• Anonym (Victoria)

Anonyma viktklubben

Nu jäklar ska jag lyckas! Ska bli en riktig pingla till sommaren! Du också?

Utgångsläge:

166 cm
    60,0 kg

Kom igen! Vi har minst 5 månader på oss att bekämpa fläsket!

Ingen behöver lägga ut bilder, men jag kommer göra det i början av varje ny månad för att sporra mig själv lite och för att se ev. resultat som man nödvändigtvis inte ser på vågen.

• Svar på tråden Anonyma viktklubben
  • Anonym (Alice)

Woho, 2kg på vågen, trots mens! Och nu ska jag på promenad medan sambon sover. 

Varför har jag inte samma förutsättningar som han? Han tränar två gånger i veckan och är lite nyttigare, och *vips* 4kg lättare. Jag som går varje dag, tränar 2-3ggr i veckan (dvs rätt mycket mer än vad han gör) och äter sjukt strikt, går det väldigt mycket långsammare för.... Hoppas framtida barnen får hans metabolism och gener på den punkten, för deras skull :P 

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Alice) skrev 2014-01-11 22:12:57 följande:
    Gaah. Hade planerat ett glas vin. Men ovanpå det blev det crostinis som vi fått i gåva... Får definitivt bli gymmet imorgon förmiddag, så får sambon sovmorgon :)
    Det här tar vi igen! Du var garanterat inte värre än mig.... Ska försöka att inte tänka på det utan dra lärdom från det :/ Var på utflykt, kom iväg försent så hann inte handla innan och då blev det minutbiff med pommes till middag.. och sen en del godis och chips på det i soffan. Tror jag bara tappade allt, var så trött men egentligen varken hungrig eller sugen :/ Fortfarande mätt faktiskt!
    Jag älskar rödvin, men vet att om jag tar ett glas så slinker det gärna ner några kex med ost eller liknande så försöker avstå tills vidare.
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (IA) skrev 2014-01-11 22:34:46 följande:
    Hoppar på den här tråden. Jag har haft en tuff höst, och trillat tillbaks i lite dåliga vanor. För ett par år sen la jag om kosten, blev av med mitt sockermissbruk, klarade mig undan förkylningar jag som brukat bli sjuk jätteofta, och gick ner från 93 till 78 kilo på köpet. Sista månaderna har jag börjat känna den där otympliga känslan av att magen är i vägen igen, och i måndags tänkte jag att nu får det vara nog! Vågen visade inte mer än 80,1, men mående och ork talar sitt tydliga språk. Dags att vända trenden och ge sig på de där sista tio kilona! Gällande maten så funkar den kostomläggningen jag gjorde, med mycket ekologiskt, bakar allt bröd på stenmalet eko-mjöl för bästa näringsinnehåll, mycket grönt, råris, fullkorn, quinoa, baljväxter, ägg, och naturliga fetter. Kött vill jag ha närproducerat, men det är mer av etiska principer. För att få något färskt grönt av bra kvalitet så här vintertid gör jag groddar. Det är mat jag mår bra av, som minskar sötsuget effektivt, och jag blir mätt på små portioner. Min matfilosofi är maximalt med näring per kalori. Maten fixar jag, men det jag behöver pepp med är träning. Jag har aldrig varit vältränad, och gillar inte fysisk träning nåt vidare. Har dålig kondition, svårt att motivera mig och tycker det är allmänt tråkigt. Räddningen är väl att jag har ett rörligt jobb, och inte sitter särskilt mycket på jobbet. Men det vore kanske läge att försöka bli lite mer vältränad, nu när jag känner mig motiverad att ta tag i hälsan. Jag är 180 lång, skulle vilja väga strax under 70, och känna mig starkare.
    Välkommen hit IA :)
    Din mat låter supergod, hade gärna kommit över på middag hos dig ;)
    Jag har också problem med att röra på mig. Är nog mest lat när jag tänker efter. Jag tycker om känslan efter att jag har tränat och kan tycka att det är kul periodvis, men att liksom ta sig dit är väldigt svårt för mig, att snöra på sig löparskorna och bara ge sig ut. Men ändring ska det bli under våren!! Vi får peppa varandra till att motionera mera!
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (87,4) skrev 2014-01-12 08:49:10 följande:
    "Tjuvvägde" mig i morse för att få ett korrekt resultat eftersom min men drar igång vilken dag som helst och då går jag upp typ två kg i vätska i några dagar... Men, goda nyheter! Den käre vågen stannade på 84,4 vilket innebär -3 kg sen 2:a januari. I snitt har jag gått ner 300 gram varje dag. Det är ju rent önsketänkande men tänk om man kunde hålla samma fart hela viktnedgången....
    Grattis! Det är ju ett jättefint resultat!! :)
    Eftersom du är så duktig med träningen så kan det ju faktiskt gå att hålla det tempot :) Alltså, jag blir faktiskt mer och mer peppad på att börja röra mer på mig när jag läser dina inlägg. Från och med imorgon måste det bli minst en promenad per dag! Det får bli mitt nya löfte!
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Tjock rullstolskörare.) skrev 2014-01-12 09:03:34 följande:
    Fick tips om denna diskussionstråden !! Nu är de såhär att jag skulle vilja gå ner i vikt en hel del, men sitter i rullstol, blir flyttad med lift å kan inte stödja på benen.
    Men på nåt sätt önskar jag att trots mitt funktionshinder kunna gå ner i vikt.

Är motiverad, "problemet" är bara att jag inte vet hur jag ska lyckas.

Nån som har tips hur jag ska börja?? Finns ju många dieter, rena djungeln.

Skulle vilja veta typ när man bör äta, vad man bör äta, portioner, hur ofta, slippa hungern osv. Alla tips och ideer tas tacksamt emot !!

Kan ju berätta att jag gått upp i vikt av mediciner, men har nu bara en sort kvar, så jag hoppas de nu är "rätt" tid och ta tag i fläsket !!
    Vill också välkomna dig hit! :)
    Jag tror det viktigaste är maten, även om givetvis motion främjar viktnedgång och är bra för hälsan. Kan nog faktiskt inte skriva det bättre än anonym(87,4), det lät klokt att kolla av hur du äter idag och sen se var du kan göra förändringar.
    Mitt enda tips som funkar bra för mig är att äta ganska ofta men små mål. Försöker äta varannan timme, så börjar med frukost, sen kan jag ta en frukt eller kokt ägg mellan frukost och lunch, blir ofta två små mellanmål mellan lunch och middag och sen dricker jag gärna te efter middagen och försöker att inte äta på kvällen :)
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Alice) skrev 2014-01-12 11:32:22 följande:

Woho, 2kg på vågen, trots mens! Och nu ska jag på promenad medan sambon sover. 

Varför har jag inte samma förutsättningar som han? Han tränar två gånger i veckan och är lite nyttigare, och *vips* 4kg lättare. Jag som går varje dag, tränar 2-3ggr i veckan (dvs rätt mycket mer än vad han gör) och äter sjukt strikt, går det väldigt mycket långsammare för.... Hoppas framtida barnen får hans metabolism och gener på den punkten, för deras skull :P 

Tummen upp säger jag bara!! :)

Jag tror att vi kvinnor i regel har svårare att gå ner i vikt p.g.a. att vi har ett mer "instabilt" flöde av hormoner i kroppen som beror av just vår menstruationscykel. Sen kanske det också beror på att män har en högre testosteronhalt än kvinnor? Det är det enda jag kan komma på iallafall...
    Duktig du är med träning också Alice!

Stort grattis iallafall, och sen kanske det "egentligen" är mer minus pågen t.o.m. eftersom du har mens nu!
  • Anonym (Victoria)

Känner mig manad nu inför nya tag efter gårdagens utsvängningar efter att läst era inlägg! Inget mer godis och skit... Får bli nyttig mat idag och mycket vatten!

• Anonym (Elin)
    87,4 - Grymt med den viktminskningen ju! Ja, 300 gram/dag vore rena drömmen!

Victoria - Det gick bra igår! Jag blir faktiskt förvånad över mig själv och min vilja. Ang att du åt onyttigt igår. Glöm det och gå vidare! Idag är en ny dag med nya möjligheter!

Alice - Härligt resultat! Jag känner igen det där med sambon. Min sambo gick iofs upp lite grann under min graviditet då vi inte var speciellt aktiva pga min foglossning men annars brukar han kunna smälla i sig en massa onyttigt utan att gå upp i vikt. Orättvist är vad det är!

Jag började min dag med att åka till gymmet, motionscykeln i 25 min och sedan coreövningar för att stärka upp min rygg. När jag kom åkte sambon iväg för att åka skridskor, kände mig inte nöjd med träningen så jag tog barnvagnen och gick till skridskorinken. Tog 27 min i snömodden. Nu känner jag min någorlunda tillfreds med dagens motion. Imorrn är det dags att besöka barnmorska på mvc och jag hade tänkt att gå dit om vädret tillåter. Ligger bara några hundra meter från skridskorinken så en 25 min dit och 25 min hem blir lagom.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Victoria) skrev 2014-01-12 11:33:56 följande:
    Det här tar vi igen! Du var garanterat inte värre än mig.... Ska försöka att inte tänka på det utan dra lärdom från det :/ Var på utflykt, kom iväg försent så hann inte handla innan och då blev det minutbiff med pommes till middag.. och sen en del godis och chips på det i soffan. Tror jag bara tappade allt, var så trött men egentligen varken hungrig eller sugen :/ Fortfarande mätt faktiskt!
    Jag älskar rödvin, men vet att om jag tar ett glas så slinker det gärna ner några kex med ost eller liknande så försöker avstå tills vidare.

Ja ja, det är klart :) Var faktiskt bara 6stk i tumnagelstorlek så är ju inte kris^^ Blev mest när sambon bestämde sig för att äta två enorma mackor till nattamat som det brast för mig, då jag själv märkte av hungern. -.- Och jag kan verkligen inte somna när jag är hungrig, tyvärr. Ska be honom att låta bli att äta framför mig när han tar extra macka nästa gång. 

Jag älskar också vin, men har rätt lätt för att hålla mig till ett glas, som tur är^^

Elin: Ja på 10 dagar är det inte helt dumt. Även om det mesta är vatten tror jag :) Haha visst är det så irriterande?:P

• Anonym (87,4)
    Anonym (Victoria) skrev 2014-01-12 11:20:50 följande:
    Gud vad härligt! :) Och lite avis att ni har snö! Väntar fortfarande på första snön här :/ Det där "chicken parmesan" lät väldigt gott :-P Gick det bra igår med maten?

Det gick jättebra med maten, hamnade på 1400 kcal för hela dagen och jag åt inget extra för att jag hade motionerat. Middagen blev jättegod! Och inte så onyttig men jag var tvungen att väga pastan och kycklingen för att det inte skulle bli för stor portion. 150 gram kokt pasta och 100 gram grillad kycklingfilé utan skinn är lagom portioner enligt viktklubben så jag följde det.
Svar på tråden Anonyma viktklubben