Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 09:52:29 följande:
Det som avses är att man tar ut dagar som borde tagits ut tidigare.
Exempel med mig själv:
Jag födde barn i Norge 2008. 2013 (i somras) flyttade vi till Sverige. Hux flux har vi fått 480 dagar från försäkringskassan, för vår 5-åring... Tack, men nej tack, jag tycker det är idiotiskt!
I Norge är du hemma ca 1 år, får du fler barm förfaller ev. kvarvarande dagar från tidigare barn. Du kan ta ut dagar tills dess att barnet är 3 år, men det är betydligt strängare krav på arbete. Betydligt bättre enligt mig...
Reglerna håller på att ses över även i Sverige. Dagarna "borde" tas ut innan barnets åttonde levnadsår, enligt befintliga regler - att folk i allmänhet tycker att man ska använda merparten av dagarna under barnets första år är en annan sak.
Poängen är att det ofta i sådana här diskussioner försöker hävdas att invandrare har mer förmånligt regelverk att följa än svenskar. Så är inte fallet, samma regler gäller för alla. Det är främlingsfientliga människor som försöker få allt att låta som om det är invandrarnas fel, och att svenskar blir förfördelade, som jag personligen stör mig på. Klaga på lagen och lagstiftarna om det är där felet ligger, inte på de som använder systemet så som det är uppsatt att fungera.