Anonym (Elin) skrev 2014-02-09 14:34:41 följande:
Hej tjejer! Härligt att ni kämpar på! Här känns det verkligen som att det står still vilket irriterar mig. Jag äter bra och tränar men det är bara att fortsätta att kämpa. Har funderat en del kring LCHF men jag vet inte om jag vågar... Är rädd för att gå upp de kilon jag kämpat för att få bort. Någon av er som har testat LCHF eller kanske kör det nu? Idag fick jag med sambon till gymmet och visade honom hur alla maskiner fungerar. Han blir mer och mer taggad till att börja träna ordentligt vilket är kul. Dessvärre får ju vi mindre tid tillsammans eftersom att någon måste vara hemma med barnen och att lämna dem hos svärföräldrarna varje gång det ska tränas är inget alternativ i veckorna då det tar ung 25 min enkel resa till dem.
Jag har testat lchf ett par gånger för sex sju år sen. Jag mådde prima på den maten. Pigg, glad, och fick en sjuhelskottas sexlust. Och ner i vikt gick jag, utan att känna att det var det minsta jobbigt. Men jag lyckades inte hålla mig till lchf mer än en-en och en halv månad. Det blev för besvärligt med frukosten. Mycket disk med stekta ägg och sånt. Sen testade jag en gång ett par år senare, och då gick det inte alls. Då var min son större, och det gjorde det svårare att hålla mig till lchf. Jag tycker att det är en utmärkt "diet" för den som mår bra på den och orkar hålla sig. Men det är verkligen ingen diet att fuska med. Käkar man så pass mycket fett så måste man verkligen vara säker på att klara att hålla sig från sockersug, annars får man helt motsatt effekt. Sockret får kroppen att producera mer insulin, och insulinet trycker in sockret i fettcellerna för att inte blodsockernivån i kroppen ska bli skadligt hög. Så socker (gäller alla snabba kolhydrater) och fett tillsammans är bästa receptet för att lagra fett på kroppen!