så fort och då fick hon inte en krona från socialen. Alla ensamstående med 2-3 barn fattar hur tufft det var men det gick om man prioriterade rätt. Jag är tacksam för allt i alla fall ska inte klaga på något, här fick vi en chans att leva. Idag är jag och mina syskon vuxna med egna familjer och vi jobbar och betalar skatt som alla svenskar. Det är svårt att veta vem man är idag. Det känns att vi är splittrade. Här ses man inte som en svensk och när man åker till sitt ursprungsland säger dem titta där har svenskarna kommit. Man är ju inte accepterad nånstans och det är nog många invandrare som känner så. Barnen är små fortfarande och jag är livrädd hur de ska behandlas när de blir stora och hur blir det med deras identitet. Förlåt för ett långt inlägg och ber om ursäkt ifall det förekommer stavfel är duktig på stavning i vanliga fall men när man är upprörd och skriver snabbt på mobilen så händer det. Tackar Sverige och de goda svenska människor som gav oss en chans.

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare