• Anonym (Victoria)

Anonyma viktklubben

Nu jäklar ska jag lyckas! Ska bli en riktig pingla till sommaren! Du också?

Utgångsläge:

166 cm
    60,0 kg

Kom igen! Vi har minst 5 månader på oss att bekämpa fläsket!

Ingen behöver lägga ut bilder, men jag kommer göra det i början av varje ny månad för att sporra mig själv lite och för att se ev. resultat som man nödvändigtvis inte ser på vågen.

• Svar på tråden Anonyma viktklubben
  • Anonym (87,4)
    Anonym (IA) skrev 2014-01-11 22:34:46 följande:
    Hoppar på den här tråden. Jag har haft en tuff höst, och trillat tillbaks i lite dåliga vanor. För ett par år sen la jag om kosten, blev av med mitt sockermissbruk, klarade mig undan förkylningar jag som brukat bli sjuk jätteofta, och gick ner från 93 till 78 kilo på köpet. Sista månaderna har jag börjat känna den där otympliga känslan av att magen är i vägen igen, och i måndags tänkte jag att nu får det vara nog! Vågen visade inte mer än 80,1, men mående och ork talar sitt tydliga språk. Dags att vända trenden och ge sig på de där sista tio kilona! Gällande maten så funkar den kostomläggningen jag gjorde, med mycket ekologiskt, bakar allt bröd på stenmalet eko-mjöl för bästa näringsinnehåll, mycket grönt, råris, fullkorn, quinoa, baljväxter, ägg, och naturliga fetter. Kött vill jag ha närproducerat, men det är mer av etiska principer. För att få något färskt grönt av bra kvalitet så här vintertid gör jag groddar. Det är mat jag mår bra av, som minskar sötsuget effektivt, och jag blir mätt på små portioner. Min matfilosofi är maximalt med näring per kalori. Maten fixar jag, men det jag behöver pepp med är träning. Jag har aldrig varit vältränad, och gillar inte fysisk träning nåt vidare. Har dålig kondition, svårt att motivera mig och tycker det är allmänt tråkigt. Räddningen är väl att jag har ett rörligt jobb, och inte sitter särskilt mycket på jobbet. Men det vore kanske läge att försöka bli lite mer vältränad, nu när jag känner mig motiverad att ta tag i hälsan. Jag är 180 lång, skulle vilja väga strax under 70, och känna mig starkare.

Hej! Det låter som om du hittat en metod som verkligen funkar för dig, det kommer nog gå suveränt för dig. Och jag gillar verkligen ditt tänk om maximalt med näring per kalori, ska nog anamma det också. Jag lagar all mat från grunden (med några undantag, ystar inte min egen ost direkt...) och gillar att veta vad som är i min mat. Angående träningen så tror jag stenhårt på att man måste börja med att hitta något man tycker är roligt att göra så att man inte slutar direkt. Och det måste ju inte vara traditionell träning typ jympa eller gym. Man kanske gillar att dansa eller göra yoga. Eller ta en simkurs för vuxna, börja spela i ett innebandylag eller bara cykla runt i naturen. Jag tror att om man börjar i den änden och känner att man blir starkare och får bättre kondition så kommer man snart vilja prova på andra saker också.
  • Anonym (87,4)

"Tjuvvägde" mig i morse för att få ett korrekt resultat eftersom min men drar igång vilken dag som helst och då går jag upp typ två kg i vätska i några dagar... Men, goda nyheter! Den käre vågen stannade på 84,4 vilket innebär -3 kg sen 2:a januari. I snitt har jag gått ner 300 gram varje dag. Det är ju rent önsketänkande men tänk om man kunde hålla samma fart hela viktnedgången....

• Anonym (Tjock rullstolskörare.)

Fick tips om denna diskussionstråden !! Nu är de såhär att jag skulle vilja gå ner i vikt en hel del, men sitter i rullstol, blir flyttad med lift å kan inte stödja på benen.

Men på nåt sätt önskar jag att trots mitt funktionshinder kunna gå ner i vikt.

Är motiverad, "problemet" är bara att jag inte vet hur jag ska lyckas.

Nån som har tips hur jag ska börja?? Finns ju många dieter, rena djungeln.

Skulle vilja veta typ när man bör äta, vad man bör äta, portioner, hur ofta, slippa hungern osv. Alla tips och ideer tas tacksamt emot !!

Kan ju berätta att jag gått upp i vikt av mediciner, men har nu bara en sort kvar, så jag hoppas de nu är "rätt" tid och ta tag i fläsket !!

• Anonym (87,4)
    Anonym (Tjock rullstolskörare.) skrev 2014-01-12 09:03:34 följande:
    Fick tips om denna diskussionstråden !! Nu är de såhär att jag skulle vilja gå ner i vikt en hel del, men sitter i rullstol, blir flyttad med lift å kan inte stödja på benen. Men på nåt sätt önskar jag att trots mitt funktionshinder kunna gå ner i vikt. Är motiverad, "problemet" är bara att jag inte vet hur jag ska lyckas. Nån som har tips hur jag ska börja?? Finns ju många dieter, rena djungeln. Skulle vilja veta typ när man bör äta, vad man bör äta, portioner, hur ofta, slippa hungern osv. Alla tips och ideer tas tacksamt emot !! Kan ju berätta att jag gått upp i vikt av mediciner, men har nu bara en sort kvar, så jag hoppas de nu är "rätt" tid och ta tag i fläsket !!

Välkommen! :) du kan väl börja med att skriva ner vad du äter ungefär på en dag, inklusive allt du vet är onyttigt så kanske vi kan ge några goda råd? Sen beror det ju på hur asketisk man vill vara och på vad man inte kan tänka sig att ge upp när man ska lägga om sin kost. Lchf, som många gillar, orkar jag inte med för jag vill kunna äta allt (men inte alltid) och att ge upp kolhydrater helt vore för sorgligt. Att bara äta mindre portioner och lägga till mer grönsaker kan vara en jättebra start. Men det hela beror lite på hur man äter idag. Om man varje dag äter 200 gram choklad eller äter 500 gram pasta till varje måltid så är det där man ska börja. Sen kan ju vissa behöva en chockstart och vill ha varje måltid planerad i minsta detalj eller kanske inte ens vill tänka på mat. Då är färdiga kostplaner eller soppor typ nutrilett ett bra sätt. Hänger helt enkelt på vad man tror passar en bäst. Själv räknar jag kalorier via viktklubb.se. Det gör att jag äter mindre portioner och gör klokare val för jag får en bild av hur stor del av dagens nödvändiga kaloriintag försvinner om jag äter en ostmacka eller dricker ett glas vin.
  • Anonym (87,4)

Vi ska gå och grilla nu på förmiddagen så jag la in vad en korv med bröd "kostar". En korv av sorten jag köpte (köpte en med hög kötthalt från ett lokalt slakteri) innehåller 188 kcal per korv och så korvbrödet på det med 70 kcal. Äter man två sådana är man redan uppe i 516 kcal, en hel måltid! Känner mig fånig som räknar kcal hela tiden men med tanke på att jag lätt ätit tre-fyra korvar och kanske några bullar när vi varit ute tidigare vintrar så känns det inte konstigt att jag gått upp i vikt... Så idag när vi går ut ska jag äta en korv med bröd och lite ketchup, sen har jag med mig ett äpple och en mandarin. Det får bli lunchen. Varmt te till det i termos (skippar den varma chokladen).

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Bettan) skrev 2014-01-11 11:32:06 följande:
    Sjukt bra ju!! Herrejisses, 4,2 kilo är mycket!! Grattis!
    Tack Bettan! Blev förvånad själv!
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (87,4) skrev 2014-01-11 12:22:13 följande:
    Nyss hemkommen från ett spinningpass sp hör på lördagsförmiddagen. Känner mig stolt! Bästa känslan är när man tränat klart och endorfinerna hoppar runt i kroppen! Har just ätit en skål chili com carne utan ris, känns bra att hålla nere på de snabba kolhydraterna. Ska hålla mig från onyttigheter i kväll men vi ska göra "chicken Parmesan" och det är väl inte världens nyttigaste rätt men om jag bara väger allt ska det nog gå bra. Och så en ordentlig sallad till. Ha det bra i snön!
    Gud vad härligt! :) Och lite avis att ni har snö! Väntar fortfarande på första snön här :/
    Det där "chicken parmesan" lät väldigt gott :-P
    Gick det bra igår med maten?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Tjockismamma) skrev 2014-01-11 15:56:08 följande:

Ja verkar funka finfint! Och det känns som att jag är värd det efter en höst med vv där jag inte gick ner ett gram. Men känns helt klart galet att leva på grädde och créme fraiche! Nu har vi gjort det som så att barnen äter samma som oss. Men de får lite pasta och liknande emellanåt.
    Haha ja, det låter galet i mina öron också men så kul att det fungerar med så stor framgång för dig! Din man äter också LCHF då? Bra att det fungerar för hela familjen! Min sambo kan inte äta förmycket fett, då pajar hans mage helt så måste laga ganska fettsnålt här hemma :/
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Elin) skrev 2014-01-11 18:01:53 följande:

Vi åt för en timme sen och det märks inte! Mindre portioner suger. Men det kommer vara så värt det!

Äter ni "vanlig" mat hemma eller kör ni någon speciell kost?
    Stort grattis till -2,1 kg!! Ja, det suger när suget sätter in... Usch, igår åt jag jättemycket. Tror det delvis hade mycket med att göra att jag var så fruktansvärt trött, måste lägga mig tidigare!
    Vi käkar "vanlig" mat hemma, försöker bara dra ner på portionerna och äta varannan timme så att jag inte blir superhungrig emellanåt.

Hur gick det igår? Hoppas att du klarade av att stå emot!
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (87,4) skrev 2014-01-11 18:11:37 följande:

Och det är klart det är värt det! Kom på idag att mitt mål får bli balen jag ska på i oktober. -20 kg tills dess så blir jag en riktigt pingla när jag går på bal på slottet! (Inte Stockholms Slott dock...).
    Jättebra mål du har! Vi ska åka på lite evenemang i sommar jag och sambon och då vill jag gärna känna mig fin. Ska börja tänka på det när jag hamnar i sinnesstämning som igår. Åt sjukt mycket :/ Men ska inte väga mig förens nästa fredag igen. Borde kikat in här istället!!
Svar på tråden Anonyma viktklubben