Anonym (87,4) skrev 2014-01-09 09:17:47 följande:
Hej på er! Letade till och med reda på mitt FL lösenord bara för att kunna posta här! Jag tänkte hänga på er också här om jag får. Jag är 163 cm och vägde 87,4 efter nyår. Ser dock inte så tjock ut, ser ut mer som TS Victoria, vet inte var jag gömmer allt! Min metod är kaloriräkning på
viktklubb.se. Jag har en förmåga att äta för stora portioner så att väga allt brukar funka för mig. Och så ta bort allt socker, alkohol och snabba kolhydrater. Min stora utmaning är att hålla motivationen uppe. Första veckorna går hur bra som helst och sen lägger jag av. Ofta i samband med någon fest eller resa där jag misslyckas med att hålla koll på maten. Vet inte hur jag ska knäcka den nöten! Har någon några bra idéer? Hur som helst, jag började med viktklubb den 3/1, så en vecka sen. Blev chockad över att det stor 87,4 på vågen eftersom jag vägde 85 före jul. Men som tur var visade det sig vara mest vatten. I måndags stannade vågen på 85,7 så det är väl egentligen där jag börjar. Att träna regelbundet är mitt minsta problem, jag är skivstångsledare på Friskis & Svettis sen 7 år tillbaka. :) Tyvärr är ju regelbunden träning ingen garanti för viktnedgång.... Så min plan är att köra rätt tufft i fem veckor och sen sakta mer lite grann. Första fem veckorna är det nolltolerans mot socker, snacks och alkohol. Sen får det bli bara vid speciella tillfällen som om vi är bortbjudna på middag eller liknande. Inget godis i soffan bara för att det är fredag. Jag tror jag måste bryta mönstret med att äta "bara för att". Mat ska vara gott men framförallt till för att stilla hungern. Inget annat. Som tur är har jag en sambo som är med på tåget och inte köper hem snacks och godis. Men att det ska vara så jäkla svårt att stå emot!? Förresten, ursäkta bristen på radbrytningar, skriver från ipaden.
Du är så välkommen att joina! :) Desto fler desto större chans tror jag vi har att peppa oss igenom våren till ett smalare (och sundare) liv!
Tror inte du är ensam om det här med att motivationen lätt försvinner på vägen efter några veckor. Jag tror att man får försöka ha det i tankarna, att det är helt normalt att det går ner en del i början och sen kanske stannar upp. Vi får puscha varandra i svåra stunder och tänka på att även om det blir lite snedsteg så blir det ändå mer minus i slutändan :)
Imponerad av att du är skivstångsledare! Räkna med att många av oss kommer fråga dig om träningstips

Jag tänkte försöka få lite koll på maten här i första hand och få ut arslet på promenader, men sen om några veckor ska jag börja träna mer styrka. Som det ser ut nu blir det nog hemmapass.
Skönt med en stöttande sambo, min är tvärtom, han köper hem chokladkakor varje dag :/ Jag får stålsätta mig, men igår så föll jag dit efter två hårda jobbdagar :/ Men jag ger inte upp, vägning imorgon och idag blir det bara bra mat. Ska se till att undvika snackset i helgen också!
Men du, då har du ju inte gått upp egentligen över jul, då var det bara vatten :) Det här kommer vi fixa! Hur mycket vill du gå ner ung? Eller det viktigaste är väl hur man trivs, inte vad vågen visar! Som sagt, lustigt att man kan se så lika ut trots att man väger helt olika :) Jag är ju inte överviktig egentligen, men tittar man på min kropp så är den allt annat än hälsosam!!